پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 16434
تاریخ انتشار: 1401/02/26 23:49

شرایط دریافت انواع وام در سال 1401

وام گرفتن همیشه یکی از بهترین راه‌ها برای رونق کسب‌وکار و خرید انواع ملزومات زندگی می‌باشد. در دوره سخت اقتصادی استفاده از وام ضرورت بیشتری خواهد داشت اما برای دریافت هر نوع تسهیلات، قوانینی وجود دارد که باید با رعایت آن‌ها اقدام به دریافت وام کرد.

 

وام ازدواج یکی از بهترین تسهیلات برای زوج‌هایی است که تصمیم به ساخت زندگی خود دارند. این وام می‌تواند در مرتفع ساختن نیازهای اولیه زندگی مشترک یاری دهنده زوجین باشد. برای دریافت انواع وام مثل وام مسکن و وام خودرو و... قوانین و شرایط خاصی وجود دارد که متقاضیان باید در گام اول آن‌ها در نظر گرفته و سپس اقدام به دریافت وام نمایند.

قوانین مربوط به وام ازدواج

این وام کم بهره‌ترین وام در سیستم بانکی کشور است که از نرخ سود سالانه آن معمولا 4 درصد باقی می‌ماند؛ اما دوره بازپرداخت آن می‌تواند متغییر باشد. طبق قانون، بانک مرکزی موظف است از محل پس‌انداز و قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات وام برای ازدواج را با دوره بازپرداخت 10 ساله پرداخت کند. برخی از انواع وام ازدواج از نظر میزان مبلغ، شامل موارد زیر است:

1) وام ازدواج 170 میلیونی

امکان دریافت این مبلغ در شرایطی به وجود می‌آید که یکی از زوجین در محدوده سن تشویقی قرار داشته باشد و سن دیگری در این محدوده قرار نداشته باشد. در این صورت یکی از زوجین وام خود را بصورت کامل (100 میلیون) و دیگری مبلغ 70 میلیون تومان دریافت خواهد کرد.

2) وام ازدواج 140 میلیونی

زوج‌هایی که از تاریخ 1/1/1397 تا کنون اقدام به دریافت وام نکرده باشند، هرکدام واجد شرایط دریافت 70 میلیون تومان وام ازدواج هستند. این به معنی افزایش 40 درصدی وام این زوجین نسبت به سال 99 برای آن‌هایی است که بیشتر از 25 (آقا) و 23 (خانم) سال سن دارند.

3) وام ازدواج 50 میلیونی

این وام به زوج‌هایی تعلق می‌گیرد که قبل از تاریخ 1/1/1397 عقد کرده و هنوز اقدام به گرفتن وام نکرده باشند. مبلغ دریافتی این زوج‌ها 50 میلیون تومان می‌باشد.

شرایط دریافت وام ازدواج

  • اولین شرط برای دریافت این وام داشتن تابعیت ایران است. شایان ذکر است که این وام مشمول ایرانیان خارج از کشور هم می‌شود.
  • نباید بیشتر از ۲۴ ماه از زمان ثبت عقد زن و شوهر گذشته باشد.
  • از مهم‌ترین شرایط متقاضیان دریافت وام این است که فرد متقاضی پیش‌تر از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج استفاده نکرده باشد. هر ایرانی تنها یک‌بار می‌تواند این وام را بگیرد. این‌که فرد متقاضی قبلاً ازدواج کرده باشد برای دریافت وام معیار نیست، اگر فردی در ازدواج قبلی خود وام نگرفته باشد هنوز مشمول دریافت وام است.

مدارک لازم برای ثبت نام وام ازدواج

  1. طبیعتا اولین مدرک برای دریافت این وام، سند ازدواج است.
  2. اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه زوجین
  3. همراه داشتن کارت ملی (دائم یا موقت)
  4. اصل و کپی مدارک شناسایی ضامن یا ضامن‌ها
  5. آدرس و کدپستی ده رقمی محل سکونت

وام خودرو

در کشور ما نیز مانند بسیاری از کشورهای جهان، وام‌های مختلفی برای خرید خودرو وجود دارد که برخلاف وام ازدواج بسیاری از قوانین آن اطلاع دقیقی ندارند. در حال حاضر سقف وام خودرو از سوی شبکه بانکی از ۱۵ میلیون تومان تا ۵۰ میلیون تومان با سود سالانه ۱۸ تا ۲۴ درصد می باشد و حداکثر زمان بازپرداخت آن 3 سال می‌باشد. اولین شرط برای بهره‌مندی از این وام، افتتاح حساب قرض‌الحسنه جاری یا پس انداز در بانک و سرمایه گذاری کوتاه مدت در آن حساب است. بطورکلی قوانین بانک‌ها برای پرداخت این تسهیلات مشترک است اما شرایط آن‌ها در موارد جزئی با یکدیگر متفاوت است.

شرایط دریافت وام خودرو

  • سن قانونی متقاضی باید ۱۸ سال تمام باشد.
  • داشتن ضامن (شخص) معتبر با چک کارمندی و گواهی کسر از حقوق الزامی است.
  • نداشتن چک برگشتی یا تسهیلات معوقه از شروط اصلی دریافت وام می‌باشد.
  • متقاضی باید خودرو را به نفع بانک بیمه بدنه کند.
  • میزان حقوق دریافتی متقاضی و ضامن باید در حدی باشد که گواهی بر این شود که متقاضی در هر شرایطی می‌تواند وام را بازپرداخت کند.

مدارک لازم جهت اخذ وام خودرو

  1. اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه متقاضی و صفحه اول شناسنامه ضامن
  2. اصل و کپی کارت ملی متقاضی و ضامن
  3. یک قطعه عکس پرسنلی از متقاضی
  4. گواهی اشتغال به کار متقاضی وام خودرو و ضامن
  5. پیش فاکتور خرید خودرو
  6. یک برگ از قبض های برق،گاز، آب یا تلفن
  7. سه عدد تمبر مالیاتی

در آخرمتقاضی باید مدارک مربوط به خودرو را تسلیم نماید که شامل اصل و کپی اسناد مالکیت،کارت و بیمه نامه خودرو با امضای نمایندگی فروش خودرو می‌باشد.

وام مسکن

افزایش قیمت ملک در سال‌های اخیر یکی از دغدغه‌های اصلی قشر بزرگی از مردم به خصوص جوانان است. در کشور ما علاوه بر وام ازدواج  برای شروع راحت‌تر زندگی وام مسکن نیز به جوانان داده می‌شود. البته این وام مختص جوانان نیست و تمام افرادی که توانایی پرداخت یک‌جای هزینه برای خرید خانه را ندارند مشمول این وام می‌شوند.

شرایط دریافت وام‌های مسکن

برای دریافت این وام ابتدا باید نوع وامی را که می‌خواهید دریافت کنید باتوجه به نیاز خود انتخاب کنید. در نظر داشته باشید هرکدام از این وام‌ها شرایظ خاص خود را دارند و شما باید طبق قوانین به تمام شروط برای گرفتن وام پایبند باشد. برای اطلاع از شرایط دریافت هرکدام از این وام‌ها ابتدا باید به بانک مورد نظر مراجعه کنید و در گام بعدی با اعلام درخواست خود از تمام شرایط مربوط به وام مورد نظر مطلع شوید. ازانواع وام‌های مسکن می‌توان به وام‌های اوراق‌دار، وام مسکن یکم، وام ۲۰ میلیون تومانی، وام مسکن بازنستگان، وام خرید زمان، وام مسکن جوانان، وام مسکن روستایی و وام تعمیرات مسکن اشاره کزد.

مدارک لازم جهت اخذ وام مسکن

  • اصل و تصویر تمام صفحات سند مالکیت ملک * سند باید حتما به نام دریافت‌کننده تسهیلات باشد
  • اصل و تصویر پایان‌کار ساختمان
  • اصل و تصویر کارت ملی و تمام صفحات شناسنامه مالک یا مالکین
  • اصل و تصویر کارت ملی و تمام صفحات شناسنامه ضامن یا ضامنین
  • مدارک شغلی و درآمد دریافت‌کننده‌ی تسهیلات مانند جواز کسب و فیش حقوقی
  • رسید پرداخت مبلغ ارزیابی ملک
  • تکمیل و امضای فرم درخواست وام

در آخر هم باید مدرک یا مدارکی (مثل قبض برق) ارائه دهید تا بانک بتواند بر اساس آن کدپستی خانه‌ای را که می‌خواهید برایش تسهیلات بگیرید، تایید کند.

 برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع وام‌ها از جمله  وام ازدواج، وام مسکن و وام خودرو می‌توانید به وب‌سایت دانشگاه کسب و کار با آدرس اینترنتی http://businessuni.net/ مراجعه کنبد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4j5xrk