18 مرداد، 1401

به‌مناسبت روز سینما بررسی شد

سینماگران از دولت سیزدهم چه می‌خواهند؟

دسته‌بندی: اخبار روز

1400/6/21 19:34
به‌مناسبت روز سینما بررسی شد

سینماگران از دولت سیزدهم چه می‌خواهند؟

دسته‌بندی: اخبار روز
19:34:00 1400/6/21

سینما یکی از مهم‌ترین دریچه‌ها برای فرهنگ‌سازی و نشان دادن کاستی‌های یک جامعه است. این هنر در یک سال اخیر چنان درگیر مشکلات بوده که کمتر توانسته به رسالت ذاتی خود فکر کند. یکی از نخستین نتایج شیوع ویروس کرونا، تعطیلی مکان‌های تجمع عمومی از جمله سالن‌های سینما بود.

 از طرفی تولید فیلم نیز با مشکلاتی مواجه شد. در ابتدا به‌نظر نمی‌رسید این وضعیت چندان طولانی باشد، اما به مرور مسئله جدی‌تر شد، به همین دلیل هنرمندانی که معیشت آنها از این طریق تامین می‌شد، دست به کار شدند و پروژه‌های سینمایی از سر گرفته شد. در پی این امر اخباری از ابتلای هنرمندان به کرونا و در نتیجه درگذشت آنها تیتر اخبار شد.

حمایت از جریان تولید و اکران در سینما

نادره ترکمانی، کارگردان حوزه سینمای کودک در گفت‌وگو با ایمنا می‌گوید: مخاطبان ما کودکان و نوجوان هستند؛ گروهی که سلامتی و شادابی آنها بسیار مهم است. شیوع کرونا حوزه فرهنگ و هنر را بیش از سایر حوزه‌ها تحت فشار قرار داد، چراکه مشاغل مرتبط با فرهنگ و هنر در شرایطی که بیماری نبود نیز با معضلاتی روبه‌رو بودند. این معضلات با آمدن کرونا جدی‌تر و تبدیل به مسائلی لاینحل شد. کسانی که در حوزه سینما فعالیت می‌کنند با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند، چراکه چرخه تولید و اکران دچار مشکل شده است. از طرفی مسئله معیشت و حمایت نشدن سینماگران نیز مشکلی بسیار جدی است.

وی با اشاره به اینکه «سینما از تازیانه‌های کرونا و بی‌مهری‌های فرهنگی در امان نمانده» می‌افزاید: در دوره کرونا متاسفانه بخشی از هنرمندان بسیار خوب سینما را از دست دادیم. این صدمه‌ای بسیار جدی به سینما بود. درگذشت این هنرمندان ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر است. از طرفی در شرایط سخت کرونایی و وجود مشکلات معیشتی، حمایت مشخصی از سینماگران صورت نگرفت.

این کارگردان ادامه می‌دهد: سینمای کودک نیز در کنار سایر بخش‌های سینما صدماتی متحمل شد؛ با این تفاوت که بدنه سینمای کودک از پیش نحیف بود. به‌نظر می‌رسد وضعیت اسفناک تولیدات آثار کودک، اکران و نمایش داده نشدن همچنان ادامه دارد و ظاهرا ما فراموش کرده‌ایم که ۱۳، ۱۴ میلیون کودک و نوجوان داریم که سینما می‌تواند بخشی از اوقات فراغت آنها را پر کند.

وی می‌گوید: وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌تازگی بر صندلی وزارت نشسته و قرار است ریاست سازمان سینمایی را مشخص کند؛ بنابراین در روزهای آینده تغییر مدیریت خواهیم داشت؛ امری که سال‌هاست تکرار شده و می‌شود. در واقع همیشه مدیران جابه‌جا می‌شوند و آنچه باقی می‌ماند سینماگران هستند. هنرمندان در رفت‌وآمدهای این مدیران سر جای خود بوده و به فعالیت خود ادامه داده‌اند. آنها تلاش می‌کنند پیشنهاداتی ارائه کنند تا سینما راحت‌تر از این بحران عبور کند، اما در یک نگاه کلی می‌توان گفت سینما چندان مورد تصدیق و تایید مدیران نبوده است.

این کارگردان خاطرنشان می‌کند: درست است که در شرایط اقتصادی دشواری قرار داریم، اما نبود امنیت شغلی برای اهالی سینما نیز مسئله بسیار مهمی است و هنرمندان این حوزه در بحران اقتصادی به‌سر می‌برند و روزهای مشقت‌باری را می‌گذرانند. توقع من این است که با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری به سینما نگاه شود. سینما رسانه، تجارت، هنر و فرهنگ است. توجه به این هنر-صنعت که در جایگاه پرمخاطب‌ترین تفریح جهانی قرار گرفته، می‌تواند در بسیاری از زمینه‌های دیگر نیز کمک‌کننده باشد؛ مشروط به اینکه جایگاه ویژه آن مورد توجه سیاست‌گذاران فرهنگی قرار گیرد و به آن باور داشته باشند. قطعا مطالبات سینماگران از مدیریت سازمان سینمایی گسترده خواهد بود، اما کلیت دیدگاه همه سینماگران حمایت از جریان تولید و اکران در سینما است.

روال دریافت پروانه نمایش تسریع شود

احمد مقامی، تهیه‌کننده سینما می‌گوید: یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که از بهمن ۹۸ با آن مواجه شدیم این بود که آثار تولید شده مورد حمایت قرار نگرفت. در واقع به ما راهکاری داده نشد که آثار تولیدشده را از چه طریق پخش کنیم. سینماها تعطیل شده و پلتفرم‌ها روی کار آمده بودند که ارتباط گرفتن با آنها نیز بسیار دشوار بود، به همین دلیل طول می‌کشید تا فیلم‌ها دیده شود. وی می‌افزاید: درحال‌حاضر اگر بخواهیم یک تله‌فیلم بسیار خوب بسازیم، به بودجه‌ای بالغ بر ۴۰۰ یا ۵۰۰ میلیون تومان نیاز است که پلتفرم‌ها یا آن فیلم را رایگان می‌خواهند یا مبلغی که پیشنهاد می‌دهند زیر ۵۰ میلیون تومان است.

همین امر باعث می‌شود در پخش فیلم مشکلاتی ایجاد شود. این تهیه‌کننده ادامه می‌دهد: یکی از مطالبات جدی این است که روال دریافت پروانه نمایش سریع‌تر طی شود. گاهی تمام مراحل یک فیلم را انجام می‌دهیم، اما پرونده آن روی میز مدیری قرار می‌گیرد و چند هفته در همین مرحله می‌ماند. از طرفی در هر شهری جوانانی هستند که نیاز به صندوق‌های حمایتی دارند تا بتوانند وام‌هایی با درصد سود کم بگیرند و برای تولید یک تله‌فیلم ۲ یا ۳ سال به‌دنبال سرمایه‌گذار نباشند.

رضا ایرانمنش، بازیگر سینما و تلویزیون درباره انتظار هنرمندان از وزیر ارشاد دولت سیزدهم گفت: مهم‌ترین انتظار بنده از وزیر محترم ارشاد دولت سیزدهم انحلال تمامی دستگاه‌ها و نهادهای بودجه‌بربادده و بی‌خاصیتی است که ذیل معاونت‌های وزارت ارشاد فعالیت می‌کنند و بودجه‌های بیت‌المال را بر باد می‌دهند؛ به‌ویژه برخی نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی که هیچ کارآیی ندارند.

بازیگر فیلم‌های سینمایی «دکل» و «سجاده آتش» در گفت‌وگو با خبرنگار سینماپرس افزود: آیا اهالی فرهنگ و هنر به‌ویژه هنرمندان سینما یک بار از خود سوأل کرده‌اند که این همه ارگان و نهاد سینمایی که بودجه می‌گیرند چه فایده‌ای دارند؟ چه کار مثبتی کردند؟ چرا بودجه‌ها باید صرف اینها شود؟ وی ادامه داد: بی‌تردید یک نهاد برای تمامی حوزه‌ها از جمله سینما، تئاتر و... کافی است. همه بودجه‌ها باید در یک نهاد تجمیع شود تا فساد مالی از بین برود؛ به‌عنوان مثال ما اگر سازمان سینمایی داریم کافی است و دیگر نیازی به نهادهای تابعه این سازمان نداریم!

بسترسازی برای ورود فیلمسازان جوان به سینما

عادل تبریزی، کارگردان سینما درباره اولویت‌های سینمایی دولت سیزدهم گفت: مدیران سینمایی با عدالت‌محوری باید بستر مناسبی برای ورود فیلمسازان جوان به سینما و حضور پیشکسوتان این حوزه فراهم کنند. ما در سینمای کشور دستیاران کارگردان بسیاری داریم که سال‌ها کسب تجربه کرده‌اند و از سوی دیگر فارغ‌التحصیلانی داریم که به‌صورت آکادمیک سینما را آموخته‌اند اما همگی پشت درهای بسته باقی مانده‌اند و باید برای حضور و ساخت آثارشان فرصت مناسب مهیا شود.

کارگردان فیلم سینمایی «گیجگاه» افزود: دولتمردان باید کسانی را که می‌خواهند فیلم بسازند و سینمای ایران را بیش از پیش اعتلا بخشند، رصد و به آنها کمک کنند تا بتوانند نخستین قدم حرفه‌ای‌شان را بردارند.

 وی ادامه داد: سینمای ایران امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند آن است که با مدیریت درست و اصولی کسانی را که سرشار از نبوغ و استعداد هستند و سال‌هاست برای کار کردن جان داده‌اند، شناسایی کند و فرصت کار و حضور برای‌شان فراهم آورد. یک فیلمساز جوان چرا باید برای ساخت نخستین اثرش دربه‌در دنبال سرمایه‌گذار باشد؟ بی‌تردید این وظیفه متولیان سینمای کشور است که از نسل‌های مختلف سینما حمایت ویژه داشته باشند.

اداره سینمای کشور با عقلانیت و خرد

داریوش مهرجویی، کارگردان پیشکسوت سینما نیز درباره اولویت‌های سینمایی دولت سیزدهم گفت: اگر تصمیم و اراده‌ای برای بهبود اوضاع هنر هفتم وجود دارد، مسئولان باید جهالت را کنار گذاشته و با عقلانیت و خرد سینمای کشور را اداره کنند، چراکه هر مشکلی که طی این سال‌ها ما در سینما شاهد بوده‌ایم به‌دلیل جهل و ناآگاهی برخی مسئولان بوده و این روند باید اصلاح شود. کارگردان فیلم‌های سینمایی «سنتوری» و «مهمان مامان» افزود: متاسفانه سینمای ایران بر سیستم جهل اداره می‌شود، این در حالی است که سینما نیاز به عقل و خرد و اندیشه دارد.

وی ادامه داد: سینما بی‌تردید هنری سرشار از اندیشه است و ما اگر مدعی تفکر هستیم، باید با خرد و بینش سینما را اداره کنیم. قطعا همان‌طور که ما مشکلات سینما را می‌بینیم مسئولان هم این مشکلات را می‌بینند و باید برای برون‌رفت از این شرایط راه‌حل‌های ویژه و منطقی داشته باشند.

این سینماگر پیشکسوت در پایان افزود: سینمای ایران امروزه بیش از هر زمان دیگری نیاز به نیروهای متبحر و کاربلد دارد تا وضعیت این هنر-صنعت را بهبود بخشند و امیدوارم به‌زودی شاهد حضور چنین نیروهایی در تمامی حوزه‌ها و ارکان سینما باشیم تا تمامی مشکلات این حوزه برطرف شود.

برچسب: اخبار روز ، صفحه ۱۶ ، شماره ۱۸۸۱



https://smtnews.ir/direct/1733

  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


روزنامه صمت

جستجو


  |