سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
کد خبر: 17820
تاریخ انتشار: 1401/04/05 00:36

روشی برای جریمه نشدن که تا به حال نمی دانستید!

شوک بزرگ! افسری به دلیل تخلفی که کرده‌اید، جلوی خودرویتان گرفته است. در همانجا قبل از صدور جریمه جدید، میزان خلافی اتومبیلتان را استعلام می‌گیرد و به شما اعلام می کند که 4 میلیون تومان خلافی دارید.

شوک بزرگ! افسری به دلیل تخلفی که کرده‌اید، جلوی خودرویتان گرفته است. در همانجا قبل از صدور جریمه جدید، میزان  اتومبیلتان را استعلام می‌گیرد و به شما اعلام می کند که 4 میلیون تومان خلافی دارید. چه شوکی به شما وارد می‌شود؟ از خود می‌پرسید که چه زمانی جریمه شده‌اید که خبر نداشتید. از آنجا هم که بیشتر جریمه‌ها توسط دوربین می‌شوند و شما هم تا به حال اقدامی نکرده‌اید، برای همین متوجه این مسئله نشده بودید؛ اما راهکار سریعی وجود دارد که علاوه بر متوجه شدن از تخلف و میزان جریمه‌ها، دیگر با خیال حالت‌تری در شهرها و جاده‌ها رانندگی خوهید کرد. در ادامه این مطلب چند روش ساده برای گرفتن خلافی خودرو را برای شما نوشته‌ایم. ما را همراهی کنید.

خلافی خودرو به چه معناست؟

برخی فکر می‌کنند که خلافی خودرو فقط مربوط به سرعت بالا و نبستن کمربند ایمنی است. در صورتی که اگر نگاهی به فهرست انواع تخلفات رانندگی بیندازید، حداقل 300 تخلف رانندگی وجود دارد که بسته به شرایط مختلف به راننده متخلف داده می‌شود. مهم‌ترین خلافی‌هایی که توسط افسران به رانندگان داده می‌شود، شامل موارد زیر است:

·        حرکات نمایشی

·        سرعت غیرمجاز

·        سبقت در مسیرهای دو طرفه

·        عبور از چراغ قرمز

·        عبور از خیابان ممنوع

·        رعایت نکردن حق تقدم

·        صحبت با تلفن همراه یا نوشیدن پشت فرمان

·        خراب بودن چراغ های ترمز و روشنایی در شب

·        در آغوش گرفتن اطفال پشت فرمان

·        همراه نداشتن بیمه شخص ثالث

·        نداشتن کارت معاینه فنی

·        بوق زدن در محل ممنوع

·        توقف در محل پارک ممنوع

·        رانندگی در حالت مستی

·        نبستن کمربند ایمنی هر یک از سرنشینان

روش‌های استعلام و کاهش جریمه رانندگی

جریمه نشدن بسیار سخت است. هرچقدر که شما هم موارد ایمنی را رعایت کنید، باز هم ممکن است که به دلیل سهل انگاری، از جمله بیشتر شدن سرعت، جریمه شوید. البته افرادی هستند که تا به حال جریمه نشده‌اند یا تعدادشان به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. به هر حال، اگر قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنید، مطمئن باشید که هیچ افسری نمی‌تواند شما را جریمه کند. این مورد اولین گام است.

در حالت کلی ما به تمامی راننده‌ها توصیه می‌کنیم که هر چند وقت یک بار، تخلفات رانندگی خود را استعلام بگیرید. تخلفات ثبت شده با دوربین، جزو مواردی هستند که بسیاری از مالکان خودرو متوجه نمی شود. البته با اینکه اصولاَ بعد از ثبت هر جریمه، پیامکی به راننده ارسال می‌شود؛ اما گاهی به دلایلی این پیامک ارسال نمی‌شود و راننده هم تا زمانی که اقدام به استعلام خلافی نکند، متوجه نخواهد شد. پس بهتر است که هر چند ماه یکبار، با استفاده از روش‌های زیر،  خلافی خودرو را استعلام گرفته  و آن را پرداخت کنید.

روش‌های استعلام خلافی

مراجعه حضوری به پلیس+10

این روش که در حال حاضر دیگر خیلی توصیه نمی‌شود؛ مگر اینکه چاره ای نداشته یا اهل استفاده از تکنولوژی نباشید. شما باید به نزدیک ترین دفتر پلیس+10 محل زندگی یا کار خود مراجعه کنید. البته اینکه به کدام دفتر مراجعه کنید، برای دریافت خدمات اهمیتی ندارد؛ اما هرچه نزدیک‌تر باشد، بهتر است. شلوغی، پرداخت مبلغ و اتلاف وقت از جمله مهم‌ترین مشکلات مراجعه حضوری به دفتر پلیس+10 است. البته در هنگام فروش یا ترخیص خودرو باید مدرک کاغذی در این خصوص داشته باشید که تنها راه مراجعه حضوری به دفتر پلیس+10 است. نکته دیگر اینکه حتماَ باید مدارک خودرو به همراه بیمه شخص ثالث را همراه خود داشته باشید. اگر بیمه‌نامه خودرویتان انقضایش تمام شده یا در آستانه اتمام است، همین الآن اقدام به تمدید آن کنید.

 

استعلام از طریق پیامک

روش دیگر و سریع برای استعلام خلافی خودرو، استفاده از پیامک است. برای این کار فقط لازم است تا شماره VIN کارت خودروی خود را به شماره 1101202020 ارسال کنید. بعد از چند دقیقه، پیامکی به شما ارسال می‌شود که مبلغ کل خلافی در آن نوشته شده است. بعد با استفاده از دستورالعمل‌های نوشته شده، می‌توانید خلافی خودروی خود را صفر کنید.

استفاده از کد USSD

یک راه دیگر و سریع، استفاده از کد USSD است. برای استعلام خلافی لازم است تا شماره *110# را بگیرید. بعد با دنبال کردن دستورالعمل‌های نشان داده شده می توانید مبلغ خلافی را صفر کنید. البته از قبل کد VIN کارت خودرو را آماده کنید. کد وین شامل اعداد و حروف که 17 رقمی است.

استعلام از طریق سایت راهور

 استعلام از طریق سایت راهور به آدرس rahvar120.ir از مطمئن‌ترین روش‌های گرفتن خلافی و پرداخت است. از جمله مهم‌ترین مزایای این روش شامل موارد زیر است:

·        بدون پرداخت هزینه ای برای استعلام

·        امکان پرداخت قسطی (انتخاب هر یک از خلافی و پرداخت آن ها)

·        نشان دادن همه تخلف ها

البته اطلاعات نشان داده شده در سایت راهور به روز نیست؛ یعنی اینکه در صورت جریمه شدن، همان لحظه در سایت اطلاعات نشان داده نخواهد شد. حدود 72 ساعت زمان می‌برد تا داده های نشان داده شده به روز شوند.

استعلام از طریق اپلیکیشن ها

روش آخر این است که شما می‌توانید از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی از جمله پلیس من، تاپ و غیره اقدام به استعلام و پرداخت خلافی کنید. البته برای استعلام باید مبلغی را بپردازید.

حال با این همه روش استعلام و پرداخت، دیگر دلیلی وجود دارد که راننده‌ای اعلام کند که از میزان تخلفات رانندگی خود اطلاع نداشته است؟ اینکه در کجا هستید یا چه ساعتی است، اهمیتی ندارد. در تمامی این روش‌ها از جمله پیامکی می‌توان در هر لحظه خلافی خودرو را متوجه شد. فقط نکته اصلی که عده‌ای از رانندگان به آن توجه نمی‌کنند، داشتن بیمه شخص ثالث است. در هنگامی خودرو به پارکینگ منتقل شده است، برای صفر کردن خلافی خودرو و آزاد کردن ماشین، داشتن بیمه شخص ثالث معتبر الزامی است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wo8b5