پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 18664
تاریخ انتشار: 1401/05/08 23:48
پرونده خشک شدن درختان خیابان ولیعصر قضایی شد

زخم سودجویان بر چنارهای ولیعصر

هفته گذشته تصویری در فضای مجازی دست به‌دست شد که نشان میداد درختانی تنومند و چندده ساله مقابل ساختمانی در خیابان ولیعصر به‌شکلی عجیب خشک شده بودند.

هفته گذشته تصویری در فضای مجازی دست به‌دست شد که نشان میداد درختانی تنومند و چندده ساله مقابل ساختمانی در خیابان ولیعصر به‌شکلی عجیب خشک شده بودند. این عکس در روزهای گذشته آنقدر در فضای مجازی دست به‌دست شد تا دادستان تهران با اعلام تشکیل پرونده قضایی برای بررسی علت خشک شدن درختان خیابان ولیعصر گفت با عوامل و مرتکبان این موضوع برخورد قانونی و قاطع خواهد شد.

علی صالحی در این باره اظهار کرد: در پی دریافت گزارشاتی مبنی بر خشک شدن و قطع درختان خیابان ولیعصر (عج) به‌منظور حفظ و صیانت از منابع طبیعی، پرونده‌ای قضایی در دادسرای ناحیه یک تهران در این زمینه تشکیل و بلافاصله برای بررسی دقیق به کارشناس مربوطه ارجاع شد.

خیابان چنارها و خاطره‌ها

شاید خیابان ولیعصر تهران یکی از محبوب‌ترین خیابان‌ها برای همه باشد؛ خیابانی که آن را با درختان بلند و طولانی‌اش می‌شناسند و کم‌وبیش همه، تهرانی و غیرتهرانی، در آن خاطراتی دارند. اینجا طولانی‌ترین خیابان ایران و خاورمیانه است. چنارها خیابان ولیعصر را خیلی زیبا کرده‌اند و همه برای پیاده‌روی‌های عاشقانه به اینجا می‌آیند. خیابان ولیعصر تهران ۱۸ کیلومتر طول دارد و همان‌طور که اشاره شد بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه محسوب می‌شود؛ پس نمی‌شود به‌راحتی همه آن را پیاده طی کرد، اما اینجا آنقدر زیباست که شاید این کار را انجام بدهید. خیابان ولیعصر یک مسیر ارتباطی مهم است، چراکه جنوب تهران را به شمال آن متصل می‌کند. اگر می‌خواهید اول خیابان ولیعصر تهران را ببینید، باید به میدان راه‌آهن در منطقه ۱۶ بروید. ولیعصر تهران از اینجا شروع می‌شود و آخرش هم به میدان تجریش در منطقه یک می‌رسد. جذابیت‌های بصری این خیابان آنقدر منحصربه‌فرد است که محال است هر کس حداقل برای یک بار هم که شده در آن پیاده‌روی نکرده باشد. درختان قدیمی و بلند در کنار جوی‌های آب در دو سوی خیابان در هر فصلی جلوه خاص خود را دارد. ساختمان‌های قدیمی و بناهای تاریخی هم در این مسیر بی‌شمار به چشم می‌خورند. ولیعصر از همان ابتدا آنقدر زیبا و پرجنب‌وجوش بود که تبدیل به نمادی از شهر تهران شده بود؛ تا جایی که جهانگرد ایتالیایی، پیتر دلاواله، درباره آن می‌نویسد: «اگر استانبول شهر سروهاست، تهران را باید شهر چنارها خواند».

اقدامی مخرب محیط‌زیست

ذبیح‌الله اعظمی- سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس:  شک نداریم خشک شدن همزمان ۱۰ درخت در یک محل دارای عاملی انسانی و اقدامی مخرب محیط‌زیست است.  خشک شدن همزمان تعدادی از درختان چنار خیابان ولیعصر تهران با تاکید بر اینکه این اتفاق یک فاجعه است، نشان می‌دهد برخی افراد جامعه نه‌تنها به محیط‌زیست و محیط شهری خود احترام نمی‌گذارند، بلکه نسبت به تخریب آن اقدام می‌کنند.  خشک‌شدن یک درخت دلایل مختلفی دارد. در صورتی که خود درخت دارای مشکلاتی نظیر آفت باشد، روی تنه یا برگ‌های آن علائم قابل‌مشاهده هستند؛ حتی در این صورت هم خشک شدن درخت به‌سرعت رخ نمی‌دهد. کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی نیز به موضوع خشک‌شدن درختان چنار خیابان ولیعصر تهران ورود کرد. طی روزهای قبل بازدید کوتاهی از درختان خشک شده خیابان ولیعصر انجام دادم.  به‌نظر من علت خشک شدن می‌تواند ریختن سم و نفت و موادی نظیر اینها باشد. استفاده از همه این مواد محتمل است و مالک ملک مقابل این درختان باید حتما پاسخگو باشد.  طی روزهای آتی نیز دوباره از این درختان بازدید انجام خواهم داد. من به‌عنوان یک گیاه‌پزشک می‌گویم که شک نداریم خشک شدن همزمان ۱۰ درخت در یک محل دارای عاملی انسانی و اقدامی مخرب محیط‌زیست است.

شهرداری موضوع را پیگیری کند

مهدی پیرهادی- رئیس کمیسیون سلامت محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران: از شهرداری تهران درخواست می‌کنم تلاش خود را برای حفظ این درختان و بررسی کارشناسانه به‌منظور یافتن دلیل خشک شدن برخی از این درختان به‌کار گیرد. در هشتادمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران تذکری درباره خشک شدن ۱۲ درخت در خیابان ولیعصر تهران، داده شد. خیابان ولیعصر یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های تهران است که جاذبه و زیبایی بصری آن از گذشته، موجب شده مردم تهران خاطرات خوبی از آن در ذهن داشته باشند. از شهرداری تهران درخواست می‌کنم تلاش خود را برای حفظ این درختان و بررسی کارشناسی به‌منظور یافتن علت خشک شدن بعضی از این درختان به کار گیرد. البته بررسی‌هایی انجام شده و حدس‌هایی نیز برای خشک شدن این ۱۲ اصله درخت زده می‌شود و حتی اقدامات قانونی و حقوقی نیز انجام شده، اما بی‌تردید نیاز است گزارش کاملی درباره علت خشک شدن این درختان ارائه و در اسرع وقت اقدامات لازم انجام شود. باید با متخلفان برخورد قانونی شود تا افراد دیگر در شهر جرات انجام چنین اقدامی را نداشته باشند.

پایان کار صادر نمی‌کنیم

حمیدرضا حاجوی- شهردار منطقه یک تهران: ۱۰ اصله درخت چنار در محدو‌ده‌ای از خیابان ولیعصر در سال‌های گذشته هنگام اجرای عملیات ساختمانی خشک شد.  موضوع ضمن بررسی توسط کارشناس رسمی دادگستری و پیگیری اداره حقوقی منطقه، در کمیسیون ماده ۷ مطرح شده که در حال صدور رأی جریمه با بالاترین ضریب است. ملک مقابل این درختان فاقد پایان کار است و تا تعیین‌تکلیف درختان خشک و پرداخت جرائم مربوطه، هیچ پایان کاری برای آن صادر نخواهد شد.

تاریخچه خیابان ولیعصر تهران

رضا شاه پهلوی وقتی وزیر جنگ بود، املاکی را در منطقه سعدآباد خرید. او بعد از روی کار آمدن در حدود سال ۱۳۰۴ تصمیم گرفت خیابان ولیعصر را بسازد. می‌گویند رضا شاه دوست داشت کاخ مرمر را به کاخ سعدآباد وصل کند. برای همین هم تصمیم گرفت، طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه را بسازد. ساخت ولیعصر در سال ۱۳۱۸ آغاز شد، در سال ۱۳۲۰ تا بلوار کشاورز گسترش پیدا کرد و در نهایت در سال ۱۳۴۵ تکمیل شد. تا سال ۱۳۲۰ مردم عادی برای رفتن به تجریش از جاده شمیران استفاده می‌کردند و استفاده از خیابان ولیعصر مختص درباریان و نظامیان بود. از این سال این جاده به‌روی همه مردم باز شد.  از همان ابتدای ساخت نهرکشی برای آب دادن به چنارهای کاشته شده در دو طرف خیابان انجام شد. گفته می‌شود در گذشته در این خیابان بین ۱۸ تا ۲۴ هزار درخت چنار وجود داشته اما متاسفانه امروز از آن همه درخت زیبا فقط ۸۰۰۰ اصله باقی مانده است. راستی می‌دانید چرا چنار برای درختکاری در ولیعصر انتخاب شد؟ چون درخت چنار سازگاری بسیار خوبی با آب‌وهوای تهران دارد. جالب است بدانید که خیابان ولیعصر در ابتدا خاکی بود و بعد از گذشت ۷ سال آن را سنگ‌فرش کردند. در نهایت سال ۱۳۱۱ این خیابان هم مثل بقیه خیابان‌های آن زمان، آسفالت شد و در زمان پهلوی دوم به‌شکل مدرن در آمد و به نماد پایتخت ایران تبدیل شد. این خیابان ابتدا با نام «پهلوی» و سپس با نام «دکتر مصدق» شناخته می‌شد تا اینکه در سال ۱۳۶۱ به «ولیعصر» تغییر نام داد. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4p5dpo