جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 5373
تاریخ انتشار: 1400/08/18 23:30

رشد منفی تولید فولاد خام در ۶ ماهه نخست سال

آمار تولید مقدماتی محصولات منتخب معدنی و صنایع معدنی در ۶ماهه اول امسال نشان می‌دهد که تولید فولاد خام در این مدت با رشد منفی ۹.۵درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه شده است که دلیل اصلی آن را می‌توان در قطعی برق مکرر در مدت زمان یادشده اعلام کرد.

بر پایه اطلاعات منتشر شده از سوی معاونت طرح و برنامه وزارت صمت درخصوص شاخص‌ها و آمار تولید مقدماتی کالاهای منتخب معدنی و صنعتی نشان می‌دهد: میزان تولید فولاد خام در ۶ماهه اول سال ۹۹ به میزان ۱۴۲۳۷هزارتن بوده که این رقم با رشد منفی ۹.۵درصدی به ۱۲۸۸۸.۲هزارتن رسیده است. یکی از مهم‌ترین دلایل اصلی برای کاهش میزان تولید فولاد در کشور، طی مدت یادشده قطعی برق واحدهای فولادسازی است که از خردادماه امسال آغاز و در نهایت منجر به توقف تولید در این صنعت شد.

بر اساس آمار موجود، محصولات فولادی نیز طی مدت یادشده با رشد منفی ۳.۸درصدی در تولید مواجه شدند و میزان تولید از ۱۳۳۲۹.۴هزارتن به ۱۲۸۲۲.۶هزارتن رسیده است. (به دلیل قطعی برق، میزان تولید کاهش یافت)

در این میان کاتد مس به عنوان یکی از محصولات با ارزش افزوده بالا در ۶ماهه نخست امسال با رشد ۳.۷درصدی تولید همراه بوده واز تولید ۱۴۵.۳هزارتن در ۶ماهه اول سال گذشته به ۱۵۰.۷هزارتن رسیده است.

شمش آلومینیوم نیز که همواره در میان محصولات منتخب معدنی و صنایع معدنی بیشترین رشد تولید را به خود اختصاص داده است، در این مدت نیز با رشد ۲۷.۷درصدی تولید همراه گشته و از ۲۰۸.۱هزارتن به ۲۶۵.۸هزارتن تولید رسیده است. در کنار آلومینیوم، پودر آلومینا به عنوان ماده مهم در صنعت آلومینیوم‌سازی با رشد منفی ۴.۶درصدی در تولید مواجه شده و از ۱۲۱.۷هزار تن در مدت ۶ ماهه نخست سال ۹۹ به ۱۱۶.۱هزارتن در نیمه نخست امسال رسیده است.

کنسانتره زغال‌سنگ به عنوان سوخت مهم در صنعت فولادسازی با روش کوره بلند افت ۶درصدی تولید را پشت سرگذاشته و از ۷۷۰.۶هزارتن رقم تولیدی در نیمه نخست سال ۹۹ به ۷۲۴هزارتن در ۶ماهه اول امسال رسیده؛ موضوعی که می‌تواند نگرانی برای فولادسازان ایرانی با روش کوره بلند به همراه داشته باشد؛ چراکه در کنار کاهش میزان تولید این محصول، شاهد رشد قیمت زغال‌سنگ در بازار جهانی نیز هستیم و روند روبه شد آن می‌تواند هزینه‌های سنگینی را جهت خرید این ماده برای فولادسازان به وجود آورد.

سیمان هم به عنوان یکی دیگر از محصولات صنایع معدنی با کاهش تولید وارد ۶ماهه دوم سال شده و از رقم ۳۵۶۴۳.۶هزارتن به ۳۲۳۵۴.۷هزارتن در نیمه نخست امسال رسیده است و افت ۹.۲درصدی تولید را به ثبت رسانده است.

نکته مهم و قابل ذکر درخصوص کاهش تولید سیمان نیز، قطعی برق واحدهای سیمانی بود؛ در واقع دو صنعت فولاد و سیمان، بالاترین خسارت‌ها را از قطعی برق داشتند و در نهایت شاهد کاهش تولید در این دو صنعت مهم کشور در مدت ۶ماهه نخست امسال بوده‌ایم. این درحالیست که با فرا رسیدن فصل سرما، خطر قطعی گاز برای واحدهای صنایع معدنی به ویژه واحدهای فولادی‌ بشدت احساس می‌شود و اگر برنامه‌ریزی در جهت رفع این مشکل انجام نشود، در پایان سال برنامه و اهداف تولید این واحدها با چالش مواجه خواهند شد.

 

منبع: معدن نامه


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3698y3