شنبه 01 اردیبهشت 1403 - 20 Apr 2024
کد خبر: 19603
تاریخ انتشار: 1401/06/20 02:10

زمان مناسب سمپاشی درخت سیب

رسیدگی و نگهداری نهال نیاز به داشتن مهارت و تخصص کافی دارد، زمان مناسب سمپاشی درخت سیب یکی از این موارد میباشد که به آن پرداخته ایم.

نهال سیب

یکی از مهم ترین نهال هایی که هر کشاورز مایل به کاشت آن در باغ خود می باشد، نهال سیب است. این نهال از انواع نهال های سودآور و صادراتی می باشد که حتی می توان آن را در باغچه خانه نیز کاشت. در کشور ما این میوه لذیذ دارای بازار بسیار بالایی می باشد و سالیانه در حدود چهار میلیون و سیصد هزار تن سیب در کشور تولید می شود که این رقم قابل توجهی می باشد.

اما باید در نظر داشت که برای داشتن محصول عالی و پربار نیازمند به رسیدگی اصولی به درختان می باشد. اگر قصد احداث باغ سیب را دارید، در ادامه همراه نهالستان اکین نهال باشید تا شما را بیشتر با این میوه آشنا کنیم.

زمان مناسب سمپاشی درخت سیب

انواع نهال سیب

درخت سیب از انواع درختان مثمر و خزان دار می باشد. این درخت مناسب برای کاشت در مناطق معتدل و کوهستانی می باشد و در مناطق گرم رشد و باردهی نخواهند داشت.

بیشتر ارقام سیب نابارور هستند و برای گلدهی خود نیاز به گرده افشانی مصنوعی توسط باد و یا زنبورهای عسل دارند. شما می توانید در زمان باز شدن گل های سیب، کندوهای عسل را وارد باغ کنید تا عملیات گرده افشانی درختان به درستی انجام شود.

درخت سیب دارای واریته های فراوانی در دنیا می باشد که هر کدام دارای ویژگی های خاص خود می باشند.

برخی از ارقام سیب دارای طعم شیرین و برخی دیگر دارای طعم ترش می باشند، تقریبا میوه این درخت از نظر طعم شبیه میوه های نهال گلابی میباشد. از مهمترین ارقام سیب که در کشور ما بسیار کاشت می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سیب زرد لبنان
  • سیب قرمز لبنان
  • سیب میراکل
  • سیب مشهدی
  • سیب قرمز فرانسه
  • سیب سفید فرانسه
  • سیب گلاب
  • گلدن دلیشز
  • سیب دو رنگ
  • سیب تو سرخ

سمپاشی درخت سیب

روش های کاشت سیب

برای داشتن یک درخت سیب می توانید از روش های زیر استفاده کنید.

  • بذر
  • خواباندن
  • قلمه زنی
  • پاجوش
  • پیوند

کاشت بذر سیب: در این روش شما به یک عدد سیب نیاز دارید. هسته های سیب را جمع آوری کنید و سپس آنها را بر روی یک دستمال خیس بگذارید. حالا دستمال را در داخل یک نایلون قرار دهید و نایلون را تا 1 ماه در یخچال بگذارید تا دانه ها جوانه بزنند. بعد از مشاهده جوانه ها می توانید دانه ها را در داخل گلدان بکارید. حتما به میزان مناسب دانه ها را آبیاری نمایید. وقتی جوانه ها به میزان کافی رشد کردند و از داخل خاک بیرون آمدند، نوبت به انتقال آنها به باغچه می باشد.

کاشت سیب از طریق قلمه زدن: در این روش شما باید به کمک یک چاقو کاملا تیز یک شاخه از درخت را جدا کنید و سپس آن شاخه را درون هورمون های ریشه زا بزنید و سپس به داخل گودال انتقال دهید. بعد از کاشت، قلمه را آبیاری نمایید.

کاشت سیب از طریق خواباندن : در این روش شما باید یک شاخه سیب را بدون جداسازی درون گودالی که از قبل حفر کرده اید قرار دهید و روی شاخه را با خاک نرم بپوشانید. بعد از گذشت مدتی، خواهید دید که شاخه مورد نظر شما ریشه دار شده است، در این زمان باید شاخه را از محلی که در خاک قرار دارد جدا کنید.

کاشت سیب از طریق پاجوش: در این روش شما باید پاجوش هایی که در کنار درخت رشد می کند را از داخل خاک خارج کنید و در داخل گودالی که از قبل حفر کرده اید آنها را قرار دهید.

کاشت سیب از طریق پیوند: یکی از متداول ترین روش های پرورش درختان سیب پیوندزنی می باشد. در این روش که نیازمند داشتن تخصص است، شما باید بعد از انتخاب یک شاخه مناسب از درخت سیب، یک شکاف به صورت  T روی آن ایجاد کنیم. در مرحله بعد باید به آرامی پوست ناحیه شکاف خورده را بلند کنیم و جوانه را در آن قرار دهیم. بعد از انجام این کار باید محل پیوند را با نایلون پیوند به مدت 10 تا 12 روز ببندیم. بعد از گرفتن پیوند و رشد پیوندک می توان پایه را جدا کرد.

بهترین زمان سمپاشی درخت سیب

خاک مناسب درختان سیب

بعد از کاشت سیب نوبت به نگهداری و رسیدگی درختان می باشد. درختان سیب برای رشد و باروری خود نیاز به داشتن خاک مناسب، آبیار کافی و سمپاشی و ... دارند.

درختان سیب می توانند در بیشتر خاک ها رشد کنند، اما مناسب ترین خاک برای درختان سیب خاک های سبک و متوسط می باشد. به این ترتیب شما می توانید از خاک های شنی و رسی برای درختان سیب استفاده نمایید.

آبیاری درختان سیب

آبیاری درختان سیب نیز باید به صورت اصولی و به میزان لازم انجام شود. در مناطقی که میزان بارندگی بالایی دارند، آبیاری از طریق آب باران کافی خواهد بود. در مناطق کم بارش آبیاری باید بصورت هفتگی انجام شود. توجه نمایید که آبیاری بصورت آرام و در محدوده ریشه درخت انجام شود تا ریشه بتواند آب را جذب نماید.

زمان مناسب سمپاشی درخت سیب

یکی از مهم ترین مراحل برای داشتن یک محصول باکیفیت، سمپاشی می باشد. عملیات سمپاشی به منظور از بین بردن بیماری و آفات موجود در درختان انجام می شود. با انجام سمپاشی اصولی و صحیح می توانیم از درختان در برابر آفات و انواع بیماری ها محافظت کنیم و با استفاده از سموم  نامناسب می توانیم به درختان آسیب وارد کنیم.

از مهم ترین آفات درختان سیب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  1. کرم سیب: برای مبارزه علیه کرم سیب باید بعد از ریختن گلبرگ ها اقدام به سمپاشی درختان با سم های: فوزالن، فن والریت، دیازینون کرد.
  2. شته خونی و شته سبز: برای این آفات بهترین راه مبارزه زمستانه می باشد. شما می توانید از روغن های زمستانه به همراه سم هایی مشابه به سم اتیون استفاده کنید.
  3. شپشک واوی سیب: برای مبارزه با این آفت می توانید در فصل زمستان شاخه های آلوده را حذف کنید و سمپاشی با روغن و سم کلرپیرفوس و اتیون را انجام دهید.
  4. لیسه درخت سیب: زمان مناسب برای مبارزه با این آفت در اوایل فصل بهار که جوانه ها در حال رویش هستند می باشد. شما می توانید از طریق سمپاشی با روغن که دارای دیازینون و مالاتیون هستند، برای کنترل این آفت استفاده کنید 
  5. مینوز لکه گرد: برای کنترل این آفت باید از سم های: دسیس، مالاتیون و همچنین سومیسیدین استفاده کرد.
  6. کرم سفید ریشه: برای کنترل و از بین بردن این آفت بهتر است از یخ آب زمستانه و شخم زدن زمین استفاده کنید. همچنین می توانید از سموم سایپرمترین و دیازینون استفاده نمایید.

کشاورزی نیاز به تخصص و تجربه دارد، در مقاله دیگر در مورد علت ریختن نمک پای درخت گردو و تاثیر آن صحبت کرده ایم. برای اطلاعات بیشتر در این مورد حتما به مطالعه آن اقدام کنید.

 

      


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4887ek