پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 5375
تاریخ انتشار: 1400/08/19 00:00

سوخت ایران با چه کالاهایی تهاتر می‌شود؟

تحریم‌ها اجازه نمی‌دهد ایران در برابر نفت و گاز خود پول دریافت کند و حالا ایران مجبور به تهاتر شده است. اما چرا ایران به جای دریافت دارو و کالاهایی که در داخل تولید نمی‌شوند، مواد غذایی وارد می‌کند؟

تحریم و عدم پذیرفتن اف‌ای‌تی‌اف، حالا گریبان‌گیر کشور شده است و ایران مجبور است برای فروش نفت، دست به دامان تهاتر نفت شود. اما آیا تهاتر کالا با نفت و گاز، به نفع ایران است؟

سوخت ایران با چه کالاهایی تهاتر می‌شود؟

محسن رضایی، معاون اقتصادی دولت سیزدهم، هفته پیش ابلاغیه‌ای در راستای حمایت از تهاتر نفت با کالا صادر کرد. چند روز پیش بود که عبدالرزاق داود، سرپرست وزارتخانه بازرگانی پاکستان، در دیدار با جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی ایران پیشنهاد داد برنج پاکستان با نفت و گاز ایران تهاتر شود.

این پیشنهاد عجیب درست یک روز قبل از خبر دپو شدن برنج در گمرگ ایران داده شد. معاون امور فنی گمرک ایران دیروز اعلام کرد که چون تامین ارزی صورت نگرفته، ماه‌هاست که برنج در گمرگ مانده است. پیشنهاد عجیب تهاتر نفت با برنج، در حالی داده شده که ارزان بودن قیمت خرید گندم از کشاورز، انگیزه آنان را به شدت کاهش داده است. فاطمه پاسبان در یادداشتی، به بررسی دلایل کمبود آرد و گندم در ایران پرداخته بود. او گفته بود تفاوت قیمت گندم در داخل و خارج انگیزه قاچاق گندم را افزایش داده است.

نفت در برابر غذا؟

اما این همه ماجرا نیست. دیروز مطلبی درباره احتمال تبدیل پول‌های بلوکه شده نفت در هند با برنج هندی منتشر شد. باید پرسید چرا برنج خارجی در گمرگ می‌ماند و خراب می‌شود اما ایران کمبود برنج دارد؟ چرا مجبوریم در ازای سوخت، برنج وارد کنیم؟ این وضعیت بسیار شبیه وضعیتی که ونزوئیلا درگیر آن شده است. ونزوئلا در سالی که گذشت قراردادی امضا کرد تا نفت خام را با غذا تهاتر کند و احتمالا در آینده نزدیک ما هم مجبور شویم نفت دهیم و مواد غذایی وارد کنیم.

خبرگزاری رویترز هم قبلا ادعا کرده بود که روسیه، به دنبال عرضه گندم در ازای نفت ایران است. کنار هم گذاشتن پازل تهاتر سوخت ایران با برنج، گندم و مرکبات نشان از ونزوئلایی شدن ایران می‌دهد.

 

منبع: تجارت نیوز


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/48baw4