شنبه 04 فروردین 1403 - 23 Mar 2024
کد خبر: 3526
تاریخ انتشار: 1400/07/24 22:45

راهکاری برای رصد کلاه‌ برداران ارز دیجیتال

با قانون‌مندی ارزهای دیجیتال و فعالیت در صرافی‌های شناسنامه‌دار خارجی و داخلی کلاه‌برداری‌ها قابل پیگیری خواهد بود.

تا به این لحظه قانون جامعی برای بازار ارزهای دیجیتال مشخص نشده است و مدت زیادی هست که طرح رمز ارزها در مجلس شورای اسلامی به نتیجه نرسیده است. همچنین شاهد افزایش کلاه‌برداری‌های داخلی هستیم. از سویی نیز شاهد افزایش فعالیت‌های زیر زمینی ماینرهای غیر مجاز بودیم که به تازگی آمار کشف ماینرهای غیر مجاز افزایش پیدا کرده است. ماینرهایی که تنها در زیر زمین مردم فعالیت نمی‌کنند و در زیر زمین شرکت بورس تهران و تعدادی از سازمان‌های دولتی کشف شده‌اند. در خصوص قانون‌گذاری گفتگویی با یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشتیم که از مدافعات قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال است.

عنابستانی

احتمال ارائه لایحه از سوی دولت برای رمز ارزها

بهروز محبی نجم‌آبادی نماینده مجلس یازدهم در گفتگو با گسترش نیوز گفت: تعدادی از نماینده‌ها از دولت خواستار ارائه لایحه‌ای شدند. این نمایندگان برای ارتقای جایگاه کارشناسی طرح‌ها و لوایح رویکرد لایحه محوری را مطرح می‌کنند. با برگشت به کمیسیون اقتصادی باید در جزئیات با دقت بیشتری ورود کرد. به نظر من باید با دیدگاه پدافند غیرعامل به موضوع نگاه کرد. فضای ریسکی خاصی ایجاد شده است. اگر چه برای ایران که درگیر تحریم است، رمز ارزها مزیت‌هایی دارد اما موضوع انرژی را باید مد نظر قرار داد.

ضرورت قانون‌گذاری سریع در حوزه ارزهای دیجیتال

محبی نجم‌آبادی اظهار کرد: فعالیت‌های غیر قانونی باید با نظارت بیشتر رصد شود. گله‌مندی‌هایی از یخش خصوصی شنیده می‌شود که قصد واردات دارند. به واسطه نبود قانون در حوزه رمز ارزها با محدودیت در حوزه واردات اقلام مورد نیاز ارزهای دیجیتال مواجه خواهیم بود. نسبت به بعضی از کشورها دیر به این حوزه ورود کرده‌ایم و عمده دلیل مشکلات اخیر نیز همین موضوع است. در نتیجه باید زودتر رمز ارزها قانون‌مند شوند. با این روند به صورت قانونی از انرژی استفاده می‌کنند.

همه دارایی خود را یک جا وارد بازار رمز ارزها نکنید

وی افزود: افراد باید حساب شده و با دانش به این بازار ورود کنند. منطقه ما برای رمز ارزها ظرفیت‌های خوبی دارد. بعد از ورود بهتر افراد بخشی از دارایی دیجیتال خود را به واقعیت‌های روی زمین تبدیل کنند تا دچار مشکل نشوند. به واسطه نوسانات موجود در بازار ارزهای دیجیتال نباید، همه دارایی خود را یک جا وارد این بازار کنند. شرایط رعایت نشود، همانند قضیه بورس یک عده متضرر شوند. اگر ابعاد مختلف را در نظر بگیریم، می‌توانیم به عنوان کشوری که در تحریم هستیم، حداکثر استفاده را از رمز ارزها کنیم.

قانون کلاه‌برداران ارز دیجیتال را ناکام می‌کند

این نماینده مجلس تأکید کرد: اگر حوزه ارزهای دیجیتال قاعده‌مند شود و افراد شفاف عمل کنند، افرادی که زمینه کلاه‌برداری را ایجاد کرده‌اند؛ ناکام می‌مانند. با قانون‌مندی و شناسنامه‌دار شدن، صرافی‌های خارج و داخل کشور کلاه‌برداری‌ها قابل پیگیری خواهد بود.

ماجرای ماینرهای بورسی و دولتی

محبی نجم‌آبادی در پایان گفت: شرکت توانیر برای شناسایی متخلفین حوزه رمز ارزها مبلغی را مشخص کرد و شاهد بودیم که در شرکت بورس تهران هم ماینرهایی کشف شد. جای تأسف دارد که نهادهای دولتی نیز ورود به استخراج ارزهای دیجیتال در شرایط فعلی کرده‌اند. در دورانی که کشور با شرایط خاص برقی رو به رو بود، ۲ هزار مگاوات برق را ماینرهای غیر مجاز مصرف کردند و زمینه نارضایتی‌های گسترده را به وجود آورد. این روند که افراد برای جذب سرمایه و ثروت حقوق مردم را پایمال کنند و دست درازی در بیت‌المال کنند، مورد قبول نماینده‌های مجلس شورای اسلامی نیست. قطعاً در دولت جدید این اتفاقات را شاهد نخواهیم بود. وزرا و نمایندگان مجلس نظارت دقیق بر این روند دارند.

منبع: گسترش نیوز


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/27gde2