یک‌شنبه 05 فروردین 1403 - 24 Mar 2024
کد خبر: 16982
تاریخ انتشار: 1401/03/05 09:30

روند تولید کدام کالاهای صنعتی کاهشی است؟

بررسی وضعیت تولید در سال ۱۴۰۰ نشان می دهد که از ۳۹ کالای منتخب صنعتی و معدنی ۱۸ کالا روند منفی تولید طی کرده و ۲۱ کالا نیز افزایش تولید داشته اند.

مروری بر آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت از سال گذشته، نشان می‌دهد که از ۲۸ کالای صنعتی ۱۲ کالا و از ۱۱ کالای معدنی ۶ کالا نسبت به مدت مشابه پارسال روند نزولی را تجربه کرده و ۱۶ کالای صنعتی و ۵ کالای معدنی نیز افزایش تولید داشته‌اند که می‌تواند روند امیدوارکننده ای تلقی شود.
بر این اساس تولید کامیون، کامیونت و کشنده، در صدر رشد تولیدات صنعتی و معدنی در سال ۱۴۰۰ با ۱۰۱.۲ درصد رشد قرار گرفته و در ادامه نام صنایعی همچون روغن نباتی با ۲۵.۳ درصد، چرم با ۳۲.۱ درصد، شمش آلومینیوم با ۲۵.۱ درصد، اتوبوس، مینی‌بوس و ون با ۴۴.۲ درصد، دوده با ۱۶.۳ درصد، شیشه با ۱۷.۳ درصد، کمباین با ۳.۱ درصد، نخ فیلامنت پلی استر با ۱۱.۹ درصد و ظروف چینی با ۷.۹ درصد به چشم می‌خورد.
هچنین تولید ماشین لباسشویی ۲۰ درصد، یخچال و فریزر ۸.۳ درصد، نئوپان ۱۱ درصد، کاتد مس ۲.۸ درصد، روغن صنعتی و موتور ۳.۳ درصد، انواع کاغذ ۵.۱ درصد، تراکتور ۲.۸ درصد، الیاف پلی استر ۴.۲ درصد، تلویزیون ۳.۶ درصد، پتروشیمی ۲.۱ درصد و آلومینا ۰.۷ درصد افزایش یافته است.

چه محصولاتی کاهش تولید داشتند؟

اما در طرف دیگر ترازو، فولاد خام با ۲.۱ درصد، محصولات فولادی با ۵ درصد، ظروف شیشه‌ای ۲.۳ درصد، چینی بهداشتی با ۱۶.۴ درصد، سیمان با ۹.۱ درصد، کنسانتره ذغال سنگ ۱۲.۸ درصد که مواد اولیه سایر صنایع محسوب می‌شوند، قرار دارند که با کاهش تولید مواجه شده اند.
همچنین در بخش تولیدات صنعتی نیز الکتروموتور با ۱۸.۶ درصد، کولر آبی با ۱.۶ درصد، انواع پاپوش و کفش با ۴.۴ درصد، نخ سیستم پنبه‌ای و ترکیبی الیاف مصنوعی با ۹.۶ درصد، الیاف اکریلیک با ۷۶ درصد، سموم دفع آفات نباتی با ۲۹.۱ درصد، فیبر با ۱۵.۲ درصد، کارتن با ۱.۹ درصد، لاستیک خودرو با ۵.۶ درصد، پودر شوینده با ۱۹.۳ درصد، انواع سواری ۴.۴ درصد و وانت با ۱.۵ درصد قرار دارند که کاهش تولید داشته اند.
نکته قابل توجه آنکه در بین محصولاتی که کاهش تولید را تجربه کرده اند، نام مواد اولیه سایر صنایع بیشتر از سایر محصولات به چشم می‌خورد، آن هم در شرایطی اغلب تولیدکنندگان محصول نهایی از قیمت بالای مواد اولیه گلایه دارند؛ به عنوان نمونه در حوزه‌هایی همچون سیمان، فولاد، نخ، الیاف و فیبر که مواد اولیه صنایع دیگر محسوب می‌شوند تولید کاهش یافته که همین امر می‌تواند توازن بازار و قیمت کالاها را بر هم بزند.
بنابراین لازم است که دولت سیزدهم با سیاست گذاری دقیقی، ضمن آسیب شناسی شرایط، سطح تولیداتی که منفی شده است را بهبود بخشد و به وضعیت آنها در سال جاری رسیدگی کند.

منبع: مهر


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4j5d7z