دوشنبه 06 فروردین 1403 - 25 Mar 2024
کد خبر: 17697
تاریخ انتشار: 1401/03/30 23:06
عزم راسخ برای ساماندهی مالیاتی

سامانه پایانه‌های فروشگاهی به‌زودی افتتاح می‌شود

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور از افتتاح سامانه پایانه‌های فروشگاهی در تیر همزمان با هفته فرهنگ مالیاتی خبر داد.

 

 به نقل از سازمان امور مالیاتی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک اعضای کمیسیون اقتصادی با رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور، ضمن اشاره به‌ضرورت همکاری همه ارکان کشور برای اجرایی شدن قانون پایانه‌های فروشگاهی، بر افزایش شفافیت اقتصادی و عدالت اجتماعی به‌عنوان رهاورد اجرای این قانون تاکید کردند.

دیدگاه نمایندگان مجلس شورای اسلامی

در نشست مشترک اعضای کمیسیون اقتصادی با رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور که در مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی کشور با حضور داوود منظور رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی، حسین‌زاده بحرینی، توانگر، طغیانی و صفایی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اسکندری، نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس و جمعی از مدیران مالیاتی کشور در زمینه اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان و اقدامات انجام‌شده توسط سازمان امور مالیاتی در این باره برگزار شد، نمایندگان مجلس ضمن اشاره به‌ضرورت همکاری همه ارکان کشور برای اجرایی شدن قانون پایانه‌های فروشگاهی، بر ضرورت افزایش شفافیت اقتصادی و عدالت اجتماعی به‌عنوان رهاورد اجرای این قانون تاکید کردند.

اعضای کمیته اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم داده‌بنیاد شدن اقتصاد و نظام مالیاتی کشور، خواستار اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان برای تحقق این مهم، در موعد مقرر شدند.

 اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نخستین گام اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی را اقناع‌ افکار عمومی و آگاه‌سازی شهروندان از مزایای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان اعلام و ضمن تاکید بر رسالت بزرگ سازمان امور مالیاتی کشور در این زمینه، این مهم را وظیفه‌ای همگانی و فرا دستگاهی توصیف کردند.

سامانه جمع‌آوری صورت‌حساب‌ الکترونیکی

اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، کاهش تصدی‌گری سازمان امور مالیاتی کشور در مدل مفهومی جدید را به‌عنوان یکی از نقاط قوت کلیدی این مدل موردتوجه و استقبال قرار دادند. از سوی دیگر داوود منظور، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور نیز فرهنگ‌سازی مالیاتی را یکی از راهبردهای بلندمدت نظام مالیاتی به‌ویژه در دوره تحولی جدید توصیف کرد و گفت: مرکز آموزش و پژوهش در کنار روابط عمومی سازمان و تیم رسانه‌ای در این راستا برنامه‌های عملیاتی آموزشی و رسانه‌ای کامل و جامعی را در دست اقدام دارد. این برنامه‌ها از برگزاری جشنواره فرهنگ مالیاتی، تولید برنامه‌های گفت‌وگومحور در رسانه ملی، راه‌اندازی پایگاه خبری تحلیلی مالیاتی تا اطلاع‌رسانی و آموزش قوانین و مقررات در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات محیطی گسترده در سراسر کشور را شامل می‌شود. منظور، به بلندمدت بودن امر فرهنگ و فرهنگ‌سازی اشاره کرد و گفت: برای نهادینه کردن فرهنگ پرداخت مالیات باید بین نظام مالیاتی و مردم معنای مشترکی تولید کنیم که در کنار برنامه‌ریزی‌ها و اهتمام سازمان امور مالیاتی کشور، نیاز است تمام ارکان نظام و کشور در کنار نظام مالیاتی قرار بگیرند.

اعلام فراخوان‌های رسمی در تیر

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه گفت: ۳ سامانه مربوط به جمع‌آوری صورت‌حساب‌های الکترونیکی، عضویت فعالان اقتصادی و تحلیل و پردازش صورت‌حساب‌های الکترونیکی آماده‌ شده‌اند و سامان امور مالیاتی از نظر فنی و سیستمی برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی در موعد مقرر آمادگی دارد. وی از افتتاح سامانه پایانه‌های فروشگاهی در تیر همزمان با هفته فرهنگ مالیاتی خبر داد و گفت: فراخوان‌های مربوط به اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی را در تیر اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

منظور با اشاره به اینکه اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی پروژه‌ای ملی است و همه فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان، واسطه‌گران و خرده‌فروشان را درگیر می‌کند، گفت: سناریوهای مختلفی برای اجرایی شدن این قانون طراحی و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که با هماهنگی ارکان نظام و سران قوا بهترین سناریو را با در نظر گرفتن جمیع جهات اجرا خواهیم کرد.

اتصال کدپستی کارتخوان‌ها به پرونده‌های مالیاتی

در ادامه این نشست محمد برزگری، رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی کشور ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان گفت: در اجرای ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی، سازمان امور مالیاتی کشور با همکاری بانک مرکزی در زمینه ساماندهی و تعیین‌تکلیف دستگاه‌های کارتخوان بانکی در قالب ۳ فاز اتصال دستگاه‌های کارتخوان به پرونده‌های مالیاتی، یکسان‌سازی کدهای پستی و یکسان‌سازی فعالیت‌های شغلی، اقدامات مهمی صورت داده که نتایجی در قالب شناسایی تعداد قابل‌توجه دستگاه کارتخوان فعال و غیرفعال و مؤدیان جدید مالیاتی همراه داشته است. وی ضمن بیان مولفه‌های مدل مفهومی اجرایی و ارائه کلیه بخش‌ها و عناصر محوری آن، این مدل را به‌عنوان یک مدل قابل پیاده‌سازی و تسهیل‌گر در اجرای مفاد گوناگون قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان توصیف کرد.

برزگری افزود: اصلاحات ساختاری در قالب تدوین و طراحی مدل مفهومی جدید سازمان امور مالیاتی کشور در جریان کاهش تصدی‌گری سازمان و تسهیل روند اجرای قانون شکل‌گرفته است. رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی کشور در بخش دیگری از گزارش خود گفت: فراخوان جذب شرکت‌های معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی و مواجهه با چالش‌های موجود در این عرصه به‌منظور بهره‌مندی بهینه از خدمات این شرکت‌ها در قالب مدل مفهومی اجرایی سازمان، صورت گرفته است.

توافق سازمان مالیاتی و بانک مرکزی

برزگری تصریح کرد: ترتیبات لازم در راستای اجرای ماده ۱۰ قانون، شامل انعقاد توافقنامه میان سازمان امور مالیاتی کشور با بانک مرکزی در زمینه تفکیک حساب‌های تجاری و غیرتجاری مؤدیان و مشارکت و همکاری جدی و مستمر میان کارشناسان و تیم‌های فنی هر دو طرف انجام‌شده است. رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های لازم در جهت آماده‌سازی و راه‌اندازی سامانه مؤدیان فراهم‌شده و در این راستا بارگذاری و قابلیت بهره‌برداری از زیرسامانه جمع‌آوری اطلاعات در محیط عملیاتی و آماده‌‌سازی زیرسامانه عضویت و ثبت‌نام در محیط آزمایشگاهی عملیاتی شده است. در خلال این نشست نمایندگان مجلس شورای اسلامی توضیحات لازم از حیث دیدگاه قانون‌گذار برای اجرای بهینه قانون را ارائه دادند و نظرات و توصیه‌های اصلاحی خود را برای ادامه کار تکمیل فرآیندها و گزینه‌های اجرایی مختلف در زمینه مفاد قانون، سازکارهای تعاملی میان سازمان امور مالیاتی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و همچنین فرآیند ارسال اطلاعات صورتحساب‌های الکترونیکی به سامانه مؤدیان تبیین کردند.

سخن پایانی

در پایان نشست یادشده اقدامات صورت‌گرفته در زمینه تکمیل زیرسامانه‌های جمع‌آوری اطلاعات، عضویت و کارپوشه مؤدیان به همراه فرآیندهای کاری این حوزه تشریح و در جریان یک ارائه تفصیلی، به‌شکل ویژه کلیه بخش‌ها و اجزای مختلف کارپوشه مؤدیان تبیین شد. همچنین فرآیندهای کاری مؤدیان و روند تبادل اطلاعات میان مؤدیان و سازمان امور مالیاتی کشور از طریق این زیرسامانه و نیز چگونگی مدیریت فرآیندهای کاری توسط مؤدیان و سازمان در کارپوشه به‌طور کامل شرح داده شد. در این راستا جزئیات صورتحساب‌های الکترونیکی و کلیه فرم‌ها و عملکردهای زیرسامانه مزبور ارائه و در جریان این ارائه، به پرسش‌ها و ابهامات نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره فرآیندهای کاری در نظر گرفته‌شده توسط سازمان امور مالیاتی پاسخ داده شد. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36ew79