چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 18502
تاریخ انتشار: 1401/05/02 01:17

رونمایی از سند راهبردی ایدرو ۱۴۰۶

علی نبوی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت توانمندسازی و نوسازی صنایع، توسعه بن‌سازه (پلتفرم)های نوآورانه، توسعه هدفمند سرمایه‌گذاری و توسعه مدیریت و ارتقای شایستگی‌ها را ۴ راهبرد کلان ایدرو براساس سند جدید عنوان کرد.

گروه صنعت: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) ۵۵ ساله شد. همزمان با پنجاه و پنجمین سالگرد تاسیس ایدرو از ویرایش نخست سند راهبردی ایدرو ۱۴۰۶ با حضور رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدیرکل دفتر وزارتی صنعت، معدن و تجارت، اعضای هیات ‌عامل سازمان، معاونان و مدیران سازمان و شرکت‌های تابعه از ویرایش نخست سند راهبری ایدرو ۱۴۰۶ رونمایی شد. معاون وزیر و رئیس هیات‌عامل ایدرو در این مراسم با اشاره به مختصات خاص اقتصاد کشور، سند راهبردی جدید ایدرو را مبتنی بر توسعه تحول‌محور خواند و گفت: چشم‌انداز ایدرو در سند راهبردی، پیشرو در توسعه صنعتی و گسترش بن‌سازه (پلتفرم)های نوسازی و نوآوری صنعتی در افق ۱۴۰۶ خواهد بود.

به‌گزارش ایدرونیوز، رئیس هیات‌عامل ایدرو گفت: در راستای توانمندسازی و نوسازی صنایع، ایجاد شبکه ارزیابی، رتبه‌بندی و نظارت بر ارائه‌دهندگان خدمات، شناسایی حلقه‌های دانشی و ایجاد پلتفرم‌های بهمرسان ذی‌نفعان این حوزه، تسهیل‌گری در ارائه خدمات مشاوره‌ای و تسهیل‌گری در تامین مالی اجرای طرح‌های بهسازی، بازسازی و نوسازی از جهت‌گیری‌های این راهبرد کلان ایدرو است.

راهبردهای کلان

به‌گفته نبوی تحرک‌بخشی به جریان کسب‌وکارهای نوظهور و فناورمحور، بهم‌رسانی عرضه و تقاضای فناوری، حمایت از نوآوری فناورانه و رسوخ آن در صنایع و ایفای نقش فعال در توسعه و تعمیق ساخت داخل از دیگر جهت‌گیری‌های اصلی این راهبرد به‌شمار می‌رود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت شناسایی زمینه‌های سرمایه‌گذاری منتخب و سودآور، ارزیابی و انتخاب شرکای راهبردی داخلی و خارجی، مولدسازی دارایی‌ها و تنوع‌بخشی به روش‌های تامین مالی، گسترش روش سرمایه‌گذاری و اخذ بهره‌مالکانه و استفاده حداکثری از توان ساخت داخل را به‌عنوان جهت‌گیری‌های توسعه هدفمند سرمایه‌گذاری به‌عنوان سومین راهبرد کلان جدید ایدرو عنوان کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در تشریح جهت‌گیری‌های اصلی راهبرد توسعه مدیریت و ارتقای شایستگی نیز گفت: ایجاد شبکه‌ای منسجم، توانمند و ذی‌صلاح از ارائه‌دهندگان خدمات توسعه کسب‌وکار و بهبود حاکمیت شرکتی با محوریت ارتقای عملکرد، مهارت‌ها و توان مدیریتی شرکت‌های تحت پوشش می‌تواند به تقویت و بالندگی سرمایه‌های انسانی و سازمان بنگاه‌های تولیدی و خدماتی کمک کند.

رئیس هیات‌عامل ایدرو همچنین خط‌مشی و محورهای راهبری عمومی شرکت‌های تابعه ایدرو را رعایت قوانین و انجام تکالیف قانونی، اهتمام برای تحقق و بهبود عملکرد، پایش و نظارت، مدیریت منابع و مصارف، مدیریت ساختار منابع انسانی و تحقق انتظارات سازمان به‌عنوان سهامدار ذکر کرد.

ظرفیت ایدرو و پیگیری کارهای زمین‌مانده

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مراسم رونمایی از سند راهبری ایدرو ۱۴۰۶ با بیان اینکه ایدرو ظرفیت پیگیری کارهای زمین‌مانده حوزه صنعت کشور را دارد، گفت: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران می‌تواند با استفاده از نقدینگی و سرمایه موجود در کشور به‌مثابه محور هم‌افزایی حوزه صنعت در کشور عمل کند.

مصطفی طاهری با بیان اینکه در دهه گذشته برای نخستین‌بار استهلاک سرمایه از روند تشیکل سرمایه در کشور بیشتر بود، تصریح کرد: در این دوره بیشتر در حوزه‌های منبع‌محور توسعه رخ داده و در حوزه صنایع ساخت‌محور که حوزه فعالیت ایدرو را هم در برمی‌گیرد، نیازمند تلاش مضاعف است.

طاهری با اشاره به اینکه از دهه ۹۰ به‌دلایل گوناگون به‌عنوان دهه از دست‌رفته اقتصادی یاد می‌شود، گفت: برای جبران باید رشد اقتصاد ۸ درصدی را دهه پیش‌رو در کشور شاهد باشیم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان مزایای فعالیت ایدرو در مناطق کمتر توسعه‌یافته و صنایع نوین گفت: این سازمان برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام صنعت با روش‌های نوین تامین سرمایه می‌تواند همچنان نقش‌آفرین باشد.

گفتنی است براساس سند راهبردی جدید، چشم‌انداز ایدرو توسعه صنعتی و گسترش پلتفرم‌های نوسازی و نوآوری صنعتی در افق ۱۴۰۶ خواهد بود. توانمندسازی و نوسازی صنایع، توسعه پلتفرم‌های نوآورانه، توسعه هدفمند سرمایه‌گذاری و توسعه مدیریت و ارتقای شایستگی‌ها ۴ راهبرد کلان ایدرو براساس سند جدید تعریف شده‌اند.

نقش ایدرو در اصلاح حکمرانی صنعتی

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه خلاصه و عصاره برنامه‌های تحولی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت سیزدهم عبارت است از اصلاح ساختار حکمرانی بخش‌های صنعتی، معدنی و تجاری، گفت: بر مبنای نظریه حکمرانی خوب و مطلوب که نقش اولویت‌گذاری، تنظیم‌گری، تسهیل‌گری و نظارت را با کاهش تصدی‌گری دولت و توانمندسازی بخش خصوصی پیشنهاد می‌دهد، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران می‌تواند بیشترین اثرگذاری سازنده و فعال را در مسیر اصلاح حکمرانی صنعتی کشور داشته باشد.

محمدجواد حاجی‌حسینی در ادامه این مراسم اظهار کرد: نظریه حکمرانی خوب که با ویژگی‌هایی مانند مشارکت، شفافیت، پاسخگویی، اثربخشی و کارآیی و حاکمیت قانون تعریف می‌شود، الگویی برای توسعه پایدار با سازکار تعامل عملی دولت و بخش خصوصی است.

وی افزود: این الگو به‌دنبال نقش حداقلی دولت و توانمندسازی بخش خصوصی بوده و معتقد است دولت باید نقش هماهنگ‌کننده و تنظیم‌گر خود را تقویت کرده و به‌جای تصدي‌گری به تنظیم و تسهیل روابط بپردازد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بخش‌هایی از بیانیه گام دوم انقلاب با محوریت اصلاح ساختار حکمرانی برای دستیابی به توسعه پایدار، خاطرنشان کرد: تقویت اقتصاد مستقل کشور مبتنی بر تولید انبوه و باکیفیت و توزیع عادلانه و مصرف به‌اندازه و مناسبات مدیریتی خردمندانه در بیانیه گام دوم مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته و به‌نوعی اصلاح ساختار حکمرانی بخش‌های اقتصادی را با تکیه بر محورهایی مانند استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های عظیم طبیعی و انسانی موجود در کشور، کم‌اثر و حتی بی‌اثر کردن تحریم‌ها از طریق اصلاح و رفع نکردن مشکلات درونی، اجرای کامل سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، توجه به ظرفیت داخل، درون‌زایی اقتصاد کشور، مولد شدن دانش‌بنیان‌ها، عدم‌تصدی‌گری دولت، تقویت نقش مردم و مردمی کردن اقتصاد و اهتمام ویژه در بکارگیری تیم جوان، دانا، مومن و مسلط بر دانسته‌های اقتصادی موردتوجه قرار داده است.

حاجی‌حسینی ادامه داد: بسیاری از گزاره‌های مورد تاکید بیانیه گام دوم در حوزه اصلاح حکمرانی اقتصادی با تقویت و برجسته کردن نقش کلیدی ایدرو و شناخت و بهره‌گیری از ظرفیت‌های کم‌نظیر آن می‌تواند اتفاق بیفتد و مسیر حصول اهداف و اصلاح ساختار حکمرانی صنعتی را هموارتر کند.

وی خلاصه و عصاره برنامه‌های تحولی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت سیزدهم را اصلاح ساختار حکمرانی بخش‌های صنعتی، معدنی و تجاری دانست و افزود: بر مبنای نظریه حکمرانی خوب که نقش اولویت‌گذاری، تنظیم‌گری، تسهیل‌گری و نظارت را برای حرکت در مسیر حکمرانی خوب در نظر می‌گیرد و با کاهش تصدی‌گری دولت، توانمندسازی بخش خصوصی را پیشنهاد می‌دهد، ایدرو نقش سازنده و فعالی را پیدا می‌کند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشینه قدرتمند و تصویر مثبت و نیرومند ایدرو در جریان تولید صنعتی کشور را بهترین همراه برای اصلاح ساختار حکمرانی صنعتی کشور عنوان کرد و گفت: روند اصلاح حکمرانی که همراه با اجرای برنامه‌های تحولی میان‌مدت و بلندمدت وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین تدوین و تنظیم اسناد آمایش سرزمین همراه شده، فعالیت‌های تولید و تجارت کشور را همگرا و هم‌افزا می‌کند و سند راهبردی ایدرو نیز که برنامه ۵ سال آینده این سازمان توسعه‌ای را شامل می‌شود، مبتنی بر برنامه‌های تحولی وزارت صنعت، معدن و تجارت تنظیم و تدوین شده است.

حاجی‌حسینی در پایان با قدردانی از تلاش‌های همکاران، مدیران و کارکنان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، یکی از بهترین پروژه‌ها و برنامه‌های تحولی وزیر صنعت، معدن و تجارت در هنگامه رای اعتماد را پروژه گسترش و تقویت زیست‌بوم نوآوری و فناوری ارزیابی و تصریح کرد: در محدوده این پروژه بازیگران زیست‌بوم نوآوری شامل شرکت‌های نوآور و دانش‌بنیان، سازمان‌های حاکمیتی مرتبط و شرکت‌های بزرگ ملی در بخش‌های صنعتی، معدنی و تجاری فعال هستند و ایدرو می‌تواند بیشترین سهم را در تحقق و تکمیل این پروژه تحولی ایفا کند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/27qkde