چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 18583
تاریخ انتشار: 1401/05/04 09:02

صادرات دام از سرگرفته می‌شود

آزادی‌خواه سخنگوی کمیسیون کشاورزی گفت: برابر با مدارک مندرج در قانون جامع دام‌پروری، صادرات دام قانونی است و جلوگیری از صادرات دام دلیل قانونی ندارد.

ممنوعیت صادرات دام به دامداران و صادرکنندگان گوشت خسارت وارد می‌کند. صادرات دام زنده غیر مولد بره و گوساله از ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ ممنوع اعلام‌ شده است. این ممنوعیت به‌ منظور ثبات و تعادل در بازار گوشت صورت گرفته که باعث اعتراض دامداران و صادر‌کنندگان دام شده است. دولت با این بهانه که کشور دام مازاد برای صادرات ندارد، از این کار جلوگیری کرد. به نظر می‌رسد این ممنوعیت در گرانی گوشت قرمز بی‌تأثیر نیست. گرچه معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در همان بهمن‌ ماه اعلام کرد که صادرات دام در گرانی گوشت تأثیری ندارد، زیرا مقداری نیست که در افزایش نرخ مؤثر باشد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که حتی در سال‌هایی که کشور در اوج صادرات دام زنده بود، تنها ۳ درصد از تولید دام زنده کشور صادر می‌شد. بنابراین در این خصوص نگرانی وجود ندارد.

صادرات دام آزاد می‌شود

احد آزادی‌خواه سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به خبرنگار گسترش نیوز پیرامون آخرین وضعیت صادرات دام گفت: برابر با مدارک مندرج در قانون جامع دام‌پروری، صادرات دام کار قانونی است و جلوگیری از صادرات دام دلیل قانونی ندارد.

وی افزود: استدلال وزارت جهاد کشاورزی بر این موضوع است که چون کشور ما دام مازاد ندارد؛ بنابراین بهتر است که صادرات دام هم صورت نگیرد و در این موضوع تنها دامداران متضرر می‌شوند. خوشبختانه با توجه به اینکه وزیر جهاد کشاورزی تحصیلات مرتبط با حوزه خود را دارا است، در آخرین صحبتی که با ایشان داشته‌ایم، وی پذیرفته است که کشور ما دارای دام مازاد است و به دنبال راهکاری برای دادن مجوز صادرات به کشاورزان هستند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مکاتبه‌ای هم از طریق کمیسیون کشاورزی مجلس با وزرات جهاد کشاورزی انجام‌ گرفته است تا روند این امر هرچه سریع‌تر تسریع پیدا کند. امیدواریم در همین ایام نزدیک شاهد صادرات دام باشیم.

 

قیمت گوشت قرمز تغییر نمی‌کند

نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در رابطه با افزایش نرخ دام در بازار تصریح کرد: ما برای حمایت از تولید‌کننده و دامداران مصوبه‌ای در کمیته تخصصی دام‌پروری داشته‌ایم که باید تدبیری اندیشیده شود تا نرخ تمام‌ شده برابر با نرخ نهاده، هزینه‌های جانبی، بیمه و کارگر بعلاوه سود متعارف آنالیز شود. روند باید به‌گونه‌ای باشد که هم به مصرف‌کننده آسیبی نرسد و هم به تولید‌کننده اجحافی صورت نگیرد. در این صورت به‌طور عادلانه قیمت‌ها ابلاغ شوند.

آزادی خواه در پایان گفت: نرخ گوشت قرمز برابر محصول تمام‌ شده‌ای که برای دامدار اتفاق می‌افتد، بعلاوه سود متعارف تعیین می‌شود اما بازار در بعضی‌ اوقات دست به افزایش نرخ این محصول می‌زند که درست نیست. اخیراً شرکت پشتیبانی امور دام کیلویی ۹۰ تومان دام زنده را خریداری می‌کند که تقریباً معادل ۱۸۰ هزار تومان گوشت قرمز می‌شود؛ ۲۰ هزار تومان برای حمایت از تولید‌کننده و دامداران از بازار گران‌تر خریداری می‌کند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3ke7gx