پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 17410
تاریخ انتشار: 1401/03/22 00:17

رونمایی از دستاوردهای «تام ایران‌خودرو»

امسال سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده و در این راستا، شرکت‌های خودروساز به‌سوی دانش‌بنیان شدن حرکت کرده‌اند.

 استفاده از فناوری، کیفیت محصولات را بهبود می‌بخشد و خودروهای روزآمد وارد چرخه مصرف می‌شود. در این زمینه با حضور معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، مدیرعامل ساپکو، مدیرعامل شرکت تام و جمعی از مدیران ارشد صنعت خودرو کشور از دستاوردهای دانش‌بنیان شرکت تام در حوزه برق و الکترونیک خودرو رونمایی شد.

تام ایران‌خودرو با تکیه بر دانش طراحی و مهندسی که بیش از دو دهه در صنعت خودرو کسب کرده، به‌دنبال بومی‌سازی و ایجاد ارزش‌افزوده در حوزه پلتفرم برق و الکترونیک خودرو و هوشمندسازی است و در این راستا، برنامه‌های گسترده‌ای در سال ۱۴۰۱ دارد.  به‌گزارش ایکوپرس، در حاشیه بازدید از این شرکت، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی مانند تام و جتکو مجموعه‌هایی هستند که امیدواریم بتوانند تحول و نوآوری در صنعت خودرو ایجاد کنند، تام اکنون به بلوغی رسیده که ایده‌ها و اقداماتش را می‌تواند برای ایران‌خودرو پیاده‌سازی کند و امیدواریم این نوآوری‌ها بتوانند به داشتن محصولات باکیفیت‌تر کمک کنند.

صمتمعاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری افزود: تام بخشی از طراحی‌هایش در اختیار خودش است اما اگر بخواهد نوآوری را توسعه دهد باید از زیرساخت‌های دانشی و استارت‌آپ‌ها استفاده کند. ستاری گفت: باید به بخش تحقیق و توسعه توجه بیشتری کرد و به سمتی برویم که خودمان محصولات‌مان را طراحی و به سمت دانش‌بنیان کردن صنعت خودرو حرکت کنیم. معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با بیان اینکه از همکاری که بین ایران‌خودرو و معاونت علمی ریاست‌جمهوری وجود دارد، راضی هستم، تصریح کرد: کشوری که حدود ۵ میلیون دانشجو دارد و مسئله نیز اشتغال آنهاست، احتیاج به صنعت دارد وگرنه صرف وجود کارخانه نمی‌تواند کارآفرینی کند. ستاری ادامه داد: برای اینکه حرکت به سمت صنعت رخ دهد باید به سمت طراحی برویم، در واقع همین کاری که تام پیگیری می‌کند، یعنی خودمان طراحی کنیم تا نیاز به خارجی‌ها نداشته باشیم.

کانون توسعه خودروهای برقی

در ادامه منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قرار شده درباره آخرین فناوری‌های جدید در خودروهای الکتریکی و خودران چند کانون ایجاد کنیم، تاکید کرد: با طراحی مجموعه خودرو الکتریکی توسط شرکت جتکو، این مهم شکل گرفت و یکی از اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت است که کانونی ایجاد شود تا شرکت‌هایی که قصد فعالیت در حوزه خودروهای برقی دارند از دانش اندوخته شده در این حوزه استفاده کنند.

صمتوی تصریح کرد: مبحث بعدی، اتصال‌پذیری است. با توجه به سوابقی که تام در حوزه اتوماسیون صنعتی و خطوط تولید صنعتی دارد، قرار بر این شد که یک پلتفرم توسعه داده شود که کارگزاران آن شرکت‌های دانش‌بنیان باشند و تصمیم بر آن شد که یک پلتفرم باز را تعریف کنیم تا همه خودروسازان بتوانند از آن استفاده کنند.

برگرداندن اقتدار گذشته

صمتدر ادامه، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با تقدیر از نگاه حمایتگر و دلسوزانه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به صنعت خودرو، یادآور شد: امروز شاهد کار بزرگ و ارزشمندی بودیم و امیدواریم تام و جتکو فرصت ویژه‌ای باشند برای اینکه از کارخانه به سمت صنعت حرکت کنیم و با تمام توان مراقب این هستیم که شرکت‌هایی مانند تام تبدیل به سازمان‌های صرفا وظیفه‌گرای دولتی نشوند. مهدی خطیبی ادامه داد: اقدامی که شرکت تام موفق به انجام آن شد، یکی از برنامه‌های محوری گروه صنعتی ایران‌خودرو در راستای افزایش کیفیت محصولات تولیدی گروه صنعتی ایران‌خودرو و تعمیق بیشتر ساخت داخل است و به‌دنبال برگرداندن اقتدار و صلابت گذشته گروه صنعتی ایران‌خودرو هستیم. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: در تلاشیم با شناسایی و جذب نخبگان و جوانان مستعد و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توان دانشی آنها به توسعه صنعت خودرو کشور بیفزاییم. در این راستا، شرایطی فراهم خواهد شد تا از مشاوره، ایده‌های خلاقانه و همکاری نخبگان ایرانی خارج از کشور که مشتاق خدمت به صنعت خودرو کشورمان هستند نیز بهره‌مند شویم. وی تاکید کرد: برای تحقق این مهم، از همه ظرفیت‌ها و توان گروه از جمله سخت‌افزار، نرم‌افزار و مغزافزار بهره خواهیم گرفت و با توجه به توصیه‌های اکید رهبر معظم انقلاب و ریاست‌جمهوری در زمینه‌ توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و افزایش کیفیت صنعت خودرو داخل با کمک دانشمندان کشور، این موضوع همواره فصل‌الخطاب صنعتگران است.

کاهش هزینه بردهای الکترونیکی

صمتکیوان وزیری، مدیرعامل شرکت تام نیز با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب در راستای دانش‌بنیان شدن تولید، گفت: از سال ۱۴۰۱ و براساس دستور مدیریت ارشد گروه صنعتی ایران‌خودرو، حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن پلتفرم برق و الکترونیک خودرو را در دستور کار قرار دادیم و امروز سربلند هستیم که اعلام کنیم یکی از بردهای مهم برق و شبکه الکترونیک خودرو که ماژول کنترل بدنه یا همان BCM و در حال‌حاضر وارداتی است را می‌توانیم با علم و طراحی کارشناسان تام به سرانجام برسانیم. این محصول به مرحله طراحی و توسعه نهایی رسیده و در نیمه دوم امسال به تولید قطعی خواهد رسید. وی خاطرنشان کرد: به ازای هر برد، کاهش هزینه حدود ۱۰۰ دلاری را خواهیم داشت و توسعه محصول برای برق و شبکه توسط خودمان انجام خواهد شد و نکته مهم‌تر اینکه از این پس، تنها یک برد خواهیم داشت و از وجود تامین‌کنندگان متعدد در محصولات تولیدی بی‌نیاز خواهیم شد.

 وزیری یادآور شد: برای اینکه شرکت تام بهره‌ورتر شود، شرکت جتکو به تام ملحق و به زیرمجموعه توانمند طراحی تام افزوده شد و امیدواریم امسال در دانش‌بنیان شدن علم طراحی خودرو در شبکه برق و الکترونیک خودرو بتوانیم خودکفا شویم. گفتنی است، شرکت تام در عمده واحدهای کنترل پلتفرم برق و الکترونیک خودرو و به‌ویژه به طراحی، ساخت و تولید واحدهایی مانند کنترل بدنه (BCM)، جلوآمپر دیجیتال (ICN)، پایش فشار باد چرخ‌ها به روش غیرمستقیم (iTPMS)، واحد ارتباطات مخابراتی تله‌ماتیک (TCU) برای خودروهای متصل همچنین در سامانه‌های کمک راننده پیشرفته (ADAS) ورود کرده است.

 در حال‌حاضر عمده قطعات الکترونیکی خودرو به لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری وارداتی هستند. یکی از قطعات الکترونیکی مهم، ماژول کنترل بدنه (BCM) است که وظیفه کنترل تجهیزات برق و الکترونیک بدنه و کابین خودرو را بر عهده دارد و تامین آن همواره یکی از چالش‌های مهم زنجیره تامین بوده است.  قطعه  BCM در حال‌حاضر در مرحله نمونه‌سازی است که تا پایان شهریور ۳ نمونه آن طراحی، تولید و تست خواهد شد و قرار است نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به تولید انبوه برسد.  در واحد ارتباطات مخابراتی تله‌ماتیک برای خودروهای متصل، پروژه مشترک بزرگی با همکاری سایر شرکت‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو و جهاد دانشگاهی شریف، در حال انجام است. در این میان، نمونه اولیه پروتوتایپ ماژول تله‌ماتیک، از سوی شرکت تام برای خودروهای تارا و دناپلاس طراحی و ساخته شده و تاییدیه ایران‌خودرو را دریافت کرده است. طراحی و ساخت نمونه دومی این ماژول نیز درحال‌حاضر به‌وسیله شرکت تام به پایان رسیده و برای توسعه نرم‌افزار، تحویل جهاددانشگاهی شریف شده است. این مجموعه علاوه‌بر خودروهای هدف تارا و دنا، قابلیت انطباق با سایر خودروهای گروه صنعتی ایران‌خودرو را نیز خواهد داشت.

در مرحله نخست این پروژه، ماژول تله‌ماتیک خدماتی از جمله تماس اضطراری برای برقراری ارتباط با مراکز خدماتی و امدادی هنگام وقوع حادثه یا شرایط بحرانی مانند اورژانس، پلیس ۱۱۰، ارائه خدمات فنی و تعمیرگاهی هنگام بروز نقص فنی غیرمنتظره در خودرو، ردیابی و کنترل خودرو سرقتی، مخابره اطلاعات خودرو برای عیب‌یابی و ارائه خدمات تعمیرگاهی از راه دور و ارتباط خودرو با گوشی‌های هوشمند را فراهم می‌کند. در مراحل دوم و سوم نیز قابلیت‌هایی همچون پایش سرعت و موقعیت خودروهای شرکتی و فرزندان خانواده‌ها، برقراری ارتباط با شبکه‌های اجتماعی، ارتباط اینترنتی لپ‌تاپ و موبایل سرنشینان از طریق وای‌فای درون خودرویی، ارتباط خودرو به خودرو نظیر اخطار تصادف و هشدار نقطه کور و... به سیستم اضافه خواهد شد.  در زمینه سامانه‌های کمک راننده پیشرفته یا همان ADAS نیز قرار است با همکاری یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان و با استفاده از تجهیزات راداری، امکاناتی از قبیل تشخیص نقطه‌کور (BSD)، ترمز اضطراری خودکار (AEB) و کروز کنترل تطبیقی (ACC) به خودروها افزوده شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4j5pdl