پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 1641
تاریخ انتشار: 1400/06/30 12:05
رئیسی در جلسه شورای‌عالی آموزش و پرورش:

شورای عالی آموزش و پرورش از حاشیه خارج شود

رئیس‌جمهوری با اشاره به اهمیت جایگاه و نقش شورای‌عالی آموزش و پرورش در بررسی کارشناسی مسائل مهم این حوزه و اتخاذ تصمیم برای حل مشکلات و ارتقای جایگاه تعلیم و تربیت در جامعه، تاکید کرد: نخستین گام در شورای‌عالی باید آسیب شناسی خود این شورا باشد و نقاط قوت و ضعف آن مشخص شود.

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی در نخستین جلسه شورای‌عالی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم که در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید و بعد از نزدیک ۱۰ سال به ریاست رئیس‌جمهوری برگزار شده، با تاکید بر اهمیت نقش و جایگاه آموزش و پرورش در جامعه و تربیت نسل آینده‌ساز کشور، اظهار کرد: آنچه برای حیات، تربیت و تعالی انسان ضروری است، در مجموعه آموزش و پرورش نهادینه شده است.

رئیسی شورای‌عالی آموزش و پرورش را بهترین جا برای بحث و بررسی موضوعات مرتبط با این حوزه و بهترین جایگاه مشورتی در زمینه طرح‌ها و لوایح قانونی مربوط به آموزش و پرورش دانست و افزود: نکته مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که نسبت شورای‌عالی آموزش و پرورش با نهادهای عالی تصمیم‌گیری همچون مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی چیست.

رئیس شورای‌عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه این شورا سیاست اجرای قانون در حوزه تعلیم و تربیت را برعهده دارد، گفت: هر موضوعی که با آموزش و پرورش ارتباط دارد، باید ابتدا در این شورا بررسی و کارشناسی و بعد برای تصمیم‌گیری به نهادهای بالادستی و تصمیم گیرنده ارجاع شود و دیگر هیچ امری مربوط به آموزش و پرورش بدون طرح در شورای‌عالی آموزش و پرورش در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مطرح نخواهد شد.

رئیس‌جمهوری نسبت بین شورای‌عالی آموزش و پرورش و اعضا و وزرای شرکت‌کننده در جلسات این شورا را دیگر موضوع مهم عنوان و با تاکید بر اینکه نسبت بین دستگاه‌ها و آموزش و پرورش باید روشن شود، گفت: شورای‌عالی آموزش و پرورش باید از حاشیه خارج و وارد متن تصمیم‌گیری‌ها در این حوزه شود.رئیسی از اعضای شورای‌عالی آموزش و پرورش به‌عنوان بهترین افراد برای ارائه نظرات مشورتی کارشناسی و تخصصی در این حوزه نام برد و افزود: این شورا پشتوانه نظری و کارشناسی خوبی برای بررسی مسائل و ارائه راهکار برای حل مشکلات تعلیم و تربیت جامعه است.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه آموزش و پرورش می‌تواند توسعه پایدار و آینده کشور را تضمین کند، توجه ویژه دولت به این حوزه را مورد تاکید قرار داد و افزود: شکی نیست که محور آموزش و پرورش «معلم» است و باید شأن، منزلت، مهارت و معیشت معلم در نظر گرفته شود.

رئیسی با اشاره به اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، گفت: در زمینه رتبه‌بندی معلمان اصل بر افزایش کیفی و مهارتی این عزیزان است و موضوع مالی و معیشتی تنها یکی از مسائل موردتوجه است. رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش و تفاوت بین استفاده از تجارب دیگران و سندنویسی و نسخه‌نویسی، اشاره کرد و گفت: ما در موضوعات مهم و بنیادین از جمله تحول در آموزش و پرورش از همه تجربیات دنیا استفاده می‌کنیم و هیچ حد و مرزی در این زمینه نداریم اما سندنویسی خودمان را داریم و نباید دنبال اجرای سندی برویم که نقشی در تنظیم و تدوین آن نداشته‌ایم و متناسب با باورها و فرهنگ کشور ما تنظیم نشده است.

رئیسی خاطرنشان کرد: شورای‌عالی آموزش و پرورش باید درباره سند تحول بنیادین کمک و همراهی کند تا فاصله بین وضع فعلی و وضع مطلوب و موردنظر را کاهش دهیم و برای ایجاد این تحول همه بخش‌ها و لایه‌های آموزش و پرورش باید حس تحول و تحول‌گرایی پیدا کنند و مدارس ما تحول‌محور و تربیت‌محور باشند.

رئیس‌جمهوری در ادامه با تاکید بر ضرورت اجرای عدالت آموزشی و فراهم کردن امکانات لازم برای همه دانش‌آموزان کشور در بهره‌مندی از خدمات آموزشی به‌ویژه آموزش مجازی از طریق شبکه شاد در دوران شیوع کرونا، اظهار کرد: اینکه همه دانش‌آموزان در سراسر کشور به آموزش دسترسی داشته باشند و دانش‌آموزی به‌خاطر محرومیت از امکانات و تجهیزات نوین آموزشی از تحصیل محروم نشود، وظیفه ما است.

رئیسی همچنین تاکید کرد: جایگاه آموزش و پرورش در نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی کشور باید تعریف شود و مسائل و مشکلات معیشتی معلمان را یک بار برای همیشه حل کنیم تا مسئله اصلی آموزش و پرورش ما مسئله مالی و معیشتی نباشد.رئیس‌جمهوری همچنین بر تقویت دانشگاه فرهنگیان به‌عنوان مرکز تربیت و آموزش معلمان نظام آموزشی کشور تاکید کرد و گفت: نیروی متخصص و متعهد موردنیاز آموزش و پرورش برای تعلیم و تربیت آینده‌سازان کشور باید از طریق دانشگاه فرهنگیان تامین شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qdmp2