چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
کد خبر: 9696
تاریخ انتشار: 1400/10/12 13:15

شاهین ستاره گرفت

شاهین محصول گروه خودروسازی سایپا در نخستین ارزیابی کیفی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با ۴ ستاره کیفی وارد لیست محصولات مورد ارزیابی این شرکت شد.

در آخرین گزارش منتشرشده شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI)، با تست‌های انجام‌شده در بخش‌های گوناگون سایپاشاهین مانند فنربندی و تعلیق فرمان، موتور و انتقال قدرت، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، بدنه، رنگ، صداهای غیرعادی و نفوذ آب، این خودرو توانست ۴ ستاره کیفی را کسب کند.

کسب ۴ ستاره کیفی خودرو شاهین در حالی انجام‌شده که این محصول گروه سایپا برای نخستین‌بار موردبررسی قرارگرفته و با کسب این ۴ ستاره وارد لیست محصولات موردارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران شده است. 

ستاره‌های یک خودرو

به‌گزارش سایپانیوز، با توجه به قابلیت‌ها، امکانات و آپشن‌های منحصربه‌فرد خودرو شاهین در میان تولیدات داخلی و افزایش نظارت‌های کیفی شاهین و ارتقای کیفیت روزافزون قطعات و فرآیندهای تولید و مونتاژ این محصول، بی‌تردید در ارزیابی‌های آینده با بهبود نمرات کیفی و کسب نمرات بهتر در آزمون‌ها، این جایگاه در میان محصولات تولید داخل حفظ و ارتقا خواهد یافت.

تولید محصولی در سطح شاهین با مجموعه‌ای از امکانات و آپشن‌های روز جهانی که در هیچ‌یک از خودروهای داخلی هم‌رده آن وجود ندارد، در شرایط دشوار تحریم و محدودیت‌های بین‌المللی برای تامین قطعات و مواد اولیه موردنیاز تولید، از جمله موفقیت‌ها و دستاوردهای گروه خودروسازی سایپا به‌شمار می‌رود.

داخلی‌سازی قطعات

پیش‌فروش شاهین سایپا نخستین‌بار در خرداد سال ۹۹ آغاز شد. پس از آن بود که این شرکت اقدام به معرفی تیپ‌های مختلف این خودرو کرد؛ سایپا اعلام کرد شاهین در گام نخست در دو تیپ S و G وارد بازار خواهد شد، که مدل G نسخه فول و تیپ S نمونه کم‌آپشن شاهین خواهند بود. نخستین شرایط فروش این خودرو در آبان ۱۳۹۹ انجام و موعد تحویل آن سال ۱۴۰۰ عنوان شد.

این خودرو در سخت‌ترین شرایط تحریمی کشور با همت مهندسان داخلی در سایپا طراحی و تولید شده و با تمام چالش‌ها و عدم‌همکاری شرکت‌های خارجی، سایپا توانست خودروی شاهین را مطابق با استانداردهای هشتادوپنج‌گانه داخلی و در سطح استانداردهای اروپایی، طراحی و به مرحله تولید انبوه نزدیک کند. 

این خودرو نیامده به بازار، توانست متقاضیان خرید خودرو را به خود جذب کند. مدیران سایپا، استقبال برای ثبت‌نام خودرو جدید این گروه خودروسازی را اتفاقی مثبت برای صنعت خودرو ارزیابی و اظهار کردند مردم با اعتماد به خودرو داخلی به این باور و یقین رسیدند که شاهین براساس سلایق و علایق مردم طراحی‌شده و شاید بتوان گفت شاهین تعریفی مدرن و متفاوت از سدان ایده‌آل برای خانواده‌های ایرانی است. از این‌رو گروه خودروسازی سایپا اطمینان داده خودرو شاهین با کیفیت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد، تا فصلی نو از تولیدات ملی در بازار خودرو، آغاز شود.

۹۲ درصد قطعات خودرو شاهین ساخت قطعه‌سازان داخلی است و اگر تولید برخی از قطعات، توجیه‌اقتصادی داشت یا کشور با فقدان برخی از مواد اولیه که بعضا مواد معدنی است روبه‌رو نبود، درصد داخلی‌سازی بسیار بالاتر بود. تامین بیش از ۹۲ درصد قطعات این خودرو در داخل کشور موضوعی است که می‌توان از دو زاویه به آن اشاره کرد؛ نخست اینکه با توجه به سطح فناوریکی این خودرو، قطعه‌سازان داخلی توانسته‌اند با ارتقای سطح دانش فنی خود، قطعاتی با کیفیت و فناوری بالاتر نسبت به گذشته تولید کنند که در نهایت موجب رشد سطح قطعه‌سازان داخلی شده است.

در نگاه دوم می‌توان گفت تامین بخش عمده قطعات این خودرو در داخل، به معنی کاهش وابستگی به تامین‌کنندگان خارجی و کاهش ارزبری این محصول است.

ویژگی‌های شاهین

شاهین نخستین سدان بر پایه پلتفرم SP۱۰۰ است. این سدان خانوادگی قرار است با دو کیسه هوا، سانروف، ترمزهای دیسکی، سیستم روشنایی در روز (Daylight)، حسگر نور و پارک و دوربین عقب، نمایشگر لمسی، فرمان برقی، آینه‌های تاشو برقی، استارت دکمه‌ای، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS و... وارد بازار شود.

فرآیند مهندسی محصول سایپا بر پایه خودکفایی، توجه به نیازهای روز مشتریان و استانداردهای موردنیاز خانواده‌های ایرانی است. در نگاه جدید گروه خودروسازی سایپا، تمامی جزییات خودرو با دقت کنار هم قرارگرفته و با توجه به استانداردهای روز کشور به استانداردهای اروپایی هم پرداخته شده است. از این‌رو سایپا در پروژه شاهین، اطلاعات مهمی از ایمنی خودرو را برای نخستین‌بار برای مشتریان به نمایش گذاشته و در این خودرو تلاش شده عمده فناوری‌های روز موردنیاز متقاضیان خرید خودرو تامین شود.

عرضه محصول

قرعه‌کشی دو طرح پیش‌فروش یک‌ساله و مشارکت در تولید ۶ محصول سایپا انجام شد.

در طرح اخیر پیش‌فروش یک ساله سایپا ۹۷ هزار و ۴۸۸ نفر شرکت کردند که ۹۶ هزار و ۲۸۲ نفر واجد شرایط شناخته شدند.

ظرفیت محصولات عرضه‌شده گروه خودروسازی سایپا در این طرح فروش ۷ هزار و ۵۰۰ خودرو بوده است.

در طرح پیش‌فروش مشارکت در تولید سایپا ۲۸ هزار و ۲۸۷ نفر شرکت کردند که ۲۷ هزار و ۸۹۵ نفر واجد شرایط شناخته شده‌اند.

تداوم عرضه هفتگی

گروه خودروسازی سایپا در راستای سیاست تداوم عرضه خودرو به بازار به صورت هفتگی، ثبت‌نام فروش فوق‌العاده دارد. گروه خودروسازی سایپا همان‌گونه که وعده داد بود، هر هفته پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده محصولات خود را انجام می‌دهد. بر این اساس حداکثر زمان تحویل محصولات فروش فوق‌العاده محصولات سایپا، ۹۰ روز است.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/459mq2