یک‌شنبه 26 فروردین 1403 - 14 Apr 2024
کد خبر: 17656
تاریخ انتشار: 1401/03/29 23:25
رئیس جمهوری:

روابط ایران با همسایگان خزر را گسترش می‌دهیم

رئیس‌جمهوری گفت: همکاری با همسایگان در دریای خزر برای ایران دارای اولویت است و بنا داریم این همکاری‌ها را گسترش دهیم.

سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری مشترک خود با رئیس‌جمهوری قزاقستان با اشاره به امضای ۹ یادداشت تفاهم و سند همکاری میان دو کشور اظهار کرد: امضای این اسناد نشان اراده دو کشور برای توسعه روابط و مناسبات است. روابط تجاری دو کشور در ماه‌های اخیر ۵۰ درصد رشد داشته و حتما سطح این روابط می‌تواند بیشتر افزایش یابد. سطح تعاملات دو کشور را می‌توانیم در گام اول تا 3 میلیارد دلار قرار دهیم.

وی تاکید کرد: روابط دو کشور می‌تواند در زمینه کشاورزی، صنعت، حمل‌ونقل و ترانزیت، انرژی و نفت و گاز توسعه یابد. زمینه‌های فرهنگی و تمدنی دو کشور هم ایجاب می‌کند روابط بسیار خوبی میان دو ملت در زمینه فرهنگی برقرار شود.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه مجموعه صحبت‌های امروز زمینه گسترش همکاری‌های ایران و قزاقستان را فراهم کرد، افزود: ما معتقدیم علاوه بر روابط دوجانبه روابط منطقه‌ای میان ایران و قزاقستان و سایر کشورهای منطقه هم باید گسترش یابد؛ از جمله همکاری‌های دو کشور در سازمان‌های منطقه‌ای مثل پیمان همکاری شانگهای و اتحادیه ارواسیا. رئیسی تاکید کرد: برای جمهوری اسلامی ایران همکاری با همسایگان در دریای خزر دارای اولویت است و ما بنا داریم این همکاری را گسترش دهیم. علاوه بر همکاری‌های منطقه‌ای بنای دو کشور این است که در سازمان‌های بین‌المللی هم گام‌های جدی بردارند؛ به‌ویژه که درباره مسائل منطقه‌ای و جهانی نگاه‌های مشترکی وجود دارد. مثلا ما در موضوع افغانستان نظر مشترکی داریم که باید حتما در این کشور دولت فراگیری تشکیل شود تا از همه گروه‌های سیاسی و اقوام پشتیبانی کند.  رئیس‌جمهوری همچنین گفت: ما اتفاق‌نظر داریم حضور بیگانگان در منطقه امنیت‌ساز نیست و مشکلی را حل نمی‌کند. ما اعتقاد داریم مسائل هر منطقه را باید مسئولان و مردم آن منطقه حل کنند. گره مسائل منطقه‌ای به‌دست خود ملت‌های منطقه باز می‌شود و حضور بیگانگان بیشتر بر مشکلات می‌افزاید. وی در پایان با تشکر از توکایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان و هیات همراه برای سفر به تهران گفت: در جواب دعوت رئیس‌جمهوری قزاقستان در زمان مقتضی به این کشور سفر می‌کنم.

امضای ۹ تفاهمنامه بین ایران و قزاقستان

در حضور سید ابراهیم رئیسی و قاسم ژومارت توکایف ۹ سند همکاری و یادداشت تفاهم میان ایران و قزاقستان به امضا رسید.

«یادداشت تفاهم میان مرکز مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه و موسسه تحقیقات سیاست خارجی وزارت امور خارجه قزاقستان»، «برنامه مبادلات فرهنگی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و ورزش قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری در زمینه مطالعات تحلیلی و تبادل تجربه میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تجارت و همگرایی قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری در زمینه افزایش تجارت دوجانبه، میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تجارت و همگرایی قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت جهاد کشاورزی ایران و وزارت کشاورزی قزاقستان در زمینه کشاورزی»، «یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت جهاد کشاورزی ایران و وزارت کشاورزی و وزرات صنعت و توسعه زیرساخت قزاقستان در زمینه تجارت و ترانزیت محصولات کشاورزی»، «یادداشت تفاهم همکاری بین سازمان صدا‌وسیمای جمهوری اسلامی ایران و آژانس دولتی خبر قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری شرکت ملی نفت ایران با شرکت گاز مونای گاز قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری میان راه‌آهن ایران و شرکت سهامی راه‌آهن ملی قزاقستان» اسنادی بود که در حضور سران ایران و قزاقستان به امضای وزرا، استانداران و مسئولان مربوطه دو کشور رسید. همچنین در ابتدای مراسم امضای اسناد همکاری دو کشور، رئیسی و توکایف بیانیه مشترک دو کشور را امضا کردند. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3ek8n9