چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 14612
تاریخ انتشار: 1401/01/27 08:32

شاخص ۲.۳۵ فقرزای سلامت در ایران

یکی از موضوعات مهم در سیاست سلامت کشور نحوه توزیع سرمایه و همچنین اهمیت پیشگیری از درمان است موضوعی که در نشست رئیس جمهور دولت سیزدهم با متخصصین حوزه سلامت به بحث و بررسی گذاشته شد.

به گزارش اکونا پرس، یکی از موضوعات مهم در سیاست سلامت کشور  نحوه توزیع سرمایه و همچنین اهمیت پیشگیری از درمان است موضوعی که در نشست رئیس جمهور دولت سیزدهم با متخصصین حوزه سلامت به بحث و بررسی گذاشته شد گفتنی است هشت سال پیش سیاست های حوزه سلامت از سوی مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد همچنین قانون اساسی در اصل بیست و نهم خود سلامت را حق تمام شهروندان ایرانی می‌دانند که دولت موظف است تا حق  سلامت و میزان دسترسی آسان آن برای عموم مردم را فراهم کند.

دسترسی خدمات بهداشتی به معنای آن است که پزشک بیمارستان دارو به میزان کافی در کشور وجود داشته باشد و مردم نیز هنگام استفاده از خدمات درمانی توان  مالی کافی را داشته باشند موضوعی که به قول رئیس‌جمهور پرداخت از جیب مردم برای سلامت بسیار بالاست و این هزینه باید کاهش یابد به طوری که مردم تنها رنج بیماری را تحمل کنند و در در کنار آن متحمل رنج هزینه نشوند.

علاوه بر پرداخت هزینه های هنگفت در حین  خدمات بهداشتی از طریق دیگر شاخص ها می توان دریافت که ۲۳ درصد از هزینه‌های خانوارهای ایرانی صرف درمان به خدمات پزشکی میشود.

شاخص دیگر به عنوان شاخص فقرزای خدمات درمانی شناخته می‌شود که ایران با در اختیار داشتن میزان ۱.۳۵ تا ۲.۳۵ در رتبه بالای این شاخص قرار دارد به گونه ای که تعداد بالایی از خانوارهای ایرانی با هزینه‌های هنگفت درمان به زیر خط فقر  می‌روند.

متاسفانه با توجه به آمار بالای سرطان و بیماری‌های صعب العلاج در کشور به نظر می رسد که هزینه‌های درمان فشار بسیار سنگینی بر خانواده‌های ایرانی تحمیل می‌کند از این رو باید دولت ها برای کاهش این فشار از اقدامات پیشگیرانه و همچنین یارانه های  خدمات بهداشتی استفاده کنند.

 
منبع: اکوناپرس

کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2l558e