سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
کد خبر: 12377
تاریخ انتشار: 1400/12/09 17:06

رشد قیمت کوچکترهای بورس

با وجود رشد اندک و آرام شاخص کل بورس تهران اما شاخص کل هم‌وزن که به عنوان معیاری برای سنجش عملکرد کوچکترهای بازار معرفی می‌شود رشد نزدیک به یک درصد را به ثبت رساند. رشد این نماگر نشان از استقبال از سهام شرکت‌های کوچکتر است.

همان‌طور که در هفته‌های گذشته بورسان نیز مطرح کرده بود انتظار حرکت سهام به سمت کوچکترها وجود دارد. در این بین نکته جالب توجه آن است که پیام حرکت کوچکترها برای کل بازار می‌تواند امیدوارکننده باشد.

در بیم و امید تهاجم روسیه به اوکراین، احیای برجام و تعیین تکلیف بودجه ۱۴۰۱ امروز شاخص کل بورس تهران رشد اندکی را تجربه کرد. قیمت نفت دوباره به ۱۰۰ دلار رسید. طلا دوباره به مسیر صعودی بازگشت. شدت تحریم‌های غرب علیه روسیه سنگین به نظر می‌رسد. فعلا به نظر می‌رسد بنا نیست جنگی در ابعادی گسترده‌تر از وضعیت فعلی را شاهد باشیم؛ گرچه که پوتین آماده‌باش نیروهای ضدهسته‌ای را اعلام کرده و نگرانی از تصمیم ناگهانی وی همه را نگران ساخته است. آیا پوتین خیال راه‌اندازی جنگی عظیم را در سر دارد؟

روبل روسیه نجات پیدا می‌کند؟

در همین حین کشورهای غربی به تدریج فشار تحریمی را افزایش می‌دهند. فشار تحریم در حوزه‌های مختلف اقتصادی،‌ سیاسی و حتی ورزشی مشاهده می‌شود. روبل روسیه امروز در واکنش به تحریم‌های سنگین غرب سقوط سهمگینی را تجربه کرد. بانک مرکزی روسیه سریعا نرخ بهره را تا ۲۰ درصد افزایش داد (دو برابر حالت قبل) تا شاید از شدت ریزش روبل بکاهد. این تصمیم نیز تا این لحظه تا حدی موثر بوده و نرخ برابری دلار به روبل که امروز تا مرز ۱۲۰ رشد کرده بود به ۱۰۰ عقب نشسته است.

ابهام برجام در اوج خوشبینی

در هیاهوی تجاوز روسیه به مرزهای اوکراین و حضور ریسک سیستماتیک در بازار جهانی، اقتصاد ایران علاوه بر نیم‌نگاهی به اخبار این حوزه انتظار برجام را می‌کشد. امروز سخنگوی وزارت خارجه ایران از آماده بودن متن پیش‌نویس توافق گفته است. حتی اشاره می‌شود که تضمین‌هایی نیز برای احیای برجام به ایران داده خواهد شد. اما هنوز هم با همه این خوشبینی‌ها، نمی‌توان به احیای برجام به صورت قطعی امیدوار بود. دلار و سهام نیز به واسطه همین اخبار در فاز انتظاری قرار گرفته‌اند. البته در میان استراحت بزرگان بورس تهران و به دنبال آن شاخص کل بازار سهام بستر برای رشد قیمت کوچکترها فراهم است. سهام کوچکتر که زمانی جذابیت بنیادی چندانی نداشتند به واسطه افت‌های شدید یک سال گذشته و همچنین به واسط اخباری از حذف دلار ترجیحی و همچنین احتمال احیای برجام طی روزهای گذشته مسیر صعودی را در سکون سهام بزرگتر در پیش گرفته‌اند.

کوچکترهای جذاب بازار سهام

در هفته‌های گذشته در مطالب مختلف گزارش‌هایی از سوی بورسان ارائه شد که در آن به انتظار برای جذابیت کوچکترها به دنبال فضای حاکم بر اقتصاد کشور اشاره شده بود. گزارش « کوچکترهای جذاب بورس تهران » به جذابیت صنایعی کوچکی مانند غذایی، دارویی، سرامیک، سیمان و قند اشاره داشت. امروز نیز وقتی به لیست شاخص صنایع نگاه می‌کنیم صنایع کوچکتر مانند انبوه‌سازی و کاشی و سرامیک رشد بیش از ۳ درصدی شاخص را نشان می‌دهند. همچنان به نظر می‌رسد اخبار این حوزه بتواند محرکی برای رشد سهام گروه‌های کوچک بورس تهران باشد. در این میان خودرویی‌ها نیز به واسطه اخبار برجام امروز معاملات نسبتا پرشوری داشتند و به نظر می‌رسد همچنان اخبار قطعی از احیای برجام بتواند شدت تقاضا را در سهام این گروه تقویت کند.

مقایسه بازدهی شاخص‌های کل و هم‌وزن بورس در فصل‌های مختلف

اما نکته جالب توجه این‌که رشد کوچکترها به عقیده کارشناسان معمولا مقدمه‌ای برای رشد سهام بزرگ‌تر بوده است. در نمودار نیز می‌توان پیشتازی کوچکترها (رشد شاخص کل هم‌وزن) را مقدم بر بزرگان بازار مشاهده کرد. به این ترتیب که شاید در چند فصل متوالی کوچکترهای بورس بازدهی به مراتب بهتری از بزرگان بازار به ثبت رسانده‌اند و پس از آن اگر شرایط مناسب بوده بزرگان بازار سهام نیز به دنبال جبران عقب‌ماندگی برآمده‌اند. به صورت کلی از منظر بنیادی نیز حتی نسبت‌های قیمت به درآمد جذابی در سهام کوچک‌تر مشاهده می‌شود که اگر موج صعود کوچک‌ترها طی روزهای آتی نیز ادامه‌دار باشد شاید بیش از پیش این قسمت از سهام در کانون توجه معامله‌گران قرار گیرد و این موضوع حتی بر شدت صعود سهام کوچکتر بیافزاید. اما باید توجه داشت که به صورت کلی در شرایط کنونی، نقش تحلیل به مراتب پررنگ‌تر از قبل بوده و همچنین امکان سواستفاده نیز در سهام کوچکتر از سرمایه شما بیشتر است. بر این اساس اگر قصد ورود به این صنایع را دارید حتما تحلیل و بررسی دقیقی از شرایط داشته باشید.

 

منبع: بورسان


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ae9k3