دوشنبه 03 اردیبهشت 1403 - 22 Apr 2024
کد خبر: 3854
تاریخ انتشار: 1400/07/28 12:08

سرم‌های دپو در گمرک احتمالا مجوز ندارند

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: سازمان غذا و دارو اعلام کرده هر محموله‌ای که مجوز دارد، باید ترخیص شود و نباید در گمرک دپو شود؛ آنچه که اکنون در گمرکات مانده احتمالا محموله‌هایی هستند که مجوز ندارند.

به گزارش ایسنا سید حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به تعیین‌تکلیف ترخیص سرم‌های دپوشده در گمرکات، عنوان کرد: براساس قانون، اقلامی که ثبت سفارش داشته و از نهاد مربوطه مجوز گرفته‌اند، می‌توانند وارد گمرک شده و پس از طی تشریفات مربوطه ترخیص شوند.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با طرح سوالی مبنی بر اینکه اگر کالایی که ثبت سفارش نکرده، مجوز نهاد مربوطه را نداشته باشد و به گمرک برسد مقصر کیست، ادامه داد: بخش زیادی از کالاهایی که در گمرک هستند، ثبت‌سفارش ندارند و جالب این است که گمرک هم نمی‌داند کدام کالاهای موجود مجوز دارند و کدام محموله‌ها مجوز ندارند.

محمدی با تاکید بر اینکه ما بارها درباره این موضوع با گمرک نامه‌نگاری و اعلام کرده‌ایم برای ترخیص کالاهایی که به گمرک می‌رسند به سازمان غذا و دارو دسترسی برخط داده شود تا ما اقدامات لازم را انجام دهیم، افزود: با این اقدام محموله‌ای که مجوز داشته باشد ترخیص می‌شود و اقلامی که مجوز نداشته باشند برگشت داده می‌شوند. اینکه این موضوع تعیین‌تکلیف نمی‌شود و گمرک مدام توپ را در زمین دیگر سازمان‌ها می‌اندازد، جای تعجب دارد.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره ماجرای سرم‌هایی که اکنون در گمرک دپو شده‌اند، تصریح کرد: سازمان غذا و دارو اعلام کرده هر محموله‌ای که مجوز دارد، باید ترخیص شود و نباید در گمرک دپو شود. آنچه که اکنون در گمرکات مانده احتمالا محموله‌هایی هستند که مجوز ندارند.

بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو وی در پایان اظهار کرد: شرکت‌هایی که با ارز دولتی دارو وارد می‌کنند پیش از تحویل ارز نسبت به ترخیص کالا اقدام نمی‌کنند؛ این در حالی است که موضوع ارز مربوط به بانک مرکزی است و به سازمان غذا و دارو مرتبط نیست.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4b56v4