دوشنبه 27 فروردین 1403 - 15 Apr 2024
کد خبر: 15938
تاریخ انتشار: 1401/02/19 04:25
کارشناسان تاکید دارند

شفاف‌سازی در قیمت‌گذاری دستوری

در راستای حاشیه‌های ایجادشده درباره افزایش نرخ آرد صنعتی، موضوع سیاست دولت در زمینه قیمت‌گذاری دستوری از جمله مواردی است که ارسوی بسیاری از کارشناسان مطرح می‌شود.

به‌گفته بسیاری از فعالان اقتصادی اگر استراتژی دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه قیمت‌گذاری دستوری روشن و ابلاغ شود، بسیاری از موضوعات دیگر نیز تعیین‌تکلیف خواهد شد. به‌علاوه اینکه کارشناسان معتقدند باتوجه به تراکم چالش‌های حل‌نشده در حوزه تولید و تجارت نباید توقع معجزه داشت، اما می‌توانیم توقع ریل‌گذاری برای اصلاح امور و فراهم آوردن شرایط برای تصمیمات بهینه را داشته باشیم. این گروه تاکید دارند بنگاه‌های اقتصادی کشور به‌دلایل مختلف، گرفتار روزمرگی و فرسایش شده‌اند و این می‌تواند یک شاهد قابل‌توجه برای ضرورت تعجیل در بازسازی زیرساخت‌ها باشد.

ضرورت تعیین استراتژی و گفتمان غالب در اقتصاد

رئیس مجمع واردات کشور با تاکید بر لزوم تعیین استراتژی و گفتمان غالب در اقتصاد گفت: باید مشخص باشد مدیران و تصمیم‌سازان اقتصادی کشور قصد دارند بازار را از چنگال قیمت‌گذاری دستوری رها یا اینکه بیش از پیش آن را به قیمت‌های دستوری از بالا به پایین آغشته کنند. 

اگر استراتژی دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه روشن و ابلاغ شود، بسیاری از موضوعات دیگر نیز تعیین‌تکلیف می‌شود و در واقع زیرساخت لازم برای ادامه مسیر فراهم می‌آید.

مبارزه با قاچاق 

علیرضا مناقبی تصریح کرد: یکی دیگر از زیرساخت‌های لازم، مقابله با قاچاق است. قاچاق به‌عنوان یک پدیده شوم سبب شده کلیه برنامه‌ریزی‌ها به‌شکل فاجعه‌باری به انحراف کشیده شود و از هدف اصلی دور بماند؛ بنابراین بهتر است وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم قاطع خود در این زمینه را با استفاده از ابزارهایی که موجب هم‌افزایی سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط می‌شود، به‌شکل کاملا جدی و قاطع دنبال کند.

مبارزه با فساد 

وی گفت: از دیگر زیرساخت‌های لازم، مبارزه با فساد اداری و اقتصادی است که براساس بسیاری از مطالعات، موفقیت در آن تنها در سایه ایجاد شفافیت محقق خواهد شد. اگر دولت به‌دنبال کاهش فساد و رانت در بدنه خود است، گریزی جز این وجود ندارد که به اسباب و تبعات شفافیت تن دهد و این موضوع نیازمند یک عزم واحد و قاطع است و صرفا با شعار و بلند کردن صداها محقق نخواهد شد.

کاغذبازی 

مناقبی افزود: بروکراسی کند و درهم‌تنیده از دیگر معضلاتی است که بارها و بارها به آن اشاره شده و همگان تاکید دارند که زمینه‌ساز فساد و بازدارنده رشد و توسعه اقتصادی است؛ از همین رو یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان یک حرکت سرنوشت‌ساز باید به آن ورود کند، تسهیل امور و کاهش دیوان‌سالاری مستهلک‌کننده است. در این زمینه توجه به سامانه‌ها نیز حائز اهمیت است، چراکه این سامانه‌ها باید مسیری برای کاهش بروکراسی باشند؛ نه اینکه خود تبدیل به‌ دست‌اندازی پیش روی فعالان اقتصادی شوند.

حذف ارز ترجیحی معیشت مردم را متاثر نسازد

علی‌اکبر کریمی، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مسئولان باید اطمینان دهند که هر تصمیمی که در زمینه نرخ ارز ترجیحی می‌گیرند، معیشت مردم را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد، گفت: دولت باید پیش از اجرای تصمیمات خود، آنها را برای مردم توضیح دهد و مردم را با تصمیمات خود همراه کند. به گزارش ایسنا علی‌اکبر کریمی درباره گرانی برخی کالاها طی روزهای اخیر با بیان اینکه بخشی از التهابات موجود در بازار ناشی از دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی است که در مردم نسبت به آینده به‌ویژه درباره اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها ایجاد شده، اظهار کرد: مسئولان امر باید این اطمینان را به مردم بدهند که هر تصمیمی که در زمینه نرخ ارز ترجیحی می‌گیرند، معیشت آنها را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. یکی از مواردی که می‌تواند به پایداری و آرامش در بازار کمک کند، سرعت عمل دولت در این تصمیمات و همچنین گفت‌وگو با مردم و اطمینان دادن به آنها است که به‌نظر می‌رسد دولت در این زمینه ضعیف عمل می‌کند. این عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: براساس تصمیمی که مجلس اتخاذ کرده، در موضوع پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی، دست دولت باز است؛ هم می‌تواند مطابق قانون استفاده از این ارز را برای تامین کالاها استمرار دهد و هم می‌تواند این ارز را حذف و مابه‌التفاوت آن را در قالب روش‌های مختلف به مردم پرداخت کند؛ در هر صورت دولت باید پیش از اجرای تصمیمات خود، آنها را برای مردم توضیح دهد و مردم را با تصمیمات خود همراه کند.

هزینه‌کرد یارانه در جای غلط

امیر جعفری، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خوی اظهار کرد: دولت در بخش نان و یارانه آرد هزینه‌های بسیار بالایی را متقبل می‌شد، به‌طوری که فقط در شهرستان خوی در سال گذشته ۲۳۰ میلیارد تومان یارانه آرد توسط دولت پرداخت شده است.

 به گزارش ایسنا جعفری افزود: متاسفانه یارانه‌ای که قرار است هزینه‌ها را مدیریت کند در کنار خسران و دورریز ثروت ملی، قاچاق، مصرف غیرانسانی و به‌عنوان خوراک دام، هدف اصلی را تحت‌الشعاع قرار داده است. جعفری با بیان اینکه این نوع پرداخت یارانه مشکلاتی را برای اقتصاد به‌وجود آورده، تصریح کرد: در بخش تولید نان و روی‌آوری مردم به مصرف نان‌های روغنی، مستقیما سلامت مردم تهدید می‌شود؛ رویه‌ای که اصلاح آن حیاتی است. 

وی ادامه داد: پیش از این هم دولت هزینه یارانه سرسام‌آور آرد را متقبل می‌شد و هم سلامت بهداشتی و جسمی مردم و سلامت اقتصادی بازار در سایه نان‌های غیرسالم و رویه‌های غلط اقتصادی در خطر می‌افتاد؛ از همین رو برای بهبود این مشکلات باید جراحی واقعی انجام می‌شد. یارانه اگر تورم را مدیریت نکند، به‌جای پیشگیری، اقتصاد را بیمار می‌کند و مردم با دریافت یارانه به‌عنوان مُسکن، اقتصاد مریض را به دوش می‌کشند و تحمل می‌کنند. 

دولت با اجرای این طرح جهادی و ارزشمند به‌جای مُسکن، مترصد درمان و کاهش تورم و شکوفایی و رونق اقتصاد و به تبع آن افزایش رفاه و آرامش و امنیت سفره‌های مردم است.

سخن پایانی

باتوجه به موارد یادشده یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها، رقابت‌پذیری بازار است. هرقدر رقابت در بازار کم‌رنگ‌تر و بی‌معناتر شود، به همان میزان باید منتظر افت کیفیت، افزایش نرخ و زورآزمایی انحصارگران باشیم و این دقیقا همان آفتی است که سال‌های سال است اقتصاد ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کند و متاسفانه هنوز نتوانسته اسباب لازم برای تحقق آن را فراهم کند. نظام تصمیم‌گیری در وزارت صنعت، معدن و تجارت از دیگر موارد مطرح است که بهینه‌ و مدرن‌سازی آن باید هرچه سریع‌تر در دستور کار قرار گیرد. باید از روش‌های هوشمندتر و تخصصی‌تر برای تصمیم‌گیری‌ها بهره‌برداری شود. باید ظرفیت تشکل‌ها بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. وزارت صنعت، معدن و تجارت باید خود را از چرخه‌های سنتی و قدیمی تصمیم‌گیری رهانیده و به سیستم‌های چندعامله هوشمند در تصمیم‌گیری‌ها، آن هم با رویکرد مدیریت دانش و تجربه مجهز کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3n9pzr