جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
کد خبر: 8332
تاریخ انتشار: 1400/09/25 17:30

سرگردانی خریداران و فروشندگان بورس

بررسی روند معاملات بازار سهام در طول هفته نشان داد، بازار در یک وضعیت نزولی قرار دارد.

معاملات بازار سهام در هفته ای که گذشت، با نوسان شدیدی همراه نبود اما بازی در پایان به نفع فروشندگان بود. بدین ترتیب شاخص کل بورس از ۱۷ آذر تا ۲۴ آذر با بازدهی منفی ۴.۱۵ و شاخص کل هم وزن نیز در همین مدت مشابه با بازدهی منفی ۵.۲ روبه رو شد. 

رفتار متفاوت معامله گران در سمت عرضه و تقاضا

معامله گران بورس در هفته ای که سپری شد، در دو سمت عرضه و تقاضا رفتار متفاوتی داشتند. در سمت تقاضا، خریداران همچنان مردد بودند و با وجود اهرم های امیدوارکننده نتوانستند از تله ایجاد شده رهایی یابند. خریداران در تله بی اعتمادی گیر کرده اند و با تقلیل انتظارات خوش بینانه معامله گران درباره لایحه بودجه ۱۴۰۱ بازار همچنان در سمت تقاضا توانی برای تغییر ریل بازار نداشت.

در سمت عرضه نیز، فروشندگان در غیاب خریداران با بیشترین فشار روبه رو شدند و این در حالی بود که همچنان فروشندگان تعیین کننده بازار بودند.

نازل ترین ارزش معاملات خُرد

شاخص های عملکردی بازار سهام در هفته ای که سپری شد، شاهد نازل ترین ارزش معاملات خُرد بود و این در حالی است که در طول هفته شاهد تراز منفی حقیقی ها در بازار سهام بودیم. بدین ترتیب حقیقی های بازار با استمرار در خروج پولهایشان نشان دادند همچنان دورنمای بازار را روشن نمی بینند و تردیدها باقی است. همسو با این اتفاق البته مابه ازای آن نیز حقیقی ها سعی کردند در یک ضریب ریسک پایین تر پول هایشان را به صندوق های با درآمد ثابت وارد کنند. 

شکاف میان فروشندگان و خریداران بورس

سرانه معاملاتی حقیقی ها هم در طول هفته به نفع فروشندگان به ثبت رسید؛ شکاف میان فروشندگان و خریداران نشان داد که همچنان بازی به نفع فروشندگان است. در هفته ای که سپری شد، صف های خرید و فروش با شکاف به نفع فروشندگان بود. ارزش صف های خرید در پایان معاملات هر روز تقلیل می یافت و ارزش صف های فروش در پایان معاملات بیشتر میشد. 

بررسی اجمالی روند معاملات بورس نشان داد که بازار در یک چرخه بی اعتمادی در یک مختصات نزولی قرار گرفته که خروج از آن نیازمند اهرم ها و مولفه های دیگری در یک بازه حداقل میان مدت دارد.

 

منبع: اقتصاد نیوز


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3e5ea3