سه‌شنبه 07 فروردین 1403 - 26 Mar 2024
کد خبر: 1779
تاریخ انتشار: 1400/06/31 16:16

رونق بورس با این سهام ممکن است؟

در بین فعالان بازار این تصور ایجاد شده است که چهار سهم فرابورس، کالا، انرژی و بورس به عنوان سهامی هستند که می توانند بازگشایی یا توقف آن ها به نوعی سیگنالی برای بازار سرمایه باشد. چقدر این تصور می تواند درست باشد؟ آیا با بازگشایی فرابورس و کالا بازار صعودی می شود؟ مهدی ساسانی در گفتگو با نبض بورس به این پرسش ها پاسخ داد.

فراکاب کلمه ای است که به اختصار برای چهار سهم فرابورس، کالا، انرژی و بورس به کار می رود! چهار سهمی که سهامداران و فعالان بازار از آن ها در اصطلاح عامیانه به سوگلی های بازار یاد می کنند! این لقب به این دلیل به این چهار نماد داده شده است که سهامداران این تصور را دارند که بازگشایی و یا توقف این نمادها می توانند سیگنالی برای بازار سرمایه باشند!

سهامداران بازار سرمایه معتقدند هر گاه این چهار سهم متوقف شوند بازار به یک دوره اصلاحی وارد خواهد شد و در نقطه مقابل هر گاه این چهار سهم بازگشایی شوند، دوره اصلاح تمام شده و بازار می خواهد شروع به رشد کند! اما چقدر این تصور درست است؟ آیا سند و مدرکی برای این ادعا وجود دارد؟

چند روز پیش بود که با قرمزپوشی بازار، نماد فرابورس و کالا متوقف شدند و دو نماد بورس و انرژی هم که جهت افزایش سرمایه بسته بودند! حالا بعد از یک دوره سقوط شاخص ها، روز گذشته فرابورس و امروز قرار است کالا بازگشایی شود. فرابورس روز گذشته با بازگشایی به صف خرید نشست!

بورس در ابتدای خط شروع یک روند صعودی است؟

مهدی ساسانی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه گفت: این تصور که با بازگشایی فراکاب ها بازار صعودی و یا با متوقف شدن آن ها بازار نزولی می شود، یک تصور ذهنیتی است و استدلال منطقی پشت آن وجود ندارد.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: اما با توجه به اینکه در دوره های قبل هر بار بازار قصد منفی شدن داشته است، به یک دلیلی این نمادها متوقف شده اند این شائبه برای سهامداران به وجود آمده است که منافعی در پشت این دو سهم وجود دارد که در زمان های منفی بازار این دو نماد بسته می شوند و در زمان هایی که بازار می خواهد روند صعودی را آغاز کند، این نمادها بازگشایی می شوند که فشار فروش هیجانی بازار اصطلاحا روی آن ها کمتر باشد. وی افزود: هیچ استدلال و مدرکی برای آن وجود ندارد و صرفا نظریاتی است که فعالان بازار بر اساس باز و بسته شدن و شواهدی که بر روی تابلو نسبت به این موضوع دیده شده است، دارند.

ساسانی اظهار داشت: نمادی مانند فرابورس یک رشد حدود ۲۴۰ درصدی در ۴۰ روز کاری داشته است آن هم در شرایطی که بسیاری از نماد‌های بازار شرایط منفی داشته اند و از طرفی حجم و ارزش معاملات آن قدری بالا نبوده است که ما بگوییم یک سودسازی یا یک تحول در سودسازی فرابورس اتفاق افتاده است که این تقاضا در آن شکل گرفته است. روی همین اصل نمی‌توانیم بگوییم که در یک الی دو ماه گذشته این دو نماد روند منطقی را دنبال کرده اند.

 

 

منبع: نبض بورس


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4dj9j4