چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
کد خبر: 18485
تاریخ انتشار: 1401/05/01 23:42

راهیابی دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازارهای منطقه

هفته گذشته سورنا ستاری، معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهوری در ادامه سفر خود به کشور ازبکستان، همراه با ابراهیم عبدالرحمانف، وزیر توسعه نوآوری این کشور، نمایشگاه دستاوردها و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق ایرانی و شرکت‌های فناور ازبکی را افتتاح کردند.

هفته گذشته سورنا ستاری، معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهوری در ادامه سفر خود به کشور ازبکستان، همراه با ابراهیم عبدالرحمانف، وزیر توسعه نوآوری این کشور، نمایشگاه دستاوردها و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق ایرانی و شرکت‌های فناور ازبکی را افتتاح کردند. این نمایشگاه و محصولات برای مدیران شرکت‌های فناور و بازرگانان ازبکستانی به‌نمایش در آمده است تا مسیر ورود محصولات دانش‌بنیان و خلاق ایرانی به بازار این کشور و اوراسیا هموار شود. در جریان این سفر، نمایشگاهی متشکل از ۱۰۰محصول ایران‌ساخت با فعالیت ۸۰شرکت دانش‌بنیان و خلاق ایرانی و با حضور بیش از ۱۵۰شرکت ازبکستانی برپا شد که به این ترتیب دانش‌بنیان‌های ایران به بازارهای منطقه راه یافتند.

ارائه دستاوردها و محصولات خلاق و فناور

کشور ازبکستان هفته گذشته میزبان شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی بود که در کنار شرکت‌های ازبکی به‌ارائه دستاوردها و محصولات خلاق و فناور پرداختند.  براساس اخبار منتشرشده، بخش اعظمی از محصولات به‌نمایش درآمده و این نمایشگاه در زمینه کشاورزی، دامداری، سلامت و زیست‌فناوری بود. این نمایشگاه به شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق فرصت مناسبی داد تا محصولات و توانمندی‌های دانشی و تخصصی خود را به فناوران ازبکستانی معرفی کنند و بازار خود را در پرجمعیت‌ترین کشور آسیای مرکزی و همجوار با جاده ابریشم توسعه دهند و گامی بزرگ برای ورود به بازار جهانی بردارند.  برگزاری نشست‌های تخصصی آشنایی شرکت‌های ایرانی با ضوابط، قوانین و مقررات ازبکستان در حوزه ثبت و پیگیری کارهای مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق حوزه سلامت و کشاورزی و کارگاه آموزشی تجارت با ازبکستان هم از دیگر برنامه‌هایی بود که در این سفر مدنظر قرار گرفت.

پل ارتباطی بین ایران و ازبکستان

سورنا ستاری، معاون علمی‌و‌فناوری رئیس‌جمهوری در جریان برگزاری نمایشگاه ازبکی دانش‌بنیان‌ها گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی پل ارتباطی اقتصادی خوبی بین کشور ایران و ازبکستان برای واردات، صادرات و توسعه فناوری و... هستند. وی در جمع خبرنگاران به همکاری ایران و ازبکستان به‌واسطه شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی تاکید کرد و گفت: یکی از اولویت‌های معاونت علمی‌وفناوری درباره توسعه روابط میان 2 کشور و گسترش تبادلات دانشگاهی است. معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهوری افزود: این نوع از تبادلات، به‌نوعی به توسعه ارتباطات فرهنگی هم منجر می‌شود. در حال‌ حاضر بیش از ۷هزار شرکت دانش‌بنیان و خلاق در حوزه‌های مختلف فناورانه در ایران فعالیت می‌کنند که می‌توانند به توسعه روابط علمی و افزایش همکاری‌های فناورانه میان ایران و ازبکستان شتاب دهند، البته این کار به‌رفع برخی چالش‌ها همچون مسئله ویزا وابسته است. مشکل اصلی که الان برای روابط بین شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های ازبکستانی وجود دارد، مسئله ویزا است که امیدواریم این موضوع مرتفع شود. ستاری ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق ایرانی بنای کار خود را بر نوآوری گذاشته‌اند. بسیاری از مشکلات و چالش‌های اقتصادی و اجتماعی ایران با کمک همین نوآوری‌ها مرتفع شده است. برهمین‌اساس حدود ۸۰ شرکت دانش‌بنیان و خلاق در نشست مشترک با شرکت‌های متناظر ازبکی حضور یافتند تا در کنار معرفی توانمندی‌ها و محصولات‌شان، بازار خود را در این کشور رونق دهند. رئیس بنیاد ملی نخبگان همچنین گفت: شرکت‌های ما در حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، تجهیزات پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی و فناوری نانو، زیست‌فناوری، سلول‌های بنیادی و فناوری‌های پیشرفته محصولات مختلفی را ارائه کردند که می‌تواند نیاز ازبکستان را برطرف کند.

همکاری دوجانبه با شرکت‌های فناور می‌تواند در قالب سرمایه‌گذاری دوجانبه شکل گیرد که شرکت‌های فناور بتوانند محصولات خود را ارائه دهند و تبادل فناوری داشته باشند.

تحریم‌ها ایران را قوی‌تر کرد

معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهوری در ادامه بیان کرد: ایران به‌واسطه تحریم‌های مختلف در سال‌های گذشته موفق شده در رشته‌های مختلف به توانایی‌ها و فناوری‌های بومی دست پیدا کند و ما آمادگی داریم تا این فناوری‌های بومی را با شرکت‌های مقابل به‌اشتراک بگذاریم. ستاری ادامه داد: کیفیت بالای محصولات ایرانی و البته تفاوت نرخ با نمونه‌های خارجی، از مزیت‌های فناوری‌های ایرانی به‌حساب می‌آید.

شرکت‌های فناوری ایرانی در حوزه آب و دسترسی به آب‌های ژرف، فناوری‌هایی را توسعه داده‌اند که می‌تواند در راستای انتقال بین 2 کشور قرار گیرد. با استفاده از این فناوری می‌توان علاوه بر رصد آب‌های زیرزمینی به کشف معادن مختلف در عمق ۲۵کیلومتری زیر زمین اقدام کرد و اکتشاف آب عمیق این امکان را می‌دهد که بتوانید در عمق‌های مختلف به آب‌های زیرزمینی دست پیدا کنید.

توسعه حضور محصولات در بیرون مرزها

ستاری بازار بکر ازبکستان را بهترین فرصت برای توسعه محصولات ایران‌ساخت در بیرون مرزهای کشور دانست و گفت: این بازار بکر می‌تواند فرصت خوبی برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی باشد تا محصولات ایران‌ساخت خود را در این بازار توسعه دهند. معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهوری ادامه داد: ایران و ازبکستان ظرفیت‌های خوبی برای همکاری‌های مشترک دارند که فکر می‌کنم این کار با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌تواند توسعه فناوری را محقق کند. رئیس بنیاد ملی نخبگان افزود: در ازبکستان نیز با پیگیری این هدف می‌توانیم توسعه فناوری‌های ایرانی در کشور عضو ازبکستان را داشته باشیم. با شناخت مناسب از بازار ازبکستان و قانون‌های موجود می‌توانیم زیست‌بوم شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی را در این کشور توسعه دهیم.

تشکیل کارگروه مشترک

جمشید خواجه‌یف، معاون نخست‌وزیر و وزیر سرمایه‌گذاری ازبکستان نیز در این نشست گفت: توسعه روابط بین 2 کشور در سال‌های اخیر و فعال‌تر شدن روابط را مثبت ارزیابی می‌کنیم و در چارچوب این ملاقات می‌خواهیم تقویت روابط دوجانبه را بررسی کنیم، همچنین محور همکاری 2 کشور در زمینه اقتصادی و بازرگانی، موردتوجه است.

وی افزود: فرآورده‌های صنایع نساجی، پتروشیمی و محصولات فناوران روابط مدنظر در میان 2 کشور است. ما برنامه‌هایی برای توسعه تجارت بین 2 کشور داریم که آنها پیگیری خواهد شد. امیدواریم کارگروه مشترک بین 2 کشور همکاری‌های مشترک را پیگیری کنند و در کارگروهی این گفت‌وگوها به‌نتیجه برسد.

می‌توانیم در راستای فعالیت این کارگروه به همکاری‌های مرتبط با حوزه فناوری و اقتصادی بپردازیم.

وی بااشاره به سفر به ایران و بازدید از فعالیت‌های فناورانه ایرانی گفت: ما اطمینان داریم سفر شما به ازبکستان فعالیت‌های گسترده در زمینه توسعه فعالیت‌های کسب‌وکارهای نوپا و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف فناوری خواهد داشت.

معاون نخست‌وزیر و معاون نخست‌وزیر ازبکستان بااشاره به دستاوردهای ایران در زمینه نانوفناوری، زیست‌فناوری، سلول‌های بنیادی و همکاری میان شرکت‌های دانش‌بنیان ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های مشترک در این حوزه‌ها بیشتر شود.

وی افزود: در زمینه تولید مشترک محصولات کشاورزی با واگذاری زمین‌های کشاورزی و تبادل تجربه و فناوری در حوزه تحقیقات کشاورزی زمینه‌های بسیاری برای همکاری دوجانبه وجود دارد.

سخن پایانی

در این سفر ۴۰شرکت دانش‌بنیان و خلاق در حوزه‌های فناورانه‌ای چون کشاورزی، دامداری و سلامت، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری را همراهی می‌کنند تا با حضور در نشست‌های تخصصی با ۱۵۰شرکت متناظر ازبکستانی، بازار و تعاملات فناورانه خود را در این منطقه توسعه دهند. همچنین نمایشگاهی از ۱۰۰محصول ایران‌ساخت از ۸۰ شرکت دانش‌بنیان و خلاق ایرانی در کشور ازبکستان برپا شد.

 این محصولات برای مدیران شرکت‌های فناور و بازرگانان ازبکی به‌نمایش آمد تا مسیر ورود محصولات دانش‌بنیان و خلاق ایرانی به بازار این کشور و اوراسیا هموار شود. 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4m89q5