سه‌شنبه 07 فروردین 1403 - 26 Mar 2024
کد خبر: 825
تاریخ انتشار: 1400/06/08 20:00

رنو دسته گل به آب داد!

در اکتبر ۲۰۱۹ دومین نسل رنو داستر که در کارخانه میوونی رومانی تولید می‌شود در تست‌های لاتین انکاپ شرکت کرد و توانست ۴ ستاره ایمنی را کسب کند.

تولید این شاسی‌بلند کوچک و ارزان‌ قیمت در برزیل نیز شروع شده و لاتین انکاپ بازهم به سراغ این خودرو رفته تا ببیند آیا تفاوتی بین دو مدل تولیدی در اروپا و آمریکای جنوبی وجود دارد یا خیر.

نتیجه به دست آمده کاملاً شوکه کننده و نگران‌کننده بوده زیرا داستر تولید برزیل در تست‌ها شکست‌ خورده است. این اولین خودرویی نیست که هیچ ستاره ایمنی را به دست نمی‌آورد اما شاسی‌بلند ساب کامپکت رنو پس از برخورد از جلو نشانه‌های نشت سوخت را داشته است. علاوه بر این در تست تصادف از بغل که ستون B را تحت تأثیر قرار می‌دهد یکی از درب‌ها باز شده است.

لاتین انکاپ می‌گوید یکی از تفاوت‌های کلیدی داستر تولیدی در رومانی و برزیل نبود کیسه‌های هوای محافظ سر در نسخه تولیدی کشور برزیل است. این شاسی‌بلند محبوب در بخش محافظت از سرنشینان بزرگ‌سال تنها ۲۹.۴۷ درصد امتیازات را کسب کرده درحالی‌که امتیازات بخش‌های محافظت سرنشینان خردسال، عابران پیاده و سیستم‌های ایمنی به ترتیب برابر با ۲۲.۹۳، ۵۰.۷۹ و ۳۴.۸۸ درصد بوده است.

نشتی سوخت کاملاً مشکل‌ساز بوده و به همین خاطر لاتین انکاپ از رنو خواسته تا تمامی داسترهای نسل دوم تولیدی در برزیل را فراخوان کند. همچنین از این خودروساز خواسته شده تا چاره‌ای برای باز شدن درب خودرو در تصادف از بغل بیندیشد زیرا در بدترین سناریوها احتمال پرتاب سرنشین‌ها به بیرون از خودرو وجود خواهد داشت.

شایان ذکر است خودروی تست شده در زمینه بررسی ایمنی عابران پیاده ساخت رومانی بوده و لاتین انکاپ می‌گوید نسخه برزیلی دارای بخش جلوی متفاوتی است که شاید روی نتیجه نهایی اثر بگذارد. بد نیست بدانید داچیا داستر تست شده توسط یورو انکاپ در سال ۲۰۱۷ سه ستاره ایمنی کسب کرده بود.

از اکتبر ۲۰۲۰ شاهد تست‌های ایمنی سخت‌گیرانه‌تری توسط لاتین انکاپ هستیم و بنابراین احتمال دارد داستر ساخت رومانی هم امتیاز کمتری در تست‌های جدید به دست آورد. البته انتظار اینکه ۴ ستاره ایمنی به صفر تنزل یابد بسیار کم است.

رسانه‌ها با رنو درباره این نتایج تماس گرفته‌اند و این خودروساز مدعی شده داستر تست شده مشابه همان نمونه‌ای است که در سال ۲۰۱۹ چهار ستاره کسب کرده بود.

این برند گفته است: “خودروی داستر که نتایج تست آن در آگوست ۲۰۲۱ منتشر شده از نظر ایمنی فعال و غیرفعال دقیقاً مشابه همان نمونه‌ای است که در سال ۲۰۱۹ چهار ستاره ایمنی کسب کرده بود. لاتین انکاپ در سال ۲۰۲۰ پروتکل‌های تست خود را تغییر داده و به همین خاطر نتایج متفاوتی به دست آمده است.

باید تأکید کرد رنو داستر کاملاً با قوانین کشورهایی که در آن عرضه می‌شود هماهنگ بوده و در برخی موارد حتی بهتر نیز عمل کرده است. این خودرو دارای تجهیزات ایمنی همچون ESP، هشدار نقاط کور، دوربین دید محیطی و دستیار شروع رمپ است که مواردی الزامی نیستند.

رنو معتقد است همچون سال‌های اخیر، بررسی دقیق ایمنی خودروهایش ادامه خواهد داشت تا محصولاتی با ایمنی بسیار بالا تولید شود.”

در خبر مرتبط دیگر باید گفت لاتین انکاپ اقدام به بررسی سوزوکی سوئیفت بازار آمریکای لاتین نیز کرده که این خودرو در نسخه‌های هاچبک و سدان هیچ ستاره‌ای به دست نیاورده است.

 

منبع: پدال


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36e592