سه‌شنبه 07 فروردین 1403 - 26 Mar 2024
کد خبر: 2319
تاریخ انتشار: 1400/07/08 01:45

راهکاری اساسی برای جلوگیری از ایجاد رانت در کشور

ندیمی گفت: دولت که باید در اموری مانند هدایت و سیاست گذاری دخالت داشته باشد خود را درگیر بنگاه داری کرده است.

پیشرفت صنعت در ایران نسبت به دیگر کشورها از سرعت کمتری برخوردار است و وجود موانع متعدد موجب شده تا اکثر کشورهای منطقه در صنعتی و تجاری سازی محصولات خود گام های بلند بردارند. اما مهم ترین موانعی که موجب شده تا صنعتگران داخلی در تولید و صادرات به توفیق چشمگیری دست پیدا نکنند چیست؟ خبرنگار گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با ایرج ندیمی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ترتیب داده و نظر وی را در این خصوص جویا شده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید

ندیمی در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: اگر مسئولان در صدد هستند که مشکل واردات را کاسته و ارزآوری را از راه صادرات افزایش دهند، همچنین با افزایش اشتغال مشکل بیکاری را حل کنند،‌ نقدینگی سرگردان در جامعه را مدیریت و از فرار مغز و سرمایه اجتناب کنند ناگزیر است به همه پتانسیل های کشور که صنعت در راس همه آنها قرار دارد میل داشته باشد.

رابطه مستقیم صنعت با بازارهای مالی

وی افزود: صنعت یکی از اجزای اصلی پیشرفت هر کشوری به حساب می آید. بر اساس آمار و ارقام منتشر شده بهترین روزهای خوب بازار سرمایه یا بازارهای پولی، بانکی و حتی بیمه ای به صنعت کشور متصل هستند. به عبارتی در روزهایی که صنعت کشور در رکود به سر ببرد یا نقدینگی به طرف خدمات غیرمولد سوق پیدا کند ما با چند بحران روبرو خواهیم شد که این بحران ها در بازارهای پولی و مالی کشور نمایان می شوند.

نماینده ادوار مجلس در ادامه گفت: دولت باید نقش کارفرمایی خود را به طور کامل از دست بدهد و سرمایه گذاری را به طور تمام و کمال به بخش خصوصی واگذار کند. البته اهلیت و صلاحیت این سرمایه گذاری نیز باید حتما مورد توجه قرار بگیرد. تا مادامی که دولت بخواهد برای خود رانت ایجاد کند و به واسطه قانون، بخش خصوصی، تعاونی ها و امثالهم را به نوعی از حوزه سرمایه گذاری دور کند ما نمی توانیم آینده روشنی را برای صنعت کشور متصور باشیم. البته منظور از دولت تمام حاکمیت از جمله نهادها، بنیادها و قوه های قضاییه و مقننه است. نباید فراموش کرد که اموال مردم در دست حکومت است؛ بنابراین همه نهادها و ستادها باید به سمت خصوصی سازی حرکت کنند.

دولت از بنگاه داری رها شود

ندیمی در ادامه گفت: دولت باید در اموری مانند هدایت و سیاست گذاری دخالت داشته باشد اما خود را درگیر بنگاه داری کرده است. این موضوع یکی از بزرگترین آفاتی است که در کشور وجود دارد. باید به این نکته نیز توجه داشت که دولت حتی برای کسب درآمد نیز باید به سمت خصوصی سازی حرکت کند. از طرفی نقش دولتی ها در شرکت های خصولتی باید به نقش مدیریتی تعریف شود تا سیاست ها ایفا شوند.

وی همچنین گفت: ما برای پیشرفت کشور به صنعت و توسعه آن نیازمند هستیم. نقش صنعت در توسعه کشور و کاهش وابستگی ها کاملا برجسته است اما تمام این موارد مشروط به این است که حکومت به جای کارفرمایی نقش مالکیتی خود را واگذار و نقش مدیریتی  خود را در هدایت، حمایت، سیاست گذاری و نظارت عملی کند. در چنین شرایطی مالیات حاصل می شود و از سویی دیگر رقابت ایجاد می شود و از ایجاد رانت و انحصار نیز جلوگیری می شود.

ندیمی افزود: امروزه در حوزه خودروی کشور مشاهده می شود که خودروسازان سالانه با ده ها هزار میلیارد تومان ضرر روبرو هستند. در این زمینه باید تحقیق کرد و دید که علت این موضوع چیست؟ با بررسی تمام جوانب به این نتیجه می رسیم که نحوه مدیریت مدیران خودروسازی کشور باید تغییر کند. بنابراین حکومت باید از راه مدیریت در سیاست و هدایت بر ما حکومت کند نه از راه قانون.

موانع رشد صنعتی در کشور

این کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از صحبت های خود به تشریح موانع رشد صنعتی در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از اصلی ترین دلایل این موضوع روابط بین الملل است. بدون تعارف باید پذیرفت که بدون داشتن روابط بین الملل نمی توان صنعت خود را به روز، رقابتی و صادراتی کنیم. چراکه برای صادرات نیازمند بازار هستیم و برای واردات مواد اولیه مورد نیاز نیز نیازمند افتتاح حساب های بین اللملی هستیم که هیچ کدام از این موارد بدون داشتن روابط بین المللی امکان پذیر نیست. 

وی در پایان گفت: اگر موضوع FATF حل نشود ما بدون شک با مشکلات و چالش های متفاوتی روبرو خواهیم شد. بنابراین باید مانع زدایی از مسیر صنعت کشور را در اولویت قرار دهیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4vlx63