چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 160
تاریخ انتشار: 1400/05/24 15:03
به دنبال وضع مالیات بر رمزارزها

رمز ارز در امریکا قانونی شد

در حالی سنای امریکا لایحه مالیات بر رمزارزها را با ۶۹ رأی موافق و ۳۰ رأی مخالف، بدون در نظر گرفتن اصلاحیه ارائه‌شده، تصویب کرد که برای الحاق به لایحه اصلی نیازمند اتفاق آرای تمام نمایندگان است.

در حالی سنای امریکا لایحه مالیات بر رمزارزها را با ۶۹ رأی موافق و ۳۰ رأی مخالف، بدون در نظر گرفتن اصلاحیه ارائه‌شده، تصویب کرد که برای الحاق به لایحه اصلی نیازمند اتفاق آرای تمام نمایندگان است.

در روزهای اخیر، اظهارنظرهای موافق و مخالف متعددی از سوی سیاست‌گذاران و فعالان حوزه رمزارزها مطرح شده است.صمت درباره این لایحه گفت‌وگویی با یکی از کارشناسان حوزه رمزارزها داشته که معتقداست تصویب این لایحه عملا به معنی این است که پدیده رمزارز در اکوسیستم اقتصاد امریکا پذیرفته شده و قرار است بخشی از اقتصاد این کشور باشد.

مهم‌ترین دستاورد قانون مالیات رمزارزها

قاسم عباسی، عضو کمیسیون بلاک‌چین و رمزارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور در گفت‌وگو باصمت گفت: مهم‌ترین فاکتوری که درباره لایحه قانون مالیات بر ارزهای دیجیتال در امریکا به وقوع پیوسته و اغلب کارشناسان از آن غافل بوده‌اند، این است که تصویب این لایحه عملا به معنی این است که پدیده رمزارز در اکوسیستم اقتصاد امریکا پذیرفته شده و قرار است بخشی از اقتصاد این کشور باشد. به مفهوم ساده‌تر هر فعالیتی که شامل مالیات شود اولا قانونی تلقی شده و ثانیا در اکوسیستم اقتصاد پذیرفته می‌شود. این مهم‌ترین اتفاق برای صنعت رمزارز بود که در هیاهوهای رسانه‌ای این قانون مغفول ماند؛ بنابراین مهم‌ترین دستاورد این قانون برای صنعت رمزارز قانونی شدن آن در امریکاست.

جزئیاتی از قانون مالیات بر رمزارزها

عباسی اظهارکرد: براساس این قانون مالیاتی، رمزارزها به‌عنوان دارایی تلقی شده‌اند و شامل مالیات می‌شوند. تمامی کارگزاران و فعالانی که تراکنش بالاتر از ده هزار دلار داشته باشند، باید مختصات فعالیت خود را به اداره مالیات امریکا اعلام کنند. البته قانون جدید جزییات پیچیده‌ای دارد که پرداختن به تمامی آنها از حوصله این مصاحبه خارج است. به‌عنوان مثال، اگر فردی از طریق دوج‌کوین تلویزیون خرید کند، شامل یک نوع ردیف مالیاتی می‌شود و اگر فردی پس از ۳ سال نگهداری و خریدوفروش بیت‌کوین و رمزارزها درآمد داشته باشد، شامل ردیف دیگری از نظام پرداخت مالیات خواهد شد. بنابر پیش‌بینی مجلس سنا در ده سال آینده درآمد دولت از صنعت رمزارز برابر با ۲۸ بیلیون (میلیارد) دلار خواهد بود که قرار است محل مصرف آن در تقویت زیرساخت‌های بنیادی امریکا مانند بازسازی پل‌ها، جاده‌ها، صنعت برق، خودروهای برقی و... مصرف شود.

تأثیر قانون بر بازار رمزارزها

وی افزود: تصویب چنین قوانینی بر پدیده رمزارزها و بلاک‌چین فقط تأثیر کوتاه‌مدت خواهد داشت و احتمالا بعضی از دارندگان غیرحرفه‌ای رمزارزها را به‌طور موقت روانه بازارهای مالی دیگر خواهند کرد. دنیای رمزارزها همچون قطار سریع‌السیری است که نظام‌های مالی و سیاسی دنیا با پذیرش جهان‌شمولی آن در ایستگاه‌های گوناگون سوار آن شده‌اند و آن را همراهی خواهند کرد. تصویب قانون مالیات بر رمزارز در امریکا یکی از همین ایستگاه‌ها بود که دولت امریکا سعی کرد از آن جا نماند.

زمان اجرای قانون مالیات بر رمزارزها

این کارشناس بین‌الملل حوزه رمزارزها درباره اجرایی شدن قانون یادشده تأکید کرد: نقطه ضعف قانون‌گذاری در سنای امریکا در همین موضوع نهفته است. در نظر داشته باشید که قرار است این قانون از سال ۲۰۲۳ به مرحله اجرا درآید، در حالی که تمامی تبصره‌ها و قوانین مندرج در قانون مالیات بر رمزارزها براساس ساختارها و مدل‌های اقتصادی رمزارزها و بلاک‌چین در سال ۲۰۲۱ تدوین‌شده است.

عباسی در پایان گفت: در صنعت رمزارز و بلاک‌چین که سرعت دستاوردهای آن شبیه سرعت نور است، عملا پیشرفت‌های این صنعت در دو ماه، برابر با دو سال در صنایع دیگر است. تنظیم و تدوین قانون برای اجرا در سال ۲۰۲۳ با در نظر گرفتن سرعت سرسام‌آور دستاوردها و تغییرات در این صنعت چیزی شبیه یک شوخی است و نشان از عدم‌شناخت قانون‌گذاران از این پدیده نوین دارد؛ بنابراین در زمان اجرا سال ۲۰۲۳ قوانین مصوب امروز به‌هیچ‌وجه کارآیی لازم را برای اجرا نخواهند داشت.

سخن پایانی

براساس اخبار وزیر خزانه‌داری امریکا شخصا در حال لابی با قانون‌گذاران درباره وضع قانون مالیاتی رمزارزهاست.

 در حالی که دولت بایدن در تلاش است منابع مالی لازم برای لایحه حمایتی عظیم یک تریلیون دلاری را تامین کند، توجه ژانت یلن، وزیر خزانه‌داری به سمت گرفتن مالیات از بازار رمزارزها جلب شده که طبق آخرین برآوردها، حجم جهانی آن اکنون به حدود ۱۷۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

یلن در روزهای اخیر شخصا در حال رایزنی با سناتورها و نمایندگان کنگره بوده تا آنها را به تصویب لایحه مالیاتی مجاب کند. طبق گزارشات، دولت بایدن می‌خواهد حدود ۲۸ میلیارد دلار درآمد مالیاتی از این بازار داشته باشد.

سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید با اشاره به ضرورت بررسی طرح اخذ مالیات از رمزارزها در سنا و کنگره گفته که این کار در رسیدن به تعادل در نظام مالیاتی مفید خواهد بود.

اندرو بیتس در عین حال افزود که کاخ سفید نگرانی برخی قانون‌گذاران درباره اعطای معافیت‌های مالیاتی به برخی فعالان حوزه رمزارزها را درک می‌کند. در همین حال کمیته مشترک مالیاتی امریکا هشدار داده لایحه مالیاتی جدید دولت می‌تواند ۵ میلیارد دلار به درآمد مالیاتی این کشور خسارت بزند. هنوز مشخص نیست چه زمانی مجلس سنا درباره این لایحه رای‌گیری خواهد کرد اما احتمالا چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات‌ها در سنا- تا پایان هفته دیگر از نسخه اولیه طرح رونمایی کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/m2lzk4