دوشنبه 03 اردیبهشت 1403 - 22 Apr 2024
کد خبر: 17506
تاریخ انتشار: 1401/03/24 01:22

راهنمای خرید و اجاره تاور کرین (جرثقیل برجی) از گروه فنی مهندسی ماهو

تاور کرین (Tower Crane) یا جرثقیل برجی یکی از مهمترین ماشین آلات ساختمانی می‌باشد که وظیفه حمل و جابه‌جایی اجسام سنگین در طول فرآیند ساخت ساختمان را بر عهده دارد.

تاور کرین (Tower Crane) یا جرثقیل برجی یکی از مهمترین ماشین آلات ساختمانی می‌باشد که وظیفه حمل و جابه‌جایی اجسام سنگین در طول فرآیند ساخت ساختمان را بر عهده دارد. برای ساخت سازه‌های با ارتفاع بسیار زیاد که امکان استفاده از جرثقیل‌های معمولی وجود ندارد، از برج‌های جرثقیلی استفاده می‌شود. در ادامه توضیحات کاملی در خصوص تاور کرین‌ها، مزایای و معایب استفاده از آن و .. برای شما همراهان عزیز ارائه شده است.

( تاور کرین )

تاور کرین چیست؟

ساخت سازه‌های عظیم و کار در ارتفاعات همواره یکی از مشکل‌ترین و سخت‌ترین چالش‌های بشر در طول تاریخ بوده است. تاور کرین‌ها به شما امکان ساخت در ارتفاعات بالا را می‌دهند و مشکل حمل مصالح ساختمانی به ارتفاعات بالا با وجود جرثقیل‌های برجی تا حدود بسیار زیادی مرتفع شده است. جهت اجاره تاور کرین از هر نوع با کارشناسان ما تماس بگیرید.

این جرثقیل‌ها در واقع شکل بسیار پیشرفته‌ای از اهرم‌های تعادلی هستند که برای جابه‌جایی مصالح و مواد ساختمانی از آن‌ استفاده می‌شود. به احتمال بسیار زیاد شما جرثقیل‌های برجی را در سطح شهر و در کنار سازه‌های بزرگ مشاهده کرده‌اید که با استفاده از آن‌ها مصالح ساختمانی را در ارتفاع مشخصی قرار می‌دهند. استفاده از این وسیله مختص به صنعت ساختمان سازی و برج سازی نیست و از این جرثقیل‌ها در صنعت بارگیری و تخلیه‌ بار، در بنادر، ساخت سوله، پل سازی، صنعت مونتاژ قطعات و ... استفاده‌ می‌کنند.

قابلیت‌های منحصر به فرد جرثقیل برجی:

از جمله مهمترین دلایل استفاده از تاور کرین‌ها در صنعت، قابلیت جابه‌جایی اجسام در جهت‌های افقی و عمودی توسط این جرثقیل‌ها می‌باشد. علاوه بر جابه‌جای اجسام در جهت‌های مختلف، جرثقیل‌های برجی قابلیت‌ها و ویژگی‌های بسیار مهم و کاربردی دارند که در زیر به مهمترین قابلیت‌های این ابزار کاربردی اشاره شده است.

  • قدرت مانور بالا:

همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد، این دستگاه بعد از بلند کردن بار از زمین توانایی جابه‌جایی بار به سمت جلو و عقب را نیز دارد. علاوه بر بلند کردن و جابه‌جایی افقی، جرثقیل‌ برجی توانایی انتقال و حرکت بار به صورت 360 درجه را نیز دارد.

  • قابلیت افزایش ارتفاع:

در این مدل جرثقیل‌‌ها قابلیت افزایش ارتفاع وجود دارد. شما با رعایت اصول ایمنی با اضافه کردن سکشن به دستگاه می‌توانید ارتفاع آن را افزایش دهید. توجه داشته باشید که افزایش ارتفاع دستگاه بسیار کار حساسی است و در صورت هر گونه خطای محاسباتی و بی احتیاطی امکان سقوط دستگاه بسیار بالا می‌رود.

خرید تاور کرین

انواع مختلف تاور کرین:

تاور کرین‌ تنوع بسیار زیادی دارد، هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد خود را دارند. در زیر به برخی از مهمترین ویژگی‌های آن‌ها انواع اشاره شده است.

  • تاور کرین ثابت:

ساده‌ترین نوع این جرثقیل‌ها، تاور کرین‌های ثابت می‌باشند. این جرثقیل‌های برجی هیچگونه ویژگی خاصی نداشته و از آن‌ها برای موارد معمولی مانند جابه‌جایی اجسام و انتقال بار به ارتفاع مشخص استفاده می‌شود.

  • جرثقیل برجی متحرک:

این مدل پیشرفته‌تر از نوع ثابت هستند و معمولا یک بوم تلسکوپی هیدرولیکی به پلتفرم آن متصل است.

  • جرثقیل برجی خود نصب شونده (خود کششی):

تاور کرین خود کششی سرعت نصب بسیار بالاتری نسبت به سایر مدل‌ها دارد، علاوه بر سرعت نصب بالاتر این وسیله توانایی حمل بار با سرعت بیشتری را نیز دارد. 

  • جرثقیل برجی کمک نصب شونده (کمک کششی):

معمولا از این مدل برای جابه‌جایی اجسام سنگین در ارتفاعات بسیار بالا استفاده می‌شود.

  • تاور کرین بالا رونده:

از این نوع جرثقیل‌ برجی در صنعت برج سازی بسیار استفاده می‌شود. ارتفاع این جرثقیل‌ها با افزایش ارتفاع ساختمان به راحتی قابل افزایش است و شما می‌توانید به راحتی تمام ارتفاع برج را پوشش دهید.

  • جرثقیل برجی ریلی:

این تاور کرین‌ها بر روی ریل حرکت می‌کنند و معمولا برای ساخت و تعمیر مسیرهای ریلی از آن‌ها استفاده می‌شود.

*‌ تمامی تاور کرین‌ها فارغ از هر نوع و مدل آن‌ها دارای اجزای ثابت و مشخصی هستند. از جمله اصلی‌ترین اجزای هر جرثقیل‌ برجی می‌توان به تیرهای مشبک، پایه‌های جرثقیل، دکل، تیر اصلی جرثقیل، سیستم چرخاننده برج، موتور، پایه پد بتن، چرخ دنده‌های انفجاری اشاره کرد.

مزایای استفاده از تاور کرین‌ها نسبت به موبایل جرثقیل‌ها :

معمولا برای ساخت یک برج و سازه بلند از جرثقیل‌های برجی و موبایل جرثقیل‌ها استفاده می‌شود. در زیر به برخی از مزایای استفاده از جرثقیل‌ برجی به جای موبایل جرثقیل‌ اشاره شده است.

  • قدرت مانور بالاتر:

مهمترین مزیت تاور کرین‌ها نسبت به جرثقیل موبایلی قدرت مانور و شعاع همپوشانی بیشتر آن می‌باشد. جرثقیل‌های برجی در یک نقطه ثابت نصب می‌شوند اما به سبب ویژگی‌های منحصر به فرد قابلیت توانایی جابه‌جایی مصالح در تمام نقاط را دارند.

  • امکان افزایش ارتفاع:

امکان افزایش ارتفاع در جرثقیل‌های موبایل وجود ندارد و این جرثقیل‌ها قادر به جابه‌جای بار تا ارتفاع معینی هستند. در جرثقیل‌های برجی با افزودن قطعاتی (سکشن) امکان افزایش ارتفاع برای کاربران فراهم می‌باشد و می‌توان به راحتی با افزایش ارتفاع سازه، ارتفاع جرثقیل برجی را نیز افزایش داد.

  • حضور 24 ساعته در پروژه و محل کار:

تاور کرین‌ها تا پایان پروژه در محل حضور دارند و شما در هر ساعتی از شبانه روز که نیاز به جابه‌جایی داشته باشید، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. حضور 24 ساعته جرثقیل‌ برجی در محل پروژه به افزایش سرعت پیشرفت پروژه کمک بسیار زیادی می‌کند.

  • نیاز به فضای کمتر:

تاور کرین‌ها را می‌توان در قسمت خاصی از کارگاه نصب کرد که بر تمامی جهات و ابعاد مختلف پروژه دسترسی لازم داشته باشد. موبایل جرثقیل‌ها قابلیت نصب در محل خاصی را ندارد و باید به محل مورد نظر منتقل شود. در بسیاری از موارد امکان استقرار موبایل جرثقیل در محل مورد نظر وجود ندارد و به همین دلیل استفاده از آن‌ها در طول پروژه غیر ممکن است.

  • قدرت بالاتر:

جرثقیل‌های برجی از تحرک و قدرت بسیار بالاتری نسبت به موبایل جرثقیل‌ها برخوردار هستند. در صورتی که به قدرت و سرعت بیشتری برای جابه‌جایی نیاز داشته باشید، امکان افزایش قدرت و سرعت با اضافه کردن قطعاتی به ساختمان جرثقیل برجی وجود دارد که در موبایل جرثقیل‌ها امکان افزایش قدرت و سرعت وجود ندارد.

  • مناسب برای ساخت سازه‌های با ارتفاع بالا:

اگر کمی به اطراف خود توجه کرده باشید، مشاهده می‌کنید که در اطراف تمامی برج‌های بلند و آسمان خراش‌ها چندین جرثقیل‌ برجی وجود دارد. در سازه‌های با ارتفاع زیاد امکان استفاده از موبایل جرثقیل‌ها وجود ندارد و تنها راه جابه‌جایی مصالح به ارتفاعات بسیار بالا استفاده از جرثقیل‌ برجی می‌باشد.

جمع بندی:

در این محتوا با تاور کرین‌ها تا حدودی آشنا شدید و از مهمترین مزایای استفاده از این جرثقیل‌های برجی نسبت به موبایل جرثقیل‌ها اطلاعاتی کسب کردید. در صورتی‌که مایل به خرید تاور کرین و یا اجاره تاور کرین می‌باشید، پیشنهاد ما به شما گروه فنی و مهندسی ماهو ارائه دهنده انواع خدمات خرید، فروش و اجاره جرثقیل‌ برجی، خرید و فروش آسانسورهای کارگاهی و .. می‌باشد. از همراهی شما تا انتهای این محتوا بسیار سپاسگزاریم، امیدواریم این محتوا مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4by5q9