جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
کد خبر: 3029
تاریخ انتشار: 1400/07/18 16:37

سهام پالایشی یکم به شدت ریخت!/ علت چیست؟

قیمت معامله صندوق پالایش یکم امروز بیش از ۳۰ درصد پایین‌تر از ارزش واقعی آن است، یک کارشناس بازار سرمایه نوع بازارگردانی این صندوق را علت این ریزش و تزریق منابع به بازارگردان‌های آن را راهکار خروج از این وضعیت می داند.

در شهریور ماه ۹۹ پذیره نویسی صندوق پالایش یکم آغاز شد. حالا با گذشت بیش از یک سال از فروش واحدهای صندوق پالایش به مردم، سرمایه‌ گذاران همچنان در ضرر هستند و طی تماس‌های مکرر از اختلاف بالای قیمتی بین NAV صندوق (ارزش خالص دارایی به ازای هر واحد) که در حال حاضر ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان است و قیمت معامله صندوق که حوالی ۷ هزار و ۶۰۰ تا ۷ هزار و ۸۰۰ است، گلایه‌مند بوده و اظهار نگرانی می‌کنند.

محمد خبری زاد کارشناس بازار سرمایه در رابطه با صندوق پالایش یکم بیان کرد: یکی از نقاط ضعف و رقم خوردن شرایط فعلی برای پالایش یکم، نوع بازارگردانی این صندوق بوده است. پالایش یکم صندوقی بزرگ است که منابع کمی برای بازارگردانی آن در نظر گرفته شد و این موضوع یکی از دلایلی است که این صندوق بسیار پایین‌تر از NAV خود در حال معامله است. به طوری که در سایر صندوق‌های قابل معامله (ETF) دیگر که بازارگردان مناسبی وجود دارد، این مورد را ملاحظه نمی‌کنیم. مشکل وقتی جدی‌تر می‌شود که بدانیم حتی در یک برهه‌های از زمان منابع بازارگردانی صندوق پالایش یکم صفر شد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: در هنگام پذیرش در بورس، این صندوق بازارگردان با یک منابع مشخص داشت (۵ درصد منابع صندوق). باید سازمان بورس در هنگام پذیرش متوجه این موضوع می‌شد که منابع در نظر گرفته شده برای بازارگردانی و شکل بازارگردانی آن مناسب و کافی نیست و در آینده این صندوق به مشکل برمی‌خورد. اما گویا متاسفانه اصلا به این موارد توجه نشد و نمی‌شود.

راهکار خروج سهامداران پالایش یکم از شرایط فعلی

خبری زاد در رابطه با پیشنهاد خود برای خروج این صندوق از وضعیت فعلی تصریح کرد: یکی از مواردی که برای رهایی از شرایط فعلی می‌توان به آن اشاره کرد تزریق منابع به بازارگردان‌های این صندوق است. باید خود دولت منابعی برای خروج این صندوق از این حالت در نظر بگیرد. همان طور که در یکی از بند‌های بسته ۷+۳ مصوب سران قوا به آن اشاره شد، اما خب به طور کامل اجرایی نشد و منتظر برخی تصمیمات دیگر است. بعد از تزریق نقدینگی به بازارگردان، هدایت معاملات این صندوق به سمت قیمت NAV و کنترل دامنه نوسان، می‌تواند راهکاری مناسب باشد تا علاوه بر خروج سهامداران از زیان، اهالی بازار نیز با دیدن عملکرد قوی بازارگردان در این صندوق، نظرشان برای سرمایه‌گذاری و خرید و فروش واحدها جلب شود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2avav2