چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 19931
تاریخ انتشار: 1401/07/19 05:06
با راه‌اندازی «ایران‌خودرو پاورترین»

سفارش قوای محرکه قدرت می‌گیرد

گروه صنعت: مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو اعلام کرد: مشکلات موجود در صنعت قوای محرکه به دلیل نبود حلقه تجاری بازرگانی است و در چنین شرایطی سفارش‌دهنده قوای محرکه باید دیدگاه اقتصادی داشته باشد و در مرحله اول باید این حلقه گمشده را اصلاح کنیم.

گروه صنعت: مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو اعلام کرد: مشکلات موجود در صنعت قوای محرکه به دلیل نبود حلقه تجاری بازرگانی است و در چنین شرایطی سفارشدهنده قوای محرکه باید دیدگاه اقتصادی داشته باشد و در مرحله اول باید این حلقه گمشده را اصلاح کنیم. شرکتهایی مانند فیات، اشکودا و تویوتا برای فروش و درآمدزایی بالاتر و دریافت سفارش از کشورهای مختلف به راهاندازی شرکتهای تولید موتور و قوای محرکه اقدام کردهاند.

موتور و قوای محرکه

مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو در بازدید از شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایرانخودرو، با اشاره به توجه ویژه شرکتهای خودروساز بزرگ جهان در راهاندازی شرکتهای قوای محرکه گفت: از محورهای اصلی و برنامه مهم ایران‌‌خودرو راهاندازی «ایرانخودرو پاورترین» است. این شرکت با نام شرکت توسعه تجارت و خدمات قوای محرکه ایرانخودرو فعالیت خواهد کرد تا ایرانخودرو پیشقراول تولید موتور و قوای محرکه در ایران و منطقه خاورمیانه باشد.

بهگزارش ایکوپرس، خطیبی با اشاره به تولیدات قوای محرکه و موتور در این شرکت اظهار کرد: محصولات متنوع موتور و قوای محرکه در شرکتهای چرخشگر، ایدم، محور خودرو، نیرومحرکه و محورسازان طراحی و تولید میشود و درصدد هستیم با ساختار بهتری شرایط عرضه و فروش آنان را به شرکتهای دیگر فراهم کنیم.

وی ادامه داد: درحالحاضر با تعدادی از شرکتهای خودروساز داخلی از جمله سایپا، دیارخودرو، زامیاد و عقاب در زمینه تامین نیاز قوای محرکه همکاری داریم که از محصولات تولیدی قوای محرکه ما استفاده میکنند و میتوانیم از این ظرفیتها برای افزایش فروش و درآمدزایی برای گروه صنعتی ایرانخودرو استفاده کنیم.مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با بیان اینکه ایرانخودرو پاورترین با نظارت کامل، مجری سفارشهای قوای محرکه خواهد بود، گفت: این شرکت نیازهای ایرانخودرو و دیگر شرکتها را دریافت و به شرکتهای دیگر مانند ایدم، چرخشگر، ایپکو و محورسازان منتقل میکند و این شرکتها با توجه به میزان سفارش تولید میکنند. او تصریح کرد: با راهاندازی این شرکت و تجمیع فعالیتها و اقدامات حوزه قوای محرکه و جلوگیری از موازیکاری، در چند سال آینده تغییرات ملموسی در میزان فروش و درآمد گروه صنعتی ایرانخودرو ایجاد خواهد شد که رضایت سهامداران را نیز بههمراه خواهد داشت.

وی گفت: لازم است با برگزاری جلسات و دعوت از شرکتهای خودروساز داخلی، ظرفیتها و اقدامات خود را در حوزه طراحی و تولید موتور و قوای محرکه ارائه دهیم.

خطیبی با انتقاد از برخی رفتارهای تخریبی با صنعت خودرو، بر اجرای برنامههای متنوع ایرانخودرو برای رفع مشکلات و کاستیهای موجود تاکید کرد.

تولید خودرو برقی در انتظار حمایت

نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدمهمکاری برای تولید و تجاریسازی خودروهای برقی از سوی نهادهای حاکمیتی گفت: با توجه به اینکه شرایط برای تولید خودرو برقی از سوی خودروسازان فراهم است باید سفارشگذاری و درخواست خرید و تامین منابع مالی از سوی دولت انجام شود. سیدمصطفی میرسلیم در حاشیه بازدید مدیرعامل ایرانخودرو از شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایرانخودرو با بیان اینکه توانمندی و ظرفیتهای بالایی در این مرکز وجود دارد، گفت: با تحولات و توسعه صورت گرفته شاهد افزایش توانمندی در طراحی، ارتقا و تولید انواع موتورها بدون وابستگی به منابع خارجی هستیم. وی درباره توانمندی در حوزه طراحی و توسعه موتورهای خودروهای سنگین و نیمهسنگین اظهار کرد: افزایش هزینه سوخت این امکان را به ما میدهد که با تولید موتورهای دیزلی، سهم خوبی از بازارهای کشورهای همجوار و افریقایی بهدست آوریم.میرسلیم در عین حال با انتقاد از واردات خودروهای تجاری دست دوم به کشور گفت: ایرانخودرو دیزل در دوره اخیر رشد بسیار خوبی در تولید خودرو تجاری، باری و مسافری داشته و قادر به تامین نیاز بازار داخلی است و واردات خودروهای دست دوم به کشور خجالتآور است. وی با بیان اینکه بهلحاظ فنی در قوای محرکه متکی به خود هستیم، بر سرعت تحقق پروژهها و رسیدن به تولید انبوه تاکید کرد و افزود: ایرانخودرو یک شرکت تاثیرگذار در صنعت کشور بوده و مرکز تحقیقات موتور این شرکت با توجه به تنوع تولید در خاورمیانه بینظیر است و باید از این ظرفیتهای آن در حوزههای دیگر مانند صادرات و طراحی موتور دیزل استفاده کرد.

بومیسازی نخستین نرمافزار ردیابی

با همت اداره اتوماسیون صنعتی در معاونت خدمات فنی ایرانخودرو و با همکاری معاونت تولید قطعات و مجموعهها و معاونت مهندسی سازمان و سیستمها و معاونت تحقیقات، طراحی و تکوین محصول، سیستم ترنم تولید در موتورسازی سه طراحی، اجرا و راهاندازی شد. معاون خدمات فنی ایرانخودرو در این باره گفت: بروز خطا و ایرادات نرمافزاری و سختافزاری، قدیمی بودن سیستم عامل و بانک اطلاعاتی و ریسک توقفات خط تولید در سیستم قبلی باعث شد طراحی و اجرای سیستم ترنم در دستور کار قرار گیرد.

یونس مهدوی ادامه داد: سیستم نرمافزاری قبلی با عنوان ملودی بهدلیل عدمپشتیبانی نرمافزاری از سوی سازنده خارجی، ریسک بالای توقف و همچنین عدمقابلیت گزارشدهی توان پاسخگویی به نیاز خط تولید موتورسازی را نداشت و بر همین اساس، نرمافزار ترنم تولید بر اساس نیازهای فعلی واحدهای بهرهبردار، طراحی و راهاندازی شد.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت و نیاز شرکت به اجرا و توسعه پیادهسازی نرمافزارهای صنعتی مانیتورینگ و ردیابی، با توانمندی و خودباوری ایجاد شده، نخستین نرمافزار ردیابی و کنترل تولید با ۱۰۰ درصد توان کارشناسان داخلی مجموعه، طراحی و راهاندازی شد.

معاون خدمات فنی ایرانخودرو با اشاره به قابلیتها و اهمیت اجرای این پروژه گفت: با طراحی و اجرای این نرمافزار در خط تولید، شاهد حذف محدودیتهای موجود در سیستم و ریسکهای توقف تولید خواهیم بود.

مهدوی درباره دیگر مزایای ترنم تولید گفت: با اجرای این سیستم، رفع توقف تولید، توسعه دانش فنی، پیادهسازی سیستم ضدخطا برای جلوگیری از سریالهای تکراری برای موتور و امکان گزارشگیری لحظهای فراهم شده است. معاون خدمات فنی ایرانخودرو با بیان اینکه روند توسعه این نرمافزار ادامه خواهد داشت، افزود: اتصال به شبکه سازمان و انتقال اطلاعات به سرورهای شرکت و توسعه قابلیتهای ردیابی، افزایش قابلیت تولید موتور به شکل برنامهریزی مرکزی و تحلیل اطلاعات فرآیند تولید، از برنامه توسعه و ارتقای سیستم ترنم خواهد بود.

سخن پایانی

گروه صنعتی ایرانخودرو موفق شد تا 12 مهر، با عبور از رکورد تولید ۳۰۰ هزار دستگاه، رکورد جدیدی را در تولید خودرو سواری بر جای بگذارد. خودروساز برتر کشور که در ماههای اخیر دستاوردهای مختلفی در حوزه تولید، توسعه و ارتقای شاخصهای کیفیت داشته، در نیمه دوم سال تحقق اهداف تولید را دنبال کرده و در صدد است به عدد تولید ۷۵۰ هزار دستگاه در دو حوزه سواری و تجاری دست یابد. در این میان ایرانخودرو دیزل، بزرگترین تولیدکننده خودروهای تجاری سنگین و نیمهسنگین کشور سهم ۲۵ هزار دستگاهی از برنامه تولید امسال گروه صنعتی ایرانخودرو را به خود اختصاص داده است. شرکت ایرانخودرو خراسان نیز که تولید خودروهای شاسیبلند ایرانخودرو را برعهده دارد، با افزودن محصول جدید و افزایش ظرفیت تولید محصولات فعلی، تیراژ تولید شاسیبلندهای ایرانخودرو را تا پایان سال به ۴۰ هزار دستگاه خواهد رساند. حذف دو محصول قدیمی پژو ۴۰۵ و سمند و جایگزینی با محصولات جدید و بهروزتر نیز گام مهمی در ارتقای سطح کیفیت محصولات و تولید براساس سلایق و انتظارات مشتریان بهشمار میرود. برهمین اساس، سمند جای خود را در خطوط تولید ایرانخودرو تبریز به محصول سورن داد تا با تیراژ تولید روزانه ۴۰۰ دستگاه، بخشی از سبد متنوع محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو را تامین کند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4dxbod