پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 15797
تاریخ انتشار: 1401/02/18 02:27
با هدف شفافیت عرضه خودرو انجام شد

راه‌اندازی سامانه «فروش یکپارچه»

آدرس اینترنتی «سامانه فروش یکپارچه خودرو» صرفا از سوی مرکز ارتباطات وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌شود؛ بنابراین اعلام هر نوع آدرس یا اطلاعاتی در این‌باره تکذیب می‌شود.

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی معاونت صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه فرآیند حذف قرعه‌کشی در عرضه خودرو به تعویق نیفتاده، بلکه آغاز شده، گفت: فرآیند حذف قرعه‌کشی در عرضه خودرو شاهین رخ داد و برای چند خودرو دیگر نیز فرآیند قرعه‌کشی با افزایش تولید، حذف خواهد شد.

ضرورت شفاف‌سازی عرضه

عبدالله توکلی‌لاهیجانی درباره متمرکز شدن قرعه‌کشی فروش خودرو در سامانه فروش یکپارچه و تاثیر آن بر فروش عادلانه خودرو، افزود: هدف در این طرح این است که بتوان میزان شفافیت فرآیند عرضه را بیشتر کرد و علاوه‌بر آن تمهیداتی اندیشید که خودرو به‌دست مصرف‌کنندگان واقعی برسد.

به‌گزارش شاتا، مدیرکل دفتر صنایع خودرویی معاونت صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه هدف این طرح، ایجاد شفافیت بیشتر و رفع دغدغه‌های مصرف‌کنندگان و مردم درباره عرضه خودرو است، ادامه داد: آنچه در سامانه یکپارچه، دنبال می‌شود این است که تمام عرضه خودروسازان کشور به‌طور متمرکز انجام شود و قابلیت پایش مناسب از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز در آن وجود داشته باشد. 

وی اضافه کرد: بنابراین دغدغه‌‌ها و نگرانی‌هایی که درباره نحوه عرضه خودروسازان وجود دارد، در این مسیر قابل رفع خواهد بود.

توکلی‌لاهیجانی در پاسخ به این پرسش که در برخی خبرها عنوان‌شده با این تصمیم، برنامه حذف قرعه‌کشی خودرو منتفی خواهد شد، بیان کرد: به‌هیچ‌وجه این‌گونه نیست؛ صنعت خودرو، صنعت پیچیده‌ای به‌شمار می‌رود و ذی‌نفعان فراوانی دارد، برای حل مسائلی که در حوزه این صنعت وجود دارد به‌طورمعمول راهکارها در سطوح گوناگون دیده می‌شود.

توکلی‌لاهیجانی افزود: راهکار اصلی به شکلی دیده‌شده تا مسئله را به‌طور ریشه‌ای حل کند، افزایش تولید با تکیه‌بر توان زنجیره ارزشی که در صنعت خودرو کشور در این سال‌ها شکل گرفته، شرکت‌های دانش‌بنیان و پایدار کردن جریان تولید و عرضه خودرو، مجموع این راهکارهاست.

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: این فرآیندی است که آغاز شده و همان‌طور که مشاهده می‌کنید امسال در برنامه خودروسازان افزایش تولید به میزان ۶۵۰ هزار خودرو برای سایپا و ۷۵۰ هزار خودرو برای ایران‌خودرو در نظر گرفته‌شده و خودروسازان دیگر نیز هر کدام برنامه تولید خود را دارند که از سوی وزارتخانه پایش خواهد شد و با آن فرآیند، مسئله به‌صورت بلندمدت و ریشه‌ای حل خواهد شد.

توکلی‌لاهیجانی تصریح کرد: اما باید در سطوح گوناگون با مسئله‌ای که اکنون در بازار خودرو داریم، روبه‌رو شد.‌ مهار این مسئله با راهکارهای کوتاه‌مدت از طریق شفافیت در عرضه انجام می‌شود؛ بنابراین حذف قرعه‌کشی به تعویق نیفتاده، بلکه اکنون این فرآیند آغاز شده است. زمانی برنامه تولید خودرو شاهین ۲۰ هزار دستگاه بود که اکنون به ۶۰ هزار دستگاه رسیده و در عمل فرآیند قرعه‌کشی درباره این خودرو حذف شده است و ۲ تا ۳ خودرو دیگر نیز وجود دارند که فرآیند قرعه‌کشی آنها با افزایش تولید حذف خواهد شد. 

وی تاکید کرد: سامانه عرضه یکپارچه و شفافیت در عرضه به ما اجازه خواهد داد بتوانیم روند حذف قرعه‌کشی را با آن راهکار اصلی، تسریع کنیم.

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره اینکه آیا سامانه فروش یکپارچه خودرو شامل خودروسازان خصوصی نیز خواهد شد یا خیر، گفت: یکی از دغدغه‌هایی که در سطح جامعه وجود داشت، میزان عرضه خودروسازان و شفافیت مرتبط با میزان عرضه بود؛ آنچه در سامانه یکپارچه دنبال می‌شود این است که همه خودروسازان تمام عرضه‌های خود را در سامانه داشته باشند.

وی یادآور شد: در یک بند از فرمان ۸ بندی رئیس‌جمهوری در حوزه خودرو نیز بر این نکته تاکید فراوان شده بود و ما نیز براساس آن فرمان در وزارت صنعت، معدن و تجارت وضعیت فعلی را آسیب‌شناسی کردیم و عرضه تمام خودروسازان خصوصی نیز از طریق سامانه متمرکز رخ خواهد داد و هرگونه عرضه خودرو به صورت رانتی به اشخاص، شرکت‌ها و... به‌طورکامل و شفاف مورد پایش قرار خواهد گرفت تا دغدغه‌هایی که در سطح جامعه در حوزه خودرو وجود دارد، رفع شود.

حذف قرعه‌کشی خودرو در دستور کار

مرکز ارتباطات وزارت صنعت، معدن و تجارت پیرو استناد برخی رسانه‌ها به نامه‌ای درباره فرآیند حذف تدریجی قرعه‌کشی در فروش خودرو که متاسفانه بدون تشریح کامل آن و با برداشت‌های رسانه‌ای ناصواب مبنی بر «استمرار قرعه‌کشی فروش خودرو» انجام‌شده، به‌منظور تنویر افکار عمومی توضیحاتی ارائه کرد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت از همان ابتدای تصدی سکانداری این وزارتخانه راهبردی از سوی سیدرضا فاطمی‌امین، پیرو دغدغه بحق مردم، ضمن مخالفت با ادامه روند فعلی قرعه‌کشی فروش خودرو، اصلاح روند و تلاش برای حذف آن را در دستور کار قرار داد و براساس همین قاعده نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت «حذف تدریجی قرعه‌کشی فروش خودرو» را از برنامه‌های جدی وزارتخانه اعلام کرد و تاکنون نیز برنامه‌ها در همین مسیر طراحی‌شده و ایجاد سامانه فروش یکپارچه خودرو نیز بر همین اساس بوده است. همچنین در اجرای بند «۵» دستور ۸ ماده‌ای رئیس‌جمهوری (موضوع نامه شماره ۱۶۱۸۹ مورخ ۱۵ اسفند سال ۱۴۰۰) در باره چگونگی عرضه خودرو، برای ایجاد شفافیت و افزایش رضایتمندی مردم مبنی بر اینکه در اسرع‌وقت اصلاح و شفاف‌سازی لازم در آن انجام شود، مقرر شد زمان ایجاد توازن در عرضه و تقاضای خودرو که می‌تواند به حذف تدریجی قرعه‌کشی منجر شود، تمهیدات لازم برای قرعه‌کشی متمرکز خودرو از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان حداکثر تا ۲ اردیبهشت امسال فراهم شود و تمامی خودروسازها از ۱۸ اردیبهشت، هرگونه عرضه خودرو را با هماهنگی آن سازمان و تنها از طریق سامانه متمرکز قرعه‌کشی انجام دهند تا ضمن ایجاد شفافیت موردنظر، امکان عرضه عادلانه‌تر برای تمامی خودروهای تولیدی فراهم شود.

نکته‌ای که باید موردتوجه قرار گیرد آن است که اکنون فقط برخی خودروسازها آن هم به‌صورت موازی اقدام به فروش خودرو از طریق قرعه‌کشی می‌کنند که علاوه‌بر شفاف شدن روند فروش خودرو آنها، سایر خودروسازها نیز مکلف به عرضه خودرو از طریق «سامانه فروش یکپارچه خودرو» می‌شوند. بدیهی است اصلاح ساختار یک رویه صنعتی آن هم در موضوعی مانند تولید خودرو، فرآیندی یک‌شبه یا یک ماهه نیست، بلکه روندی حداقل میان‌مدت و نیازمند برنامه‌ریزی، تامین قطعات و آمادگی خط تولید برای افزایش تولید است؛ اگرچه با توجه به حساس بودن این موضوع برنامه‌ریزی برای انجام آن در کوتاه‌ترین زمان، انجام شده اما بازهم روندی زمان‌بر خواهد داشت.

از آنجا که حذف قرعه‌کشی فروش خودرو تا نهایی شدن تکمیل اصلاح ساختار، چند ماه زمان خواهد برد و با توجه ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت به حفظ حقوق مصرف‌کنندگان در دوره گذار، مقرر شد در همین مدت محدود نیز روند قرعه‌کشی خودرو اصلاح‌شده و شفاف‌تر و عادلانه‌تر شود، تا از دلالی و سوداگری یک عده خاص جلوگیری شده و خودروهای تولیدی به‌دست خریداران واقعی برسد.

براین اساس، به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مقرر شده فروش خودرو از این پس، نه از طریق قرعه‌کشی در شرکت‌های خودروسازی، بلکه در سامانه فروش یکپارچه خودرو و به‌طور شفاف انجام شود.

تاکید می‌شود افزایش تولید خودرو، راهبرد اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت است اما شفاف‌سازی عرضه خودرو (چه قرعه‌کشی و چه غیرقرعه‌کشی) مسیر دیگری است که باید همه خودروسازان آن را انجام دهند. به عبارتی شفاف‌سازی روند عرضه خودرو موضوع دیگری است که سبب تضییع نشدن حقوق مصرف‌کننده می‌شود و وزارت صنعت، معدن و تجارت وظیفه خود می‌داند نسبت به اجرای عرضه شفاف خودرو اقدام کند.

بدیهی است مردم از عرضه غیرشفاف خودرو رضایت ندارند و عرضه فعلی آن منجر شده در عمل واسطه‌ها و سوداگران باعث تلاطم بازار شوند؛ بنابراین هدف از دستور ابلاغ‌شده به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، تنها جلوگیری از تضییع حقوق مردم در همین مدت محدود ادامه روند قرعه‌کشی فروش خودرو و حفظ حقوق خریداران واقعی است و به طبع فرآیند قرعه‌کشی به‌تدریج حذف خواهد شد.

تلاش برای ساماندهی بازار خودرو

رئیس کمیته صنعت مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس یازدهم از زمانی که روی کار آمد، موضوع ساماندهی صنعت خودرو را پیگیری کرد و لازم است برای رفع مشکل این صنعت، واردات انجام شود.

رضا تقی‌پور در گفت‌وگو با مهر درباره وضعیت صنعت خودرو، اظهار کرد: مجلس یازدهم از زمانی که روی کار آمد، موضوع ساماندهی صنعت خودرو را پیگیری کرد و مصوبه‌ای را در این زمینه به تصویب رساند.

وی بیان کرد: مشکل اساسی خودرو در کشور ما این است که عرضه بسیار کم است و با تقاضای بالای مردم تناسب ندارد. این مسئله التهاب زیادی را در بازار خودرو ایجاد کرده است.

رئیس کمیته صنعت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قاعدتا نگاه و اولویت ما این است که در گام نخست تولید داخلی موردحمایت قرار گیرد اما تولید داخلی خودرو، پاسخگوی نیاز جامعه نیست و در این زمینه باید واردات انجام شود. 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس در طرح ساماندهی صنعت خودرو شرایطی را برای واردات خودرو مشخص کرد. حرف ما این است که واردات خودرو باید به‌طور موقت و کاملا کنترل‌شده از سوی دولت انجام شود.

تقی‌پور گفت: برخی افراد می‌گویند واردات خودرو فقط به نفع افراد ثروتمند است و از آنجایی که فقط خودروهای لوکس وارد کشور می‌شود، افراد پولدار می‌توانند این خودروها را خریداری کنند.

وی تاکید کرد: ما نحوه و ضوابط واردات خودرو را در اختیار دولت گذاشتیم و دولت می‌تواند نوع خودروهای وارداتی و همچنین تعداد خودروهای وارداتی را مشخص کند.

رئیس کمیته صنعت مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: بهتر است خودروهایی وارد کشور شود که تا حدودی در سطح خودروهای داخلی باشد و منجر به رقابت خودروهای داخلی و خارجی شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36e65j