سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
کد خبر: 7505
تاریخ انتشار: 1400/09/15 13:18
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی از زیرمجموعه‌های ایدروتشریح کرد

سازمان‌های نوپدید و مسئولیت اجتماعی

هجدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت با موضوع محوری توسعه و پایداری در عصر تحولات بنیادین در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

در این همایش، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی از زیرمجموعه‌های سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با موضوع سازمان‌های نوپدید و مسئولیت اجتماعی به تبیین سازمان‌های دوسوتوان پرداخت.

 بهره‌برداری از فرصت‌ها

ابوالفضل کیانی‌بختیاری درباره دووجهی بودن سازمان‌ها افزود: دو وجهی بودن نیازمند سازمان‌هایی است که هم از اکتشاف و هم از بهره‌برداری برای موفقیت استفاده می‌کنند. 

به‌گزارش روابط‌عمومی سازمان مدیریت صنعتی، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با بیان ضرورت توسعه فرهنگ دوسوتوانی گفت: دوسوتوانی یک قابلیت مدیریتی است که مدیران سازمان را در بهره‌برداری از فرصت‌های موجود و کشف فرصت‌های جدید، توانمند می‌کند.

 وی افزود: بهره‌برداری و اکتشاف از جمله عناصر مهم یادگیری سازمانی به‌شمار می‌آیند. یادگیری سازمانی با اهداف رقابتی متضاد در ارتباط است و از طریق نوآوری مستمر و ایجاد دانش جدید، سازمان را در دستیابی به مزیت رقابتی تشویق می‌کند. بر این اساس سازمان‌ها برای بقا و موفقیت بلند‌مدت، نیازمند انطباق بین اهداف متضاد هستند.

برخورداری مدیران از چنین توانایی و قابلیتی، به سازمان‌ها کمک می‌کند تا به مزیت رقابتی پایدار و عملکرد برتر دست یابند و با توجه به شرایط رقابتی بتوانند به جایگاه خود در مقایسه با سایر سازمان‌ها پی ببرند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی دو بال دوسوتوانی را چشم‌انداز مشترک و تنوع سازمانی خواند. وی دوسوتوانی سازمان‌های توسعه‌ای را در توسعه صنعتی و درآمدزایی و توسعه مناطق کم‌برخوردار و فعالیت‌های زیست سازگار دانست.

کیانی‌بختیاری سازمان‌های هیبریدی را گونه‌ای از سازمان‌های دوسوتوان نامید که از یک سو دارای ماموریت فرهنگی، اجتماعی و زیست‌محیطی و از سوی دیگر، دارای قابلیت کسب‌وکار و درآمدزایی هستند.

وی تصریح کرد: شکل جدیدی از سازمان پدید آمده که مزیت رقابتی را تنها براساس کیفیت کالاها و خدمات نمی‌دانند، بلکه مزیت رقابتی آن، توانایی ایجاد تغییرات فرهنگی، اجتماعی و زیست‌محیطی است. کارآفرینان سازمان‌های هیبریدی به‌دنبال ایجاد سازمان‌ها و بازارهای قابل‌قبول برای پرداختن به مسائل خاص فرهنگی، اجتماعی و زیست‌محیطی هستند. اصول فکری سازمان‌های هیبریدی بر مبنای خلق ارزش برای زندگی سالم، عدالت محیطی و اجتماعی، پایداری محیط‌زیست و محصولات و خدمات باکیفیت برتر است.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی از زیرمجموعه‌های ایدرو با تبیین عوامل کلیدی متمایزکننده سازمان‌های هیبریدی از سازمان‌های سنتی گفت: در سازمان‌های سنتی اصالت با سودآوری است، تا توجه به محیط‌زیست و جامعه. روابط با تامین‌کنندگان، مشتریان و کارکنان عمدتا متمرکز بر کارآیی و کاهش هزینه است و فعالیت صنعت بر پایه ایجاد بازارهایی برای کالاها و خدمات برای حفظ سود رقابتی است. اما در سازمان‌های هیبریدی، اصالت با جامعه و محیط‌زیست است و کسب‌وکار در درجه ثانویه قرار دارد. رابطه با تامین‌کنندگان، کارکنان و مشتریان مبتنی بر منافع دوجانبه زیست‌محیطی و اجتماعی و تمرکز بر اثربخشی است.

فعالیت صنعت بر پایه ایجاد بازارهایی برای رقابت در تشکیل اکوسیستم‌هایی مشترک در راستای رفع نیازهای جامعه و محیط‌زیست است.

وی یادآور شد: نمونه‌های معمول ‌چنین شرکت‌هایی، موسسات مالی هستند که برای وام‌گیرندگان کم‌درآمد، اعتباری قائل می‌شوند. شرکت‌هایی که محصولات تجاری را با سود منصفانه به فروش می‌رسانند و محصولات به‌صرفه را به کشورهای در حال توسعه می‌فروشند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در بخش دیگری از سخنان خود، جلوه‌های مسئولیت اجتماعی در سازمان‌های دیجیتالی را شفافیت و پاسخگویی ۳۶۰ درجه، استفاده کمتر و بهینه‌تر از منابع، ایجاد تجربه‌های کاری بهتر برای کارکنان، تسهیل و تسریع نوآوری‌های اجتماعی و حرکت از CSR به‌سوی CSE و کارآفرینی پلتفرمی و خدمت‌افزا نامید. 

کیانی با تشریح سازمان‌های دوناتی گفت: نظریه اقتصاد دوناتی در سال ۲۰۱۲ از سوی کیت‌ریورت مطرح شد.

وی افزود: اندیشه‌های اقتصادی قرن بیستمی، دیگر پاسخگویی دغدغه‌ها و الزامات قرن بیست‌ویکم نیستند. بحران‌های زیست‌محیطی و اختلاف طبقاتی نشان دادند نظریه‌های اقتصادی مبتنی بر درآمد خالص ملی دیگر کارآمد نیستند. دونات یعنی یک محیط اقتصادی که در آن، همه افراد در تمام جوامع از امکانات زندگی خوب برخوردارند، بدون آنکه از سقف زیست‌محیطی تجاوز کنند. درحال‌حاضر، اقتصادها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که جوامع و افراد ثروتمند از امکانات جامعه بیش از حد متوسط بهره می‌برند و از سقف زیست‌محیطی هم تجاوز می‌کنند (بیرون دونات) و جوامع و افراد فقیرتر از امکانات زندگی خوب بی‌بهره‌اند (محیط داخلی دونات).

وی تصریح کرد: در پارادایم قدیمی کسب‌وکار، هدف اول و غایی رشد در ابعاد، سهم بازار و درآمد بود؛ به هر قیمتی در پارادایم سازمان‌های دوناتی هدف نخست حفظ پایداری محیط‌زیست و عدم‌تجاوز از سقف زیست‌محیطی و هدف ثانویه کسب درآمد است.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی خاطرنشان کرد: رهبران سازمان‌های دوناتی، ملاحظات زیست‌محیطی را در تمامی تصمیمات خود وارد می‌کنند. سازمان‌های دوناتی سازمان‌هایی مبتنی بر مسئولیت اجتماعی هستند.

او گفت: در صنعت سنتی، فعالیت صنعتی به معنی «خیر» در رشد اقتصادی و «شر» برای محیط‌زیست است. در حالی که در سازمان‌های دوناتی، دوگانه خیر اقتصادی و شر اقتصادی از بین می‌رود یا دوگانه‌زدایی اتفاق می‌افتد. به عبارتی، رویکرد خیر اقتصاد و خیر محیط‌زیست پایدار می‌شود.

صمتکیانی‌بختیاری در ادامه به اقدامات و دستاوردهای سازمان مدیریت صنعتی در زمینه مسئولیت اجتماعی پرداخت که از آن جمله، انتشار نشریه مسئولیت شرکتی، آموزش رایگان موضوعات مرتبط با مسئولیت اجتماعی به ۲۲ شهرداری مناطق گوناگون کلانشهر تهران، راه‌اندازی دوره‌های مدیریت مسئولیت اجتماعی شرکتی، راه‌اندازی دوره‌های پرورش مروجان مسئولیت اجتماعی محلات کم‌برخوردار تهران، تدوین دستورالعمل تهیه گزارش‌های استاندارد مسئولیت اجتماعی و پایداری برای شرکت‌ها و آموزش و توانمندسازی کودکان کار است.

کیانی‌بختیاری گفت: مطالعات و گزارشات بررسی رضایت‌مندی مصرف‌کنندگان خدمات و محصولات برندها در سال‌های اخیر نشان می‌دهد ۹۲ درصد مصرف‌کنندگان تصویر مثبتی از شرکت‌هایی دارند که از مسائل فرهنگی اجتماعی و تلاش‌های محیط‌زیست پشتیبانی می‌کنند. ۸۷ درصد مشتریان، محصول شرکت‌های با فرهنگ مسئولیت اجتماعی را خریداری می‌کنند، به این دلیل که به دغدغه آنها توجه می‌کند. ۶۶ درصد مصرف‌کنندگان حاضر به پرداخت هزینه اضافی برای حمایت از شرکت‌های هستند که به مسئولیت اجتماعی تعهد دارند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی همچنین اظهارکرد: انتظار از کسب‌وکارهای بزرگ و اثرگذار در اقتصاد کشور آن است که رویکردهای مسئولیت اجتماعی را جزئی از اعتلای برند خود بدانند و در این زمینه بیش‌ازپیش نقش‌آفرینی کنند.

اختتامیه المپیاد کشوری مدیریت و اقتصاد

مراسم اختتامیه نخستین و دومین المپیاد کشوری اقتصاد و مدیریت با همکاری سازمان مدیریت صنعتی و سازمان پرورش استعدادهای درخشان در مرکز همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.

در این مراسم، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ضمن قدردانی از اساتید این المپیاد کشوری، طی سخنانی اظهارکرد: طی تفاهمنامه‌ای که میان سازمان مدیریت صنعتی و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان منعقد شده، همکاری در برگزاری دوره‌ها، برگزاری اردوهای علمی، هدایت شغلی دانش‌آموزان، طراحی محتوای آموزشی و تقدیر از برگزیدگان مدنظر قرار گرفته است.

وی درباره حمایت‌های سازمان مدیریت صنعتی از برگزیدگان المپیاد گفت: برگزیدگان می‌توانند با مراجعه به محصولات سازمان مدیریت صنعتی از بین ۴۳۰ عنوان آموزشی، دوره دلخواه خود را انتخاب و به رایگان در آن شرکت کنند. افرادی که دوره را به‌طور کامل گذرانده باشند، می‌توانند در دوره بعدی شرکت کرده و مدرک دوره را اخذ کنند.

کیانی‌بختیاری افزود: بخشی از این حمایت‌ها شامل دوره‌های آموزشی MBA شامل مدیریت اجرایی و مدیریت کسب‌وکار و دوره‌های مشترک با فرانسه و آلمان است که در ایران تاز سوی ۸ عضو هیات علمی فرانسوی و آلمانی برگزار می‌شوند؛ دوره‌های آموزشی کارآفرینی، خلاقیت، بهره‌وری، مدیریت استارت‌آپ‌ها، کسب‌وکارهای تعهدآفرین، دوره‌های علمی- صنعتی، کارآموزی و کارورزی در سازمان مدیریت صنعتی و واحدهای تابعه تهران و استان‌ها، مدیریت استعداد و هدایت شغلی، اهدا کتاب‌های مدیریتی، دسترسی به کتابخانه سازمان مدیریت صنعتی با بیش از ۲۵ هزار عنوان کتاب مدیریتی، شرکت رایگان در همایش‌های متعدد سازمان مدیریت صنعتی، خانه مدیران آینده با رویکرد دانش‌افزایی و هدایت شغلی و ارائه راهکارهای حمایتی برای نخبگان و در نهایت جذب و استخدام نخبگان پس از طی شدن دوره کارشناسی هم به صورت نیمه‌وقت و هم تمام‌وقت که برای سازمان مدیریت صنعتی جنبه سرمایه‌گذاری دارد. با جذب المپیادی‌ها در سازمان ما مدیران آینده کشور را تربیت می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در پایان با اشاره به رعایت اصل شایسته‌گزینی در سازمان پرورش استعدادهای درخشان، خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت صنعتی با تمام توانمندی‌ها و تمام شعب استانی خود آمادگی دارد خدمات خود را به جامعه علمی و نخبگان کشور به‌ویژه در همکاری با سازمان پرورش استعدادهای درخشان ارائه دهد.

هدف المپیاد استعدادیابی

در ادامه این مراسم ضمن تجلیل و قدردانی از دانش‌آموزان برگزیده المپیاد کشوری مدیریت و اقتصاد که موفق به کسب مدال‌های طلا، نقره و برنز شده‌اند، از زحمات کمیته علمی و دست‌اندرکاران اجرایی این المپیاد علمی قدردانی شد.

هدف اصلی و محوری این المپیاد استعدادیابی و هدایت و پرورش استعدادهای درخشان به سمت رشته‌های مدیریت و اقتصاد به‌عنوان مهم‌ترین و پیچیده‌ترین نیازهای کشور درحال‌حاضر است.

 طی برگزاری ۲ دوره این المپیاد در حوزه مدیریت و اقتصاد، ۷۸ نفر از استعدادهای جوان کشور پس از ۳ مرحله آزمون، ارزشیابی و انتخاب، موفق به کسب مدال‌های طلا، نقره و برنز شدند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ag6k2