دوشنبه 28 اسفند 1402 - 18 Mar 2024
کد خبر: 17865
تاریخ انتشار: 1401/04/06 07:03

راهکار موثر برای بازشدن گره بازار مسکن

شهریار شقاقی: دولت باید با فراهم کردن بستر های مناسب اقتصادی، تولید مسکن را به سمتی ببرد که اقشار کم درآمد، بخصوص جوانان بتوانند به مسکن ارزان قیمت دست پیدا کنند و این اقدام فقط با برنامه ریزی و توجه به کمبودهای کشور در زمینه های مختلف میسر می شود.

تورم روز افزون قیمت مسکن اتفاقی است که هر ساله شاهد آن هستیم و تازگی ندارد. به طوری که در سال ۱۳۹۹ تورم بخش مسکن رکورد بی سابقه ای را تجربه کرد و به ۹۹ درصد رسید. ولی در سال جاری این عدد به ۲۶درصد کاهش پیدا کرد، زیرا گرانی مسکن بازار را به سمت رکود برده و عدم تناسب درآمد ها با هزینه های خانوار خرید خانه را به یک رویا تبدیل کرده است. طبق آخرین آمارها ۶۵ درصد نقدینگی خانوارها به بخش مسکن تعلق دارد که دهک های پایین جامعه را با مشکلات جدی روبرو کرده است.

شهریار شقاقی، کارشناس مسکن در این رابطه به گسترش نیوز گفت: کاهش قدرت خرید مردم دلیل اصلی رکود بازار مسکن در سال های اخیر است و هیچ ارتباطی به ثبات قیمت ها ندارد.همچنین مردم مایل اند در بازار هایی که سود دهی بیشتری دارد، سرمایه گذاری کنند، زیرا خرید فروش در این بازارها دردسر کمتری دارد. به همین دلیل  میزان سرمایه گذاری مردم در بازار طلا و ارز بیشتر از مسکن است.در حال حاضر با توجه به وضعیت تحریم ها و وضعیت نابسامان اقتصادی، افراد مایل نیستند پول های خود را به بخش مسکن ،البته اکثریت مردم اگر تمایل هم داشته باشند ، توانایی خرید مسکن را ندارند.

عدم تمایل صاحب خانه ها به فروش واحدها

شقاقی بیان کرد: علت این موضوع این است که قیمت مسکن به اندازه تورم رشد نکرده است و صاحب خانه ها تمایل دارند خانه هایشان هم سو با تورم حرکت کند.به طبع صاحب خانه ها تا حدودی در مورد این موضوع حق دارند زیرا هیچ فروشنده ای در هر بازاری که باشد علاقه ای به فروش کالای خود ،کمتر از قیمت تورم ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر فروشندگان مسکن در دو دسته قرار دارند، دسته اول افرادی که به دلایلی مانند: مشکلات مالی و گرفتاری های مختلف مجبور به فروش خانه های خود هستند و دسته دوم افرادی که برای سرمایه گذاری اقدام به خرید مسکن کرده و منتظر کسب سود هستند.و به راحتی مایل به خرید و فروش واحد خود نیستند.

دردسرهای مسکن مهر تمامی ندارد

شقاقی گفت: مسکن مهر پروژه ای کاملا شکست خورده است که در اکثر بخش ها استاندارد های لازم را برای سکونت ندارد و اکثرا افرادی که نقدینگی زیادی ندارند اقدام به ثبت نام و خرید این واحد ها می کنند. مسکن مهر به خاطر بی کیفیت بودن، مکان یابی اشتباه و سرمایه گذاری های نامناسب کاملا شکست خورده است و میراثی از سیاست گذاری های دولت های پیشین است که دولت جدید مجبور به تکمیل و ساماندهی این طرح شده است، زیرا نسبت به خریداران تعهدی وجود دارد که باید با آن عمل شود.

وی در ادامه گفت: در مورد طرح نهضت ملی مسکن هم باید گفت که چالش های مختلفی برای عملی کردن این طرح وجود دارد زیرا با توجه به بستر اقتصادی متزلزل کشور و کمبود فناوری مناسب،ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در مدت باقی مانده از عمر دولت جدید امری محال است.

راهکار موثر برای افزایش تولید مسکن در کشور

شقاقی خاطر نشان کرد: دولت می تواند در جهت جبران کمبود فناوری ساخت ساز، از کشورهای پیشرفته ای مثل چین که روابط دوستانه ای با کشور ما دارد کمک بگیرد و با منعقد کردن قراردادهای مختلف با سازندگان و شرکت های خارجی به تولید مسکن سرعت ببخشد. در غیر این صورت دادن وعده هایی که با ساختار اقتصادی کشور تناقص دارد باری از دوش مردم برنداشته و به ساماندهی بازار مسکن کمکی نمی کند.

همچنین راه دیگر در جهت تولید مسکن سریع و ارزان این است که کشور با استفاده از فناوری های جدید و به روز به سراغ پیش ساختگی برود و با برنامه ریزی دقیق و موثر در جهت تولید گام بردارد. همچنین کارخانه های پیشگام در تولید فناوری و مصالح ساختمانی می توانند با احداث کارخانه های خود در کشور به فعالیت ساخت و ساز بپردازد.

شقاقی: در پایان گفت: دولت باید با فراهم کردن بستر های مناسب اقتصادی، تولید مسکن را به سمتی ببرد که اقشار کم درآمد، بخصوص جوانان بتوانند به مسکن ارزان قیمت دست پیدا کنند و این اقدام فقط با برنامه ریزی و توجه به کمبودهای کشور در زمینه های مختلف میسر می شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qaw6p