سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
کد خبر: 18741
تاریخ انتشار: 1401/05/11 00:08
رشد هزینه تولید در اروپا موجب صعود نرخ کامودیتی‌ها می‌شود

سایه شوم تورم بر بازارهای کالایی

تورم اتحادیه اروپا در ماه ژوئیه به رکورد تاریخی رسید؛ صعود هزینه انرژی در کشورهای این منطقه با استمرار تنش میان اروپای‌شرقی و غربی، عامل اصلی صعود تورم کالایی در این منطقه است.

تورم اتحادیه اروپا در ماه ژوئیه به رکورد تاریخی رسید؛ صعود هزینه انرژی در کشورهای این منطقه با استمرار تنش میان اروپای‌شرقی و غربی، عامل اصلی صعود تورم کالایی در این منطقه است. در این شرایط، کاهش ارزش یورو با شدت بخشیدن به تورم کالاهای وارداتی به این کشور زمینه اوج‌گیری تورم همه‌جانبه در این منطقه را فراهم می‌کند. در چنین شرایطی شاهد بازگشت مجدد بهای فلزات به روند صعودی هستیم، تاجایی که بسیاری از فلزات، بخشی از افت نرخ خود را در ماه ژوئیه، در روزهای پایانی این ماه جبران کرده‌اند.

به‌گزارش اکوایران، شاخص نرخ مصرف‌کننده اتحادیه اروپا برای ماه ژوئیه برابر ۸.۹ درصد اعلام شد؛ در حالی که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز، این شاخص را برابر ۸.۷ درصد اعلام کرده بودند، به این ترتیب تورم سالانه منطقه اروپا برای ماه ژوئیه به بالاترین میزان خود، ظرف ۴۰سال اخیر رسید و این موضوع انتظار رشد نرخ بهره از سوی بانک مرکزی اروپا را جدی‌تر از قبل مطرح کرد.

افزایش هزینه تولید با رشد نرخ انرژی

با صعود شاخص نرخ مصرف‌کننده در ماه ژوئیه انتظار می‌رود که دور جدیدی از رشد قیمت‌ها در کشورهای اتحادیه اروپا بروز کند. افزایش شاخص قیمتی مصرف‌کننده باعث می‌شود تا هزینه تولید در کشورهای این منطقه افزایش یابد و بنابراین دور جدیدی از رشد نرخ در انتظار کشورهای این منطقه باشد، در عین حال افزایش مستمر بهای انرژی در کشورهای اروپایی باعث می‌شود تا تورم بر کل اقتصاد اروپا سایه افکند و این تورم شامل بخش‌های مختلفی می‌شود. افزایش هزینه انرژی از مهم‌ترین دلایل صعود تورم در کشورهای اروپایی است؛ البته این تورم تنها در بخش انرژی باقی نمی‌ماند و با افزایش هزینه تولید کالاهای مختلف به‌مرور به سایر حوزه‌ها نیز سرایت می‌کند و حتی بخش خدمات نیز از آن مصون نخواهد ماند. قیمت انرژی در منطقه یورو ظرف ماه ژوئیه رشدی ۳۹.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل داشت که این رقم اندکی نسبت به رشد هزینه انرژی در ماه ژوئن کمتر است، اما همچنان رقمی قابل‌توجه تلقی می‌شود.

تضعیف یورو، حامی رشد تورم وارداتی

کاهش ارزش یورو در مقابل دلار امریکا، عامل مهم دیگر در صعود تورم کالاهای وارداتی به کشورهای این منطقه است. تصمیم فدرال رزرو در افزایش نرخ بهره باعث شده تا ظرف هفته‌های اخیر ارزش دلار امریکا به رکورد ۲۰ سال اخیر خود برسد. این موضوع یورو را در مقابل دلار امریکا به‌شدت ضعیف کرده که این موضوع به مفهوم گران شدن هزینه واردات کالا به کشورهای این منطقه و در واقع افزایش تورم در کالاهای وارداتی است. این موضوع باعث شده تا فشار بر اتحادیه اروپا برای اخذ سیاست انقباضی شدت بیشتری به خود بگیرد، به این ترتیب، تصمیم فدرال‌رزرو در اخذ سیاست تهاجمی راهی جز تکرار این تصمیم برای سایر کشورهای دنیا برجای نگذاشته است؛ تصمیمی که اگرچه در کاهش تورم موثر است، اما باتوجه به تبعات منفی در رشد اقتصادی و اشتغالزایی مخالفان سرسختی نیز دارد. هفته گذشته، بانک مرکزی اروپا پس از ۱۱سال نرخ بهره در این منطقه را افزایش داد؛ اما باتوجه به افزایش مجدد نرخ بهره در امریکا، سایر بانک‌های مرکزی هم چاره‌ای جز رشد مجدد نرخ بهره برای در امان ماندن از تبعات کاهش ارزش پول ملی خود ندارند.

انرژی، محرک رشد نرخ فلزات

براساس گزارشی از صمت، رشد بهای انرژی، محرک افزایش نرخ تمام‌شده تولید فلزات و سایر کامودیتی‌ها در اروپا بوده است. روسیه بزرگ‌ترین تامین‌کننده گاز طبیعی برای کشورهای اروپایی است. به‌دنبال حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین و در پی آن، تحریم روسیه از سوی کشورهای اروپایی در مقابله با این روند، شاهد بروز نگرانی در تامین انرژی برای کشورهای اروپایی بودیم. تنش در شرق اروپا، به رشد بهای نفت و گاز در دنیا منتهی شد، هرچند با گذر زمان و اقدامات کشورهای اروپایی برای جایگزین کردن روش‌های تامین انرژی، روند صعود بهای انرژی در دنیا متوقف و حتی شاهد تعدیل بهای انرژی نیز بودیم، با این وجود در حال ‌حاضر اقدامات جدید دولت روسیه به رشد تاریخی و رکوردشکنی بهای گاز در اروپا و افزایش ۴برابری نرخ برق در آلمان در مقایسه با سال گذشته منجر شده است، بنابراین هزینه تولید فلزات و کامودیتی‌های انرژی‌بر به‌شدت افزایش خواهد یافت و بدون تردید این دست اقدامات و سیاست‌ها بر میزان تولید و بازار مصرف کامودیتی‌ها موثر خواهد بود.

روسیه تاکید کرده که قصد اجرای تعمیرات در خطوط انتقال گاز از طریق خط نورداستریم را دارد؛ برهمین اساس نیز میزان انتقال گاز این خط لوله را به ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. این اقدام از سوی روسیه، مانع ذخیره‌سازی گاز در اروپا برای فصل زمستان می‌شود. همزمان انتظار می‌رود کشورهای اروپایی درگیر مشکلات داخلی خود برای تامین انرژی شوند و از مشکلات اوکراین فاصله بگیرند. باتوجه به شرایط یادشده انتظار می‌رود تولید در صنایع انرژی‌بر همچون آلومینیوم، روی، فولاد و صنایع پتروشیمی از صرفه اقتصادی بیفتد، بنابراین باید منتظر کاهش تولید محصولات یادشده در کشورهای اروپایی باشیم. بدون‌تردید این چالش می‌تواند محرک نرخ فلزات یادشده در نیمه دوم سال جاری میلادی باشد.

سخن پایانی

تداوم بحران در کشورهای شرق اروپا و همچنین افزایش هزینه انرژی، از مهم‌ترین دلایل صعود تورم در کشورهای اروپایی به‌شمار می‌رود، البته این تورم تنها در بخش انرژی باقی نمی‌ماند و با افزایش هزینه تولید کالاهای مختلف به‌مرور بر سایر حوزه‌ها نیز سرایت می‌کند، بنابراین باید منتظر رشد نرخ کامودیتی‌ها در این حوزه و اثرگذاری آن بر بازارهای بین‌المللی باشیم. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qaqb8