چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 19868
تاریخ انتشار: 1401/07/16 08:47
آمار تجارت خارجی کشور در ۶ ماه نخست سال منتشر شد

سقوط بیشتر تراز تجاری

کارنامه ۶ ماهه تجارت خارجی ایران نشان می‌دهد ایران در اهداف صادراتی خود عقب مانده و افزایش فاصله میان میزان واردات و صادرات غیرنفتی، نمایانگر این موضوع است.

کارنامه ۶ ماهه تجارت خارجی ایران نشان میدهد ایران در اهداف صادراتی خود عقب مانده و افزایش فاصله میان میزان واردات و صادرات غیرنفتی، نمایانگر این موضوع است. از سویی دیگر دولت سیزدهم از ابتدای کار خود، توجه زیادی به ظرفیت بازارهای کشورهای منطقه داشته و گزارشهای ماهانه میزان تجارت ایران، در راستای نشان دادن بهبود روابط با این کشورها بود. صادرات و واردات دو کفه ترازوی تجارت هستند و نبود توازن میان این دو بخش خوشایند نیست. براساس آمارها، در حال حاضر ایران در مقام کشور واردکننده یا بهاصطلاح مصرفکننده قرار دارد و تا رسیدن به نقطه صادرکننده بودن، فاصله زیادی است. صمت در این گزارش، ضمن بررسی آمار تجارت خارجی ایران، به اهداف صادراتی دولت و راهکارهای تحقق این اهداف نگاهی انداخته است.

تراز منفی یک میلیارد دلاری

کارنامه تجارت خارجی ایران در آخرین ماه تابستان نشان از تراز منفی یک میلیارد و ۳۹ میلیون دلاری دارد. به گزارش اتاق ایران آنلاین، آمار مقدماتی گمرک ایران نشان میدهد ارزش تجارت خارجی کشور در ۶ ماه اول سال با رشد ۱۳.۲ درصدی از مرز ۵۰ میلیارد دلار گذشته است.

مطابق آمارهای گمرک ایران، در این مدت ۵۱ میلیون و ۷۸۳ هزار تن کالا به ارزش ۲۴ میلیارد و ۲۵۱ میلیون دلار صادر شد که از نظر وزنی افت ۱۲.۵ درصدی و به لحاظ ارزش رشد ۱۳.۳۲ درصدی را نشان میدهد. در عین حال، در این مدت، ۱۶ میلیون و ۳۲۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۶ میلیارد و ۳۱ میلیون دلار وارد کشور شد که از حیث وزن افت ۱۴.۷۲ درصدی و از لحاظ ارزش رشد ۱۳.۱۵ درصدی داشته است. در واقع آمار صادرات و واردات کشور در پایان نیمه اول سال ۱۴۰۱ نشان میدهد همزمان با افزایش صادرات و واردات در نیمه نخست ۱۴۰۱، تراز تجاری منفی کشور بیشتر شد و به یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار رسید. این روند نزولی از تیر ۱۴۰۱ شروع شد و در شهریور ۱۴۰۱ به اوج رسید.

کاهش ۱۷ درصدی معاملات تجاری

جزئیات تجارت در شهریور نشان میدهد، صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای هدف افتی حدود ۲۵ درصد داشته است. در این مقطع ایران ۳ میلیارد و ۳۲۷ میلیون دلار کالا صادر کرده، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۴ میلیارد و ۴۳۴ میلیون دلار کالا صادر شده بود. در این مقطع واردات کالا و خدمات از کشورهای طرف معامله نیز افتی بیش از ۱۷ درصدی داشته است.

در آخرین ماه تابستان ایران، ۴ میلیارد و ۳۶۶ میلیون دلار کالا وارد کرده است؛ این رقم در تابستان سال گذشته ۵ میلیارد و ۲۹۱ میلیون دلار گزارش شده بود. براساس آمار مقدماتی گمرک ایران میتوان پیشبینی کرد در این ماه همچون ماههای گذشته مبادلات تجاری ایران تنها متمرکز بر ۱۲ شریک تجاری است؛ از این رو توجه به مقاصد صادراتی ایران در این مدت، از اهمیت زیادی برخوردار است.

5 مقصد مهم صادراتی ایران

گمرک ایران در گزارش خود درباره ۵ قلم عمده صادرات در ۶ ماه ابتدایی امسال اعلام کرد پروپان مایعشده به ارزش ۲ میلیارد و ۱۷ میلیون دلار، متانول به ارزش یک میلیارد و ۳۳۵ میلیون دلار، بوتان مایعشده به ارزش یک میلیارد و ۱۶۵ میلیون دلار، گاز طبیعی مایعشده به ارزش ۹۷۷ میلیون دلار و پلی اتیلن گریدفیلم به ارزش ۹۷۶ میلیون دلار، ۵ قلم اول کالاهای صادراتی در این مدت بودند. حدود ۲۶.۵ درصد از ارزش کل کالاهای صادراتی ایران در این مدت به ۵ قلم کالای فوقالذکر اختصاص داشته است.

در بخشی از این گزارش آمده است: کشورهای عمده مقصد کالاهای صادراتی ایران شامل چین با ۷ میلیارد و ۸۴۲ میلیون دلار، عراق با ۳ میلیارد و ۳۸۲ میلیون دلار، امارات ۳ میلیارد و ۱۱۲ میلیون دلار، ترکیه با ۲ میلیارد و ۶۲۶ میلیون دلار و هند ۹۰۴ میلیون دلار بود.

مهمترین کالاهای واردشده

براساس گزارش اعلامشده، ۵ قلم نخست کالاهای وارداتی به ایران در نیمه اول امسال شامل برنج به ارزش یک میلیارد و ۲۱۸ میلیون دلار، گندم معمولی یک میلیارد و ۱۹۱ میلیون دلار، ذرت دامی یک میلیارد و ۱۷۱ میلیون دلار، دانه سویا ۹۲۵ میلیون دلار و گوشی تلفن همراه ۸۶۷ میلیون دلار بودند. ۵ قلم اول کالاهای وارداتی حدود ۲۰.۶۳ درصد ارزش کل واردات را در این مدت به خود اختصاص دادند.

در این گزارش ۵ کشور اول مبدأ واردات در ۶ ماه امسال امارات متحده عربی با ۷ میلیارد و ۲۰۶ میلیون دلار، چین با ۶ میلیارد و ۸۴۶ میلیون دلار، ترکیه با ۲ میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار، هند با یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار و فدراسیون روسیه با ۸۷۶ میلیون دلار معرفی شدهاند.

کاهش وزنی صادرات غیرنفتی

مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت از افزایش ارزش صادرات باوجود کاهش وزن آن خبر داد و گفت: در ۶ ماه ابتدایی امسال ۲۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی سازمان توسعه تجارت، محمود بازاری، مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت، درباره علت افزایش ارزش صادرات باوجود کاهش وزنی آن گفت: ما در ۶ ماه ابتدایی امسال بهطور تقریبی بیش از ۲۴ میلیارد دلار ارزآوری از صادرات غیرنفتی داشتیم. هرچند این رقم، آمار مناسبی است، اما هنوز تا بهرهگیری کامل از ظرفیت تولید کالا و خدمات کشور فاصله داریم. مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت درباره اهمیت بیشتر وزن یا ارزش در صادرات گفت: قاعدتا ارزش صادرات مهمتر است، چراکه این رقم نشاندهنده بهبود کیفیت تولیدات و همچنین افزایش سهم ایران از بازارهای صادراتی است.

چشم امید به توافقنامه اوراسیا

وی درباره هدفگذاریهای تجاری و چشمانداز صادرات ایران گفت: هدفگذاری امسال، صادرات غیرنفتی تا ۵۵ میلیارد دلار است که البته تحقق این عدد نیازمند الزاماتی دارد. در میان الزامات، توسعه زیرساختها و هماهنگی بین نهادهای مختلف دولتی بسیار مهم است. ایران برای کسب سهم بیشتر از بازارهای جهانی و همچنین ماندگاری در این بازارها، باید در ابتدا الزامات و بسترهای مناسب این فعالیتها را تهیه کند.

مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ادامه داد: در حوزه هماهنگی سیاستهای کلان، شورایعالی صادرات با حمایت دولت، مسئولیتها را برعهده دارد. تلاشهای جدی و موثری برای بهبود روابط با کشورهای حوزه اوراسیا انجام شده و در ماههای آینده شاهد انعقاد قرارداد و موافقتنامه تجارت آزاد با کشورهای عضو این اتحادیه خواهیم بود. وی درباره زمان امضای این موافقتنامه گفت: بهنظر میرسد تا پایان پاییز امسال توافقنامه تجارت آزاد با کشورهای حوزه اوراسیا نهایی شود. از سویی دیگر بعضی از پیشنهادها و طرحهای توسعهای مربوط به تجارت، در دست پیگیری و اقدام است که تلاش داریم تا پیش از روز ملی استاندارد به جمعبندی و نهاییسازی آنها برسیم.

سخن پایانی

نتایج مطالعات زیادی نشان میدهد توسعه صادرات دارای اثرات مثبت بر اقتصاد ملی است. از جمله این اثرات میتوان به تقویت تجارت خارجی و هدایت تولید و تخصیص منابع در جهت مزیتهای نسبی کشور، رشد اقتصادی، ارزآوری و تسهیل ورود کالاهای سرمایهای برای تولید بیشتر اشاره کرد. این دستاوردها برای کشورهایی مانند ایران که بخش زیادی از درآمدهای ارزی آنها مربوط به صادرات نفتی است، میتواند اثرات مثبت بیشتری داشته باشد.

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3womnv