پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 18561
تاریخ انتشار: 1401/05/04 01:43
افت تولید فولاد دنیا ادامه‌دار است

سایه سنگین رکود صنعتی بر فولادسازی‌ها

انجمن جهانی فولاد، مجموع میزان تولید فولاد ایران را در نیمه نخست امسال میلادی برابر ۱۳.۶میلیون تن اعلام و از حفظ جایگاه دهمی ایران در میان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد دنیا طی این دوره خبر داد. به‌گزارش ایراسین، جدیدترین آمار منتشرشده از سوی انجمن جهانی تولید فولاد نشان می‌دهد کل تولید فولاد دنیا در نیمه نخست امسال میلادی برابر ۹۴۹میلیون تن برآورد شده است.

 این رقم در سال قبل، برابر ۱۰۰۴میلیون تن بود، بنابراین مجموع میزان تولید فولاد دنیا در ۶ماه ابتدایی سال ۲۰۲۲، برابر ۵.۵درصد کاهش یافته است. افت تولید در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد دنیا، علت اصلی کاهش مجموع تولید این فلز استراتژیک در دنیا است. همزمان باید تاکید کرد که باتوجه به چالش‌های اقتصادی در چین و سایر اقتصادهای بزرگ دنیا، از میزان تقاضا برای این فلز کاسته شده است، بنابراین روند افت تولید فولاد باتوجه به کاهش تقاضا برای خرید آن، منطقی به‌نظر می‌رسد.
براساس گزارش منتشرشده از سوی انجمن جهانی فولاد، چین با تولید ۵۲۶میلیون تن فولاد، به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد دنیا در این دوره شناخته شده است. با این حال، تولید فولاد چین در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۶.۵درصد کاهش داشته است. از آنجا که چین بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده فولاد دنیا است، بخش بزرگی از افول تولید فولاد دنیا را در ۶ ماهه نخست امسال باید به افت تولید و همچنین کاهش تقاضا برای مصرف فولاد در این کشور نسبت داد.
هند نیز با تولید ۶۳.۲میلیون تن و ژاپن با تولید ۴۶میلیون تن به‌ترتیب در جایگاه دومین و سومین تولیدکنندگان بزرگ فولاد دنیا قرار گرفتند. باید خاطرنشان کرد میزان تولید فولاد در ژاپن کاهش در این بازه زمانی کاهش یافته است. میزان تولید شرکت نیپون به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد ژاپن در ماه ژوئن افت قابل‌ملاحظه‌ای داشته و بر عملکرد صنعت فولادسازی این کشور، تاثیر منفی داشته است.
تولید فولاد امریکا به‌عنوان چهارمین تولید‌کننده فولاد دنیا نیز ۲.۲درصد کاهش یافته و به ۴۱.۱میلیون تن رسیده است. روسیه، کره‌جنوبی، آلمان، ترکیه و برزیل نیز به‌ترتیب رتبه‌های پنجم تا نهم را از این نظر به خود اختصاص داده‌اند.
مجموع تولید فولاد ایران در ماه‌های ژانویه تا ژوئن امسال بالغ بر ۱۳.۶میلیون تن برآورد شده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰.۸درصد کاهش داشته است. با این وجود، ایران با تولید ۱۳.۶میلیون تن، همچنان در جایگاه دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد دنیا قرار دارد.


تولید فولاد خام جهان در ژوئن ۲۰۲۲
براساس آمار منتشرشده از سوی انجمن جهانی فولاد، مجموع تولید فولاد خام ۶۴کشور عضو انجمن جهانی فولاد در ژوئن ۲۰۲۲، برابر ۱۵۸.۱میلیون تن بوده است. از مقایسه این حجم از تولید با مدت مشابه سال ۲۰۲۱ میلادی در می‌یابیم که میزان تولید فولاد دنیا در این بازه زمانی ۵.۹درصد کاهش یافته است.
در بررسی تولید فولاد خام به‌تفکیک مناطق دنیا نیز در می‌یابیم که میزان تولید فولاد خام در منطقه افریقا و در ژوئن ۲۰۲۲ بالغ بر ۱.۲میلیون تن بوده است، یعنی میزان تولید فولاد خام در این منطقه نسبت به ژوئن ۲۰۲۱ کاهش ۱۸.۷درصدی داشته است.
میزان تولید فولاد در منطقه آسیا و اقیانوسیه نیز برابر ۱۱۸.۸میلیون تن برآورد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳.۱درصد کاهش داشته است. روسیه و کشورهای مشترک‌المنافع سی‌آی‌اس به‌همراه اوکراین بالغ بر ۵.۹میلیون تن فولاد تولید کردند که در مقایسه با ژوئن ۲۰۲۱ برابر ۳۴.۳درصد کاهش را نشان می‌دهد. میزان تولید فولاد توسط ۲۷کشور عضو اتحادیه اروپا نیز در این بازه زمانی با افت ۱۲.۲درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، برابر ۱۱.۸میلیون تن برآورد شده است.
سایر کشورهای اروپایی نیز تولید خود را به ۳.۸میلیون تن رساندند که کاهش ۱۰.۹درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی نشان می‌دهد. همزمان میزان تولید فولاد در منطقه خاورمیانه برابر ۳.۴میلیون تن گزارش شده و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افت ۵ درصدی را به‌ثبت رسانده است. در ادامه، باید تاکید کرد میزان تولید فولاد در منطقه امریکای‌شمالی با افت ۲.۴درصدی در ژوئن امسال به‌رقم ۹.۶میلیون تن رسید. حجم تولید فولاد در امریکای‌جنوبی نیز با کاهش ۴.۹درصدی به ۳.۷میلیون تن رسید.
در ادامه، باید تاکید کرد که براساس آمار انجمن جهانی فولاد، میزان تولید فولاد ایران در ماه ژوئن برابر ۲.۲میلیون تن گزارش شده است؛ یعنی میزان تولید فولاد کشور ما در این بازه و در مدت مشابه سال گذشته افت ۱۰.۸درصدی را به‌ثبت رسانده است. بخشی از این افت تولید را باید ناشی از شروع محدودیت‌های انرژی در ایران دانست.
در طول سال‌های گذشته سرمایه قابل‌توجهی به صنعت فولاد کشور جذب شده و ظرفیت قابل‌توجهی در این صنعت نصب شده است، چنانچه چالش‌ها و محدودیت‌های مختلف مانع تولید در این صنعت ادامه یابد، این روند افت تولید نیز ادامه خواهد یافت، بدین‌ترتیب صنعت فولاد کشور ضربات جدی را متحمل خواهد شد.


سخن پایانی
آمار تولید فولاد در نیمه اول ۲۰۲۲ منتشر شد. رکود صنعتی مچ فولاد را خوابانده و تولید این فلز اساسی را به سطحی کمتر از سال گذشته عقب رانده است؛ موضوعی که جنگ‌‌‌های تجاری و نظامی، ابهامات حاکم بر فضای اقتصاد و روند پرفراز و نشیب پاندمی، آن را تشدید کرده است. از میان ۱۰بازیگر اصلی صنعت فولاد جهان، هند تنها بازیگری است که ۲ فصل نخست سال را با رشد تولید فولاد پشت‌سر گذاشته است. طبق آمارهای انجمن جهانی فولاد، ۹کشور چین، برزیل، امریکا، ایران، ترکیه، روسیه، ژاپن، کره‌جنوبی و آلمان در نیمه اول ۲۰۲۲ با کاهش تولید روبه‌رو شده‌‌‌اند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4m895j