شنبه 01 اردیبهشت 1403 - 20 Apr 2024
کد خبر: 17316
تاریخ انتشار: 1401/03/17 03:34

شفافیت بازار خودرو با عرضه مستقیم در بورس

هانیه جوادی‌نژاد-کارشناس بازارسرمایه

بهترین روش برای عرضه مستقیم خودرو به مشتری چیست؟ اختلاف نرخ زیاد بازار خودرو با کارخانه، دردسرهای ثبت‌نام و شرکت در قرعه‌کشی‌هایی با شانس برنده شدن کم و موعد تحویل طولانی، خریداران را در بازار خودرو سرگردان کرده بود.

سازمان بورس و اوراق بهادار این‌بار راه‌حل جدیدی پیش پای مشتریان و کارخانه‌های تولید خودرو گذاشت.

عرضه خودرو در بورس با هدف ایجاد بازار شفاف، رقابتی و با قیمت منصفانه و همین‌طور حذف واسطه‌ها برای معاملات خودرو ۲۸ اردیبهشت امسال انجام شد. عرضه‌ خودرو کارا، محصول بهمن خودرو، نخستین تجربه بورس کالا در این زمینه بود و انتظار می‌رود به‌زودی خودروهای بیشتری در هفته‌های آینده در رینگ معاملاتی بورس کالا عرضه شوند. 

خودروهای جک S۵ نیوفیس و جک جی۴ از کرمان خودرو و خودروهای فیدلیتی و دیگنیتی، دو محصول پرطرفدار دیگر بهمن خودرو نیز در روزهای آینده قدم به بازار بورس خواهند گذاشت. 

شرایط خرید خودرو در بورس کالا نیز برای آگاهی عموم خریداران اطلاعیه عرضه از طریق سایت بورس کالا در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

 ثبت سفارش فردای پس از انتشار اطلاعیه عرضه آغاز خواهد شد و تا ۲ ساعت قبل از انجام معامله امکان‌پذیر است. 

معاملات در قالب حراج باز طی یک جلسه معاملاتی فروش خودرو برگزار می‌شود و مصرف‌کننده نهایی می‌تواند رقابت را برای پیشنهاد نرخ بهتر ادامه دهد. 

مشتریان برای پذیرش در بورس کالا می‌توانند با ارسال درخواست عضویت خود در بورس کالا به کارگزاری پیشرو، فرآیند حضور را آغاز و فرم‌های لازم را دریافت کنند. مشتری بعد از تکمیل این فرم‌ها، باید آن را به صورت فیزیکی برای کارگزاری ارسال کند.

 صدور کد بورسی برای مشتریان نیز پس از بررسی مدارک توسط بورس کالا انجام می‌شود.

داشتن حساب وکالتی به‌نام مشتری برای شرکت در این بازار لازم است که البته این نوع حساب از طریق بیشتر بانک‌ها به مشتریان ارائه می‌شود. 

کل مبلغ معامله باید قبل از شروع معاملات در حساب وکالتی مشتری موجود باشد که این مبلغ در طول حراج در حساب بلوکه می‌شود و بعد از انجام معامله به حساب بورس کالا برای تسویه، واریز خواهد شد.

در ادامه باید خاطرنشان کرد که خرید‌وفروش کالا صرفا از طریق معامله‌گران کارگزاری انجام می‌شود و اشخاص امکان شرکت در این تالار را ندارند. 

شرایط خرید خودرو در بورس کالا نیز به شرح زیر هستند: 

خریداران خودرو باید حداقل سن قانونی (۱۸ سال)‌ را داشته باشند.

در حال‌حاضر یک خودرو برای هر کد حقوقی بورس کالا تا یک سال در نظر گرفته شده است. 

خریداران خودرو نباید پلاک انتظامی فعال داشته باشند. 

همکاران بازار سرمایه و افراد تحت تکفل آنها نیز برای خرید خودرو نمی‌توانند کد بورس کالا داشته باشند.

در ادامه و در تشریح اثرات عرضه خودرو در بورس کالا باید تاکید کرد که براساس اظهارات بورس کالا، در حال حاضر مقررشده ۸۰ درصد عرضه خودرو شاهین و ۵۰ درصد از عرضه خودروهای کارا از طریق بورس کالا انجام شود.

 اضافه شدن سایر شرکت‌های خودروسازی، به‌ویژه ‌خودروهای محبوب‌تر می‌تواند اختلاف قیمتی زیاد بازار با کارخانه را به حداقل برساند. بدون تردید عرضه خودرو در بورس طبق نظر کارشناسان گوناگون می‌تواند باعث افزایش شفافیت اطلاعات در بخش عرضه خودرو، نظارت بر روند خرید، حذف قرعه‌کشی و جلوگیری از چندقیمتی شدن خودرو شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4p5y5a