پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 3265
تاریخ انتشار: 1400/07/21 12:06
در آینده نزدیک انجام می‌شود

رونمایی از پلتفرم بومی برق و الکترونیک

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو طی بازدیدی در جریان آخرین اقدامات انجام‌شده در شرکت دانش‌بنیان جتکو در حوزه توسعه پلتفرم برق و الکترونیک خودرو قرار گرفت.

خودکفایی در حوزه برق و الکترونیک خودرو، پروژه‌ای کلیدی و اساسی در توسعه محصولات و خودروهای جدید به‌شمار می‌رود که کاستی‌های کنونی در این حوزه سبب ایجاد چالش‌های تامین قطعات خاص در خودروسازی شده است.

پروژه‌هایی برای توسعه فناوری

فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در نشست با نخبگان جوان شرکت جتکو، با بیان اینکه دستاوردهای این شرکت شایسته تقدیر است، افزود: خودکفایی در حوزه برق و الکترونیک خودرو، پروژه‌ای کلیدی و اساسی در توسعه محصولات و خودروهای جدید بوده و کاستی‌های کنونی در این حوزه سبب ایجاد چالش‌های تامین قطعات خاص در خودروسازی شده است. 

به‌گزارش ایکوپرس، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان به اینکه شرکت دانش‌بنیان جتکو از جایگاه خاصی در میان شرکت‌های گروه برخوردار است، گفت: در بدو حضورم در ایران‌خودرو از این شرکت بازدید و تاکید کردم لازم است تمرکز نخبگان و طراحان این شرکت به پروژه‌های توسعه فناوری و گلوگاهی در خودروسازی هدایت شود.

مقیمی با تاکید بر جلوگیری از موازی‌کاری و لزوم تمرکز بر اولویت‌های فناوری در گروه صنعتی ایران‌خودرو، افزود: حس همدلی و با هم بودن باید در روح و جسم کارکنان گروه صنعتی ایران‌خودرو نهادینه شود و با این تعلق‌خاطر، تحقق اهداف و تولید هر محصولی میسر خواهد بود.

وی ادامه داد: تولید محصولات دانش‌بنیان با استاندارد روز جهان که قابلیت پاسخگویی به نیاز صنعت خودرو را دارد، باعث کاهش هزینه‌های تولید و کاهش وابستگی خواهد شد و در کنار آن رضایت‌مندی مشتریان را در پی خواهد داشت و مدیران باید از این دستاورد به‌درستی استفاده کنند. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، ارتباط با جوامع علمی و دانشگاهی را برای تسریع در فرآیند توسعه ضروری دانست و گفت: جتکو، به‌عنوان شرکتی دانش‌بنیان ارتباط با دانشگاه‌ها را با جدیت دنبال کند. مقیمی با تاکید بر بهره‌مندی از ظرفیت فضای مجازی در انتقال دانش فنی گفت: می‌توان با ایجاد و تعمیق روابط با استادان حوزه خودرو در این فضا، دستاوردهای موثری برای رفع چالش‌های صنعت خودرو کسب کرد. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در ادامه با بیان اینکه در حوزه الکترونیک سالانه مبالغ زیادی سرمایه‌گذاری می‌شود، افزود: در جهان بیش از ۴۵۰ میلیارد دلار در حوزه الکترونیک محصولات مختلف هزینه می‌شود و به‌طور خاص در صنعت خودرو این عدد به حدود ۵۰ میلیارد دلار می‌رسد که نشان از اهمیت حوزه برق و الکترونیک دارد که باید از نظر اقتصادی موردتوجه قرار گیرد. وی تاکید کرد: لازم است از فرآیند و دانش ایجادشده در حوزه برق و الکترونیک شرکت جتکو در جهت ساماندهی قراردادهای توسعه و تامین برق و الکترونیک استفاده کنیم. مقیمی افزود: چنین پروژه‌های عظیمی باید با نگاه ملی دنبال شود تا سایر شرکت‌های خودروساز کشور نیز از آن بهره‌مند شوند. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با تاکید بر لزوم همکاری جتکو در حوزه محصولات ایران‌خودرو دیزل، گفت: همکاری به‌ویژه برای توسعه اتوبوس برقی با جدیت دنبال شود. مقیمی گفت: کار بزرگ و ماندنی در شرایط سخت تحریم و کرونا در شرکت جتکو انجام‌شده که حاصل همدلی و مدیریت بهینه منابع است.

تارا دارای امکانات هدایت‌پذیری

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو، با بیان اینکه برای نخستین‌بار است خودرو داخلی به مجموعه قابلیت‌ها و امکانات هدایت‌پذیری از جمله سامانه‌های ESC، TCS، HSA مجهز شده، گفت: علاوه‌بر استحکام بدنه که در آزمون‌ها نتایج خوبی کسب کرده، برای نخستین‌بار است تست محافظت از عابر پیاده در تصادفات روی هر دو نسخه دستی و اتوماتیک تارا انجام‌شده و از قابلیت‌های این محصول به‌شمار می‌رود. 

علی رحیمی با اشاره به تحویل خودرو تارا با گیربکس اتوماتیک در پاییز امسال، عنوان کرد: در حال‌حاضر فرآیندهای دقیق کیفی این خودرو طی می‌شود. موضوعات مربوط به کالیبراسیون موتور با گیربکس ۶ سرعته نیز نهایی شده و آزمون‌های صحه‌گذاری، مصرف سوخت و آلایندگی را طی می‌کند تا به‌زودی با تکمیل تمامی فرآیندهای کیفی، خودرو به مشتریان تحویل داده شود.

 وی با اشاره به اینکه در مقایسه با گیربکس دستی، ویژگی‌های متعددی به گیربکس اتوماتیک افزوده‌شده، بیان کرد: گیربکس تارا اتوماتیک ۶ سرعته بوده و یکی از انواع گیربکس‌های مناسبی است که روی خودرو دنا پلاس توربو نیز قرار گرفته است.

 معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو با اشاره به دیگر امکاناتی که تارا اتوماتیک به آنها تجهیز شده، اظهارکرد: دوربین دید عقب، رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی و نیز قابلیت‌هایی مانند برخورداری از ۴ ایربگ از جمله امکانات تارا اتوماتیک است. به‌گفته وی در این خودرو، حسگر نور و باران تعبیه‌شده و برای نخستین‌بار است این امکان در محصولات ایران‌خودرو به‌کار می‌رود.

رحیمی افزود: سیستم ورود بدون کلید (کی‌لس) نیز در تارا اتوماتیک تعبیه‌شده و این قابلیت نیز برای نخستین‌بار است محصولات ایران‌خودرو به آن تجهیز می‌شود.

رحیمی با اشاره به سایر امکانات این محصول در مقایسه با تارا دستی، خاطرنشان کرد: آینه‌های برقی تبدیل به آینه‌های تاشوی برقی شده است. صندلی‌های راننده و سرنشینان برقی و سانروف نیز به خودرو اضافه شده، صندلی‌ها در نسخه جدید تارا، چرم و پارچه خواهد بود.معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو، با بیان اینکه در نسخه اتوماتیک تارا نیز مانند نوع دستی، سیستم کروز کنترل و محدودکننده سرعت تعبیه‌شده، گفت: هم در نمونه دستی و هم در نمونه اتوماتیک تارا، سیستم‌های ایمنی پیشرفته‌ای درون خودرو قرارگرفته که این محصول را به یکی از استانداردترین خودروهای تولید داخل تبدیل کرده است.

 وی با اشاره به سیستم مالتی‌مدیای خودرو تارا، عنوان کرد: مالتی‌مدیای تارا اتوماتیک مشابه تارا دستی از نسل جدید سیستم‌های مالتی مدیا به‌شمار می‌رود، متصل به شبکه بوده و دارای امکانی از جمله Mirror Link است. در این سیستم، تلفن‌های همراه نسل جدید از طریق کابل به مالتی‌مدیا متصل می‌شوند و قابلیت‌هایی مانند برنامه‌های مسیریاب و... که در تلفن همراه وجود دارد را روی صفحه مانیتور خودرو نمایش می‌دهد. از سایر قابلیت‌های آن می‌توان به اتصال به شبکه‌ها، اتصال به منابع داده‌ای و... اشاره کرد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3q9ra4