یک‌شنبه 26 فروردین 1403 - 14 Apr 2024
کد خبر: 3153
تاریخ انتشار: 1400/07/20 11:31
صمت گزارش می‌دهد

سفر مجازی به بزرگ‌ترین نمایشگاه دام و طیور خاورمیانه

دامپروری و پرورش طیور از زیربخش‌های مهم کشاورزی در ایران به‌شمار می‌روند که در تامین بخش مهمی از مواد غذایی موردنیاز کشور، صرفه‌جویی ارزی، ایجاد اشتغال و کمک به توسعه صادرات کشاورزی ایران نقش ارزنده‌ای ایفا می‌کنند. در همین راستا برگزاری نمایشگاه دام و طیور نقش بسیار پررنگی در نمایش توانمندی‌های این صنایع و دستاوردهای تولیدکنندگان و نیاز صنعتگران این صنعت دارد.

بیستمین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور و صنایع وابسته طی مراسمی با حضور حسین دماوندی‌نژاد معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی، ماکنعلی رئیس سازمان دامپزشکی و حسن زمانی مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران افتتاح شد.

 این رویداد با حضور فعالان و متخصصان این حوزه از ۱۵۷ شرکت در مساحتی افزون بر ۲۵ هزار مترمربع فضای سرپوشیده (ناخالص) و ۱۱۰۱۶ مترمربع (مفید) در سالن‌های A۳۱ ۳۵، ۳۸، B ۳۸ و ۴۰ محل دائمی نمایشگاه‌های تهران در حال برگزاری بوده و عصر روز چهارشنبه ۲۰ مهرماه به پایان می‌رسد.

شرکت‌کنندگان در این رویداد کالاها و دستاوردهای خود را در گروه‌های داروهای دامپزشکی، واکسن، ضدعفونی‌کننده، مکمل و کنسانتره، آزمایشگاه و تجهیزات، خوراک دام و طیور و افزودنی‌ها، مکمل‌های دام و طیور، تجهیزات، لوازم مرغداری، ماشین‌آلات دامپروری، ماشین‌آلات صنعتی و کشتارگاهی، تجهیزات گرمایشی و سرمایشی و... ارائه کردند. 

جزئیات جدید از کاهش ۱۰ درصدی نرخ لبنیات

سرپرست معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی در افتتاحیه نمایشگاه دام و طیور درباره کاهش نرخ لبنیات توضیحاتی داد.

حسین دماوندی‌نژاد در گفت‌وگو با درباره کاهش ۱۰ درصدی نرخ لبنیات اظهارکرد: در جلساتی که با انجمن صنایع لبنی برگزار کردیم توافقاتی انجام و مقرر شد با تمهیداتی که انجمن صنایع لبنی در مسیر تولید تا مصرف پیش‌بینی خواهد کرد هزینه‌ها را تا ۱۰ درصد کاهش دهد و برای ۳ قلم کالای شیرپاکتی، پنیر و ماست دو و نیم کیلویی اعمال خواهد شد. 

وی با اشاره به اینکه این کاهش نرخ از امروز عملیاتی شده، خاطرنشان کرد: قطع به یقین برای فراگیری کاهش نرخ در سطح کشور به گذر زمان نیاز است. هر چه سرعت این کار افزایش پیدا کند سرعت ما در رسیدن به اهداف از پیش تعیین‌شده بیشتر خواهد شد. انجمن صنایع لبنی نیز به ما قول داده‌اند در کوتاه‌ترین زمان این امر محقق شود.

سرپرست معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی همچنین اظهارکرد: ۳ قلم کالایی که عنوان شد پرمصرف‌ترین لبنیات در میان مردم هستند که از امروز با ۱۰ درصد کاهش نرخ عرضه خواهند شد.

وی درباره آخرین وضعیت تأمین نهاده‌های دامی، اظهارکرد: در ۶ ماه نخست امسال ۹ میلیون تن نهاده دامی وارد کشور شده و درحال‌حاضر شرایط مطلوبی در این زمینه داریم.

دماوندی‌نژاد همچنین تصریح کرد: تمام مطالبات دامداران و مرغداران در حوزه نهاده‌های دامی تا پایان مهر تحویل می‌شود. در حوزه دامداران و عشایری مقداری مشکل داریم که در تلاشیم آن را برطرف کنیم.

سرپرست معاونت امور دام وزارت جهادکشاورزی درباره اینکه آیا تا آخر سال مشکلی در حوزه تأمین و توزیع نهاده‌های دامی نخواهیم داشت، گفت: تمهیدات لازم اندیشیده شده و مشکلی در این حوزه نخواهیم داشت. البته با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، مرغداران درخواست اصلاح و افزایش نرخ مرغ را دارند اما نمی‌توانم بگویم که به‌زودی این اتفاق می‌افتد.

رونمایی از سامانه هوشمند دامپزشکی

مدیرعامل شرکت میلادمبتکر شرق و برگزارکننده این نمایشگاه در گفت‌وگو با صمت اظهارکرد: رویداد دام و طیور تهران منحصربه‌فرد است. ما در سال ۹۷ به یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های خاورمیانه در صنعت دام و طیور تبدیل شدیم و به عبارتی بزرگ‌ترین نمایشگاه دام و طیور خاورمیانه لقب گرفتیم. 

قاسم سالاررضایی در ادامه با بیان اینکه صنایع خوراک دام، دارویی، تجهیزات، جوجه یکروزه و... در این رویداد حضور دارند، خاطرنشان کرد: بیستمین نمایشگاه بین‌المللی دام و طیور و صنایع وابسته امسال باوجود دو بار تغییر در زمان برگزاری از ۱۸ مهرماه به مدت ۴ روز برگزار شده است.

وی همچنین از معرفی سامانه تخصصی صنعت دامپزشکی خبر داد و گفت: سامانه دامپزشک نخستین پلتفرم جامع دامپزشکی ایران است که به‌صورت فنی، بحث تله‌هلث (سلامت از راه دور) را در حوزه دامپزشکی کشور اجرایی خواهد کرد.

وی تصریح کرد: تیم مدیریت سامانه «دامپزشک» بر این باور است که با امکان مدیریت یکپارچه نوبت‌ها، تحلیل داده‌ها و امکانات بسیار دیگر، این سامانه طی ماه‌های آینده، به راهکاری برای افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های دامپزشکان، بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها تبدیل شود. گفتنی است این سامانه برای نخستین‌بار در کشور پرونده الکترونیک سلامت فراگیر را برای حیوانات خانگی اجرایی خواهد کرد.

این فعال نمایشگاهی در پایان اظهارکرد: این سامانه ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰ و همزمان با افتتاح بیستمین رویداد صنعت دام و طیور و صنایع وابسته در سالن میلاد نمایشگاه تهران با حضور معاونان وزارت جهادکشاورزی افتتاح شد. برگزاری این رویداد با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی و فقط با ارائه کارت دعوت و به‌صورت تخصصی بوده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2av9l2