پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 18737
تاریخ انتشار: 1401/05/10 23:51
برگزاری نخستین رویداد مسئولیت اجتماعی صنعت ساختمان

شهروندان مطالبه گر باشند

نخستین رویداد بین‌المللی مسئولیت اجتماعی صنعت ساختمان در تالار آبی مجموعه نیاوران افتتاح شد.

نخستین رویداد بین‌المللی مسئولیت اجتماعی صنعت ساختمان در تالار آبی مجموعه نیاوران افتتاح شد. این همایش با حضور حسین‌علی شهریاری رئیس کمسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، شیدا مهنام مدیرعامل موسسه مسئولیت اجتماعی سلامت ایران، مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سرپرست مجموعه کاخ نیاوران، اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، اقبال شاکری عضو کمسیون عمران مجلس شورای اسلامی، سعدالله نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی، حمزه شکیب رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشور، محمود شایان مدیرعامل بانک مسکن و جمعی از مدیران و متخصصان ملی و بین‌المللی در این حوزه برگزار شد. با گزارش صمت از این رویداد همراه باشید.

حمایت سازمان‌های بین‌المللی از یک رویداد اقتصادی

شیدا مهنام، مسئول برگزاری همایش و مدیرعامل موسسه مسئولیت اجتماعی سلامت ایران در ابتدای مراسم درباره اهمیت مسئولیت‌های اجتماعی و مشارکت فعالانه جامعه برای حل دغدغه‌های اجتماعی و ارتقای سلامت اجتماعی، گفت: این رویداد یک فرصت مناسب است تا با تشکیل یک شبکه با کمک یکدیگر در حفاظت از سازه‌های شهری و بناهای تاریخی اقدام کنیم.

مهنام با تاکید بر اینکه داشته‌ها و ظرفیت‌های داخلی باید الگوسازی شود، گفت: همه باید دغدغه زیادی نسبت به بناهای تاریخی داشته باشیم؛ بنابراین پیشاپیش از سازمان‌های بین‌المللی تشکر می‌کنم که به ما کمک خواهند کرد تا از خروجی‌های این رویداد در فضاهای بین‌المللی استفاده کنیم.

پیام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

در ادامه برنامه، مریم جلالی، سرپرست مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران با تاکید بر اهمیت موضوع بناهای تاریخی و ساختمان‌ها گفت: هر پدیده‌ای مانند چوب، سنگ و خشت اگر با عشق به آن نگاه شود۷ حتما دارای روح خواهد شد.

جلالی در ادامه سخنان خود پیام عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را قرائت کرد. در متن پیام ضرغامی آمده بود:

میراث فرهنگی ملل، این یادگاران ماندگار، مبین فرهنگ و معرف تمدن انسان‌هایی متفکر و خلاق هستند که به قدرت دانش و به زیور هنر در جهان امروز برجسته و منور مانده‌اند. این سرمایه‌های بین‌نسلی که از دوردست‌ها مورد تکریم نسل‌های پس خود قرار گرفته‌اند، امروز چون گنجینه‌ای سترگ و گرانبها نزد ما میراث‌داران هزاره سوم و صدالبته امانتی سنگین بر دوش‌مان هستند. نیک می‌دانیم جمهوری اسلامی ایران سرزمین ریشه‌هاست و از ممتازترین میراث‌داران میراث بشری است که تجلیاتش از دوره‌های گوناگون تاریخی و دوران باشکوه اسلامی شهرت جهانی دارد.

اما آنچه تاکنون منتج به داشته‌های ارزشمند هویتی ما شده، یقینا شبکه‌ای از هم‌افزایی‌های بی‌بدیل جامعه‌ای پویا و فرهنگی است. همواره به‌موازات انجام تکالیف دولت‌ها در راستای حفظ و انتقال ارزش‌های میراثی و حفاظت و احیای ابنیه پرجلال و شکوهمند ایرانی-اسلامی که مایه فخر و مباهات ملی ما ایرانیان شده، مشارکت مردم و بخش خصوصی نیز در این عرصه برای صیانت از آنها نقشی نافذ در پایداری و ماندگاری میراث‌مان آفریده است.

امروز که جهان در آوردگاه رقابت فرهنگی برای ربودن گوی سبقت از قدرت‌های نرمی چون فرهنگ و مهر بهره می‌گیرد و در سایه‌سار امن وحدت و همگرایی توشه برمی‌چیند، تمرکز بر مسئولیت اجتماعی و تلاش برای ارتقای این فرهنگ متعالی که برگرفته از آموزه‌های اسلامی و میراث نبوی ما است، آن‌چنان مهم و حیاتی است که باید به‌عنوان یکی از اولویت‌های ما در سند توسعه کشور قرار گیرد.

اکنون‌که طیف گسترده‌ای از معاذیر تحمیلی و به ناحق بر کشور متمدن و تاریخ‌ساز ما جاری و ساری است، تعالی‌بخشی مسئولیت اجتماعی و مشارکت مردمی، عزمی جزم و حضوری پا به میدان می‌طلبد، چراکه میراث فرهنگی متعلق به فردفرد جامعه و مباهات آن جزئی متصل به هویت هریک از آنهاست و آنها صاحبان و مالکان این یادگاران ماندگار هستند.

میراث‌فرهنگی تاج سروری هویت بر سر هریک از ایرانیان ایران اسلامی و سرافراز است که چون داشته‌های مادی و معنوی خود بیمه این فرهنگ و هویت‌ هستند. امروز بیش از هر زمان دیگر در جهان حس هویت، حسی توأم با رضایت و خوشنودی را در وجود انسان‌ها تقویت می‌کند. برگزاری نخستین گردهمایی مسئولیت اجتماعی ابنیه و صنعت ساختمان، خاصه توجه به برپایی حس مسئولیت اجتماعی در حوزه میراث‌فرهنگی و ابنیه تاریخی نقطه عطفی در تحقق توسعه متوازن و پایدار خواهد شد، چراکه به یمن فرهنگ‌سازی در بالندگی مسئولیت اجتماعی با توجه به کثرت ابنیه تاریخی و فقدان تکافوی منابع مادی و انسانی در حفاظت و احیای آثار و بناهای میراثی، پایش هوشمندانه و دغدغه‌مندی نسبت به این داشته‌های بی‌تکرار را رقم خواهد زد. این داشته‌ها که هریک زمان و مکان و باورمندی‌های خالق آن را که اغلب بر پایه اعتقادات غالب آن جوامع نمود یافته است، امروز نه‌تنها ستاره‌های منور در آسمان ایران که همچون الماس‌های درخشان در این سرزمین ریشه‌هاست که رشد و رونق گردشگری به‌مثابه صنعتی مستغنی و پایدارساز در توسعه، نیازمند آگاهی افزایی سواد میراثی در آحاد جامعه و به‌تبع آن بالندگی فرهنگ مسئولیت اجتماعی است. بدین‌وسیله از تلاش هوشمندانه در برگزاری این رویداد ارزشمند و فرهنگ‌ساز تقدیر و تشکر می‌کنم و از مردم فرهنگ‌پرور و بخش سرافراز خصوصی برای حضور در این عرصه که از ارزشمندترین داشته‌های ملی ما است، صمیمانه سپاسگزارم.

اهمیت ارتقای کیفیت و کمیت سلامت اجتماعی

سخنران بعدی این مراسم، علی‌اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بود. نیکزاد در این همایش گفت: یکی از برنامه‌های اصلی دولت، احیای بافت فرسوده است که رئیس‌جمهوری بر آن تاکید کرده‌اند. رویکرد دیگری که در دستور کار قرار گرفته، حمایت از سرمایه‌گذاری در بخش مسکن است. وی تصریح کرد: باید از صاحب‌نظران و کارشناسان درباره مسئولیت اجتماعی در زمینه ساخت مسکن استفاده کنیم. در کشور، بزرگان ما صاحب علم و فن و نظرات کارشناسی بالایی هستند و مسائل کشور را چکش‌کاری می‌کنند. بحث ارتقای کیفیت و کمیت سلامت اجتماعی اهمیت بسیار بالایی دارد و توسعه و پیشرفت پایدار جامعه نیز مقوله مهمی است.

وی در پایان گفت: در بحث روستا، کانون تولید است، می‌دانیم که باید سطح زندگی مردم در روستاها مطلوب باشد. در حوزه ساختمان باید واحدهای مسکونی در روستاها نوسازی شوند. امروز ۵۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی نوسازی شده است.

مسئولیت جهادی، واژه‌‌ای شیرین برای مردم

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این رویداد گفت: در گذشته مسئولیت اجتماعی به شکل‌ها و نام‌های دیگر انجام می‌شد و درحال‌حاضر مدل بهبودیافته و پیشرفته آن را مشاهده می‌کنیم. در حال‌حاضر، نهادهایی که خدمات‌محور هستند با برنامه‌ریزی، زمان‌بندی و شاخص اندازه‌گیری به اجرای مسئولیت اجتماعی می‌پردازند. مسئولیت اجتماعی فرآیندی است که نهادها را از پول‌پاشی به سمت توانمندسازی الگوها سوق می‌دهد. وی افزود: مسئولیت جهادی یکی از واژه‌های شیرین و دل‌چسب برای مردم است. انتظار می‌رود این نشست بلندگوی اقدامات انجام‌شده در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی صنعت ساختمان باشد. من معتقدم در آینده‌ای نزدیک، رقابتی نزدیک ‌بین دولت و بخش خصوصی درباره اجرای مسئولیت‌های اجتماعی شکل خواهد گرفت.شاکری اظهار کرد: این نشست می‌تواند برخی پیشنهادات و اصلاحات را به ما ارائه دهد تا بتوانیم در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی اقدامات موثری را انجام دهیم. در صنعت ساختمان باید مسئولیت‌های اجتماعی به بهترین شکل انجام شوند. در این زمینه، استفاده از مصالح ساختمانی جدید، مدل‌های ایرانی و اسلامی، مدل‌های جدید ساختمان‌سازی و... بسیار ضروری است.

توجه دانشگاه‌ها به مسئولیت‌‌اجتماعی

سعدالله نصیرقیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی سخنران بعدی این همایش بود. وی با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در زمینه مسئولیت اجتماعی، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها نقش مهمی در تربیت انسان‌هایی دارند که در زمینه مسئولیت اجتماعی فعالیت می‌کنند. از سوی دیگر، علم و دانش در زمینه مسئولیت اجتماعی تعیین‌کننده است. علم و دانش باید مسئولیت اجتماعی تولید کند.

نصیرقیداری تصریح کرد: همه دانشگاه‌های کشور باید موضوع مسئولیت اجتماعی را در دستور کار قرار بدهند و این موضوع در آینده باید موردتوجه دانشگاه‌هایی قرار داشته باشند که بخش عمده علم کشور را تولید می‌کنند.

در ادامه این نشست، حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی و مجمع خیران سلامت کشور، مسئولیت‌ اجتماعی را  سلامت اجتماعی و روانی تعریف کرد و گفت: خیران، کارهای بسیار بزرگ و فعالیت‌های بسیاری در حوزه سلامت، ساختمان، مدرسه‌سازی و... در سطح کشور انجام داده‌اند اما به‌طور شایسته از آنها قدردانی نشده است.

وی افزود: تصمیم بر این است که از ظرفیت خیران غافل نشویم و در قانون برنامه هفتم مجلس تسهیلات ویژه‌ای برای این عزیزان فراهم آوریم. در همین راستا، صنعت ساختمان بسیار مهم است و باید ساختمان‌هایی استاندارد در سراسر کشور ساخته شود.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی و مجمع خیران سلامت کشور خاطرنشان کرد: دغدغه بزرگی در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی صنعت ساختمان دارم. در مواقع بحرانی، بیمارستان‌ها تنها پناهگاه مردم و مرکز اصلی ارائه خدمات هستند. متاسفانه بیمارستان‌های ما استحکام کافی ندارند و با وقوع یک زلزله خفیف، ساختمان این بیمارستان‌ها آسیب می‌بیند. این موضوع بسیار مهمی است که باید نسبت به آن حساس باشیم و اقدامات ویژه‌ای برای رفع این چالش انجام دهیم.

خریداران مسکن مطالبه‌گر باشند

صمتحمزه شکیب، رئیس سازمان مهندسی کشور نیز در این همایش گفت: فعالان در همه بخش‌های مسکن‌ اعم از ساخت‌وساز و نظارت اگر به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند، نتیجه بهتری حاصل خواهد شد.

مسئولیت اجتماعی به چرخه ساخت‌وساز ارتباط دارد و اگر فردی مانند مالک متروپل به این موضوع توجه می‌کرد با جان خود و مردم بازی نمی‌کرد. مسئولیت اجتماعی در کنار هر کاری قرار بگیرد بدون تردید نتیجه بهتری به همراه خواهد داشت. وی همچنین افزود: شهروندان نیز به نوبه خود وظایفی دارند و باید در قبال خرید مسکن، کاملا مطالبه گر باشند و قبل از خرید واحد مسکونی۷ تمام زوایای نحوه ساخت آن را جویا شوند و چشم‌بسته عمل نکنند.

صمتمحمود شایان، مدیرعامل بانک مسکن نیز در ادامه این رویداد با اشاره به ضرورت مسئولیت اجتماعی برای سیستم بانکی کشور تصریح کرد: مسئولیت اجتماعی، همه بخش‌های دولت و نظام را در بر می‌گیرد. با توجه به شرایط کشور باید تسهیلات بخش‌های غیرضروری به بخش مسکن منتقل شود.

سخن پایانی

این رویداد با حمایت موسسه مسئولیت اجتماعی سلامت ایران و  همکاری و مشارکت سازمان نظام‌مهندسی، مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی، مجمع خیران مسکن‌ساز بنیادمسکن، دانشگاه شهید بهشتی، کرسی سلامت اجتماعی و توسعه یونسکو، دانشگاه تهران و متولیان فنی، اجرایی و دانشگاهی، مسئولان و مقامات مرتبط با موضوع و جمعی از سفرا و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی برگزار شد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4m897b