دوشنبه 27 فروردین 1403 - 15 Apr 2024
کد خبر: 19041
تاریخ انتشار: 1401/05/26 03:20

راهنمای خرید دیزل ژنراتور

در این مقاله قصد داریم به شما خریداران عزیز نکاتی را بگوییم که در خرید دیزل ژنراتور به شما کمک می‌کند.

 

 

دیزل ژنراتور چیست؟

دیزل ژنراتور به ترکیبی از موتور دیزل، ژنراتور و متعلقاتی مانند شاسی، کانوپی، سیستم‌های کنترل، قطع کننده‌های اضطراری مدار، سیستم مولد گرما، سیستم استارت اتومات و غیره که به منظور تولید برق استفاده می‌شود، می‌گویند. هدف از این ترکیب تولید الکتریسیته یا همان برق از سوخت دیزل (گازوئیل) است. یعنی این دستگاه نیروی مکانیکی حاصل از سوخت دیزل توسط موتور را به ژنراتور انتقال داده و جریان برق را به ما می دهد.

 

برای انتخاب دیزل ژنراتور در دو مرحله عمل می کنیم:

اول: محاسبه بار الکتریکی مصرفی(محاسبه توان ژنراتور سه فاز و تک فاز)

هدف از محاسبه بار الکتریکی مصرفی، رسیدن به یک عدد دقیق برای محاسبه توان ژنراتور است.

جهت تعیین میزان بار الکتریکی مصرفی، لیستی از مصرف کننده ها تهیه کرده و سپس آنها را به دو دسته ی سه فاز و تک فاز تقسیم بندی می کنیم.

سپس، به مشخصات الکتریکی آنها مراجعه کرده و میزان شدت جریان مصرفی بر حسب آمپر آنها را یادداشت می کنیم.

مصرف کننده های القایی مانند الکتروموتورها بطور موقت و در لحظه استارت، مقدار آمپری که مصرف میکنند بیش از 2.5 برابر مقدار نامی آنهاست. این افزایش آمپر در محاسبات باید لحاظ شود.





















حالا مقادیر بدست آمده را به صورت مجزا (یعنی تکفازها با هم و سه فازها با هم) جمع می کنیم. حالا باید این مقدار آمپر را به کیلووات یا کاوآ (کیلو ولت آمپر) تبدیل کنیم:

K W = A / 1.8

KVA = A / 1.44





بخش دوم: انتخاب دیزل ژنراتور

پس از تعیین توان الکتریکی مورد نیاز وقت آن است که به کاتالوگ سازندگان دیزل ژنراتور مراجعه نموده و مدل مناسب را انتخاب نماییم.



برای خرید و انتخاب ژنراتور برق موارد زیر را در نظر بگیرید:

نوع نیاز خود را مشخص کنید.

در ابتدا باید مشخص کنید که برای رفع چه نیازی به ژنراتور نیاز دارید.

طول عمر و ماندگاری ژنراتور را در نظر بگیرید.

توجه به طول عمر و ماندگاری دستگاه نیز می تواند هزینه های تعمیر و نگهداری را برایتان کاهش دهد. به طور کلی ژنراتورهای اروپایی ماندگاری بسیار بهتری از ژنراتورهای چینی دارند.

قیمت دیزل ژنراتور

شما باید به صورتی بودجه خود را برنامه ریزی نمایید که با خرید ژنراتور و هزینه های پشتیبانی آن، بتوانید به راحتی و بدون دردسر مانع از بروز مشکلات قطع برق شوید. در واقع قیمت دیزل ژنراتور یکی از مهمترین موارد تاثیرگذار در انتخاب و خرید ژنراتور است.

ویژگی های دستگاه

همواره برای خرید یک محصول باید به ویژگی های آن توجه شود. این ویژگی ها در زمان خرید ژنراتور، مواردی از جمله خنک کننده اتوماتیک، تنظیم ولتاژ اتوماتیک، خاموش شدن خودکار، سوئیچ انتقال و ... می باشند. همچنین قبل از خرید باید اطمینان لازم را از ویژگی های ایمنی دستگاه مورد نظر خود به دست آورید.



خدمات جانبی

شما باید نکته مهم دیگری را در نظر داشته باشید و آن این است که در کنار خرید ژنراتور، شما چه گارانتی، ضمانت، لوازم جانبی و خدمات دیگری را به دست می آورید.



سوخت مورد استفاده

ژنراتور برای تولید برق می تواند از سوخت های متفاوتی مانند بنزین، دیزل و ... استفاده داشته باشد. شما قبل از خرید باید بدانید که با توجه به سوخت استفاده شده، چه نوع دستگاهی را انتخاب نمایید.



انتخاب سوخت

ژنراتور های خانگی به طور معمول از گاز شهری استفاده کرده که سوخت پاک تری می باشند. مزارع و کسب و کارها معمولا از نوع بنزینی و دیزلی استفاده می کنند. پس برای انتخاب سوخت دستگاه باید موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:

  • شرایط محل نصب

  • قیمت سوخت

  • در دسترس بودن آن



مصرف شما به صورت دائم می باشد یا تنها در مواقع اضطراری؟

اگر نیاز به تامین برق در شرایط اضطراری دارید، نوع دیزلی برای شما به صرفه تر می باشد.

اما اگر به ژنراتورهای دائم کار نیاز دارید، نوع گازسوز می توانند انتخاب مناسبی برایتان باشند. با وجود گران قیمت تر بودن این نوع ژنراتورها، اما دائم کار بوده و شما برای تامین سوخت آن ها به مشکلی برنخواهید خورد.



ژنراتور ثابت بخرم یا قابل حمل؟

در صورتی که شما برای مصارف خانگی خود به این دستگاه ها نیاز دارید، بهتر است تا نوع ثابت این دستگاه را تهیه کنید. این نوع ژنراتورها دارای مزایای بسیاری دارند که عبارتند از:

  • سر و صدای کمتر

  • نصب و راه اندازی راحت تر

  • توان و قدرت این نوع دستگاه ها از انواع قابل حمل ژنراتورها بیشتر می باشد

  • همچنین احتمال سرقت آن ها کمتر است.



در صورتی که شما برای کسب و کارهای کوچک و یا مغازه نیاز به ژنراتور دارید که در واقع فضای کافی برای نصب نوع ثابت این دستگاه ها را ندارید یا ژنراتور را برای سفرهای چند روزه خود در طبیعت نیاز دارید، نوع قابل حمل برای شما کارآمد می باشد.



ژنراتور مدرن بخرم یا قدیمی؟

در ژنراتورهای مدرن از فناوری اینورتر استفاده می گردد. این فناوری در ژنراتور ها کمک می کند تا انرژی برق به صورت یک جریان حساس و بسیار سریع و ناگهانی به دستگاه هایی مانند رایانه، تلویزیون، ماکروویو و ... نرسد تا آسیبی به آن ها وارد نگردد.

 

ژنراتورهای مدرن، بی صدا بوده، بسیار روان کار می کنند، مصرف سوخت کمتری دارند و انتخاب بهتری برای محیط زیست می باشند.



نراتورهای قدیمی بدون اینکه میزان انرژی مورد نیاز دستگاه را در نظر بگیرند، با تمام سرعت خود کار می کنند، در حالی که ژنراتورهای مدرن دارای دریچه کنترل هوشمند خودگردان بوده که در زمان روشن کردن دستگاه، به طور خودکار تنظیم می گردند. این کار به صرفه جویی برق کمک می کند.



ژنراتور تک فاز بخرم یا سه فاز؟

ژنراتورهای تک فاز 220 ولتی هستند که در واقع همان برق مورد استفاده در منازل می باشند. این نوع ژنراتورها بیشتر برای مشاغل کوچک و منازل مناسب هستند.



تجهیزات و دستگاه های صنعتی برق سه فاز را مورد استفاده قرار داده که از 350 ولت نیز بیشتر می باشند، به همین منظور برای ژنراتور های معمولی باید از نوع سه فاز استفاده کرد.

البته ژنراتورهای سه فاز این قابلیت را دارند که تک فاز شوند. در این شرایط برق خروجی به نسبت برق ورودی حدود یک سوم کاهش پیدا می کند.



آیا ژنراتور حتما باید کانوپی داشته باشد؟

کانوپی سبب کاهش صدای دستگاه می شود.

بستگی دارد که ژنراتور شما در چه مکانی قرار خواهد گرفت. در فضایی مانند مزرعه به کانوپی نیازی نخواهید داشت. اما در هر جای دیگری که صدای این دستگاه سبب آزار شما می شود، باید حتما نوع کانوپی دار را تهیه نمایید.

 

آیا تعیین ولتاژ دستگاه باید توسط کارشناس باشد؟

برای این کار لازم است تا با کارشناس برق مشورت داشته باشید. کارشناس برق به بررسی و ارزیابی مواردی از جمله محیط کاری، بارهای متفاوت تاسیسات، حداکثر شدت جریان برق و ... به طور دقیق ولتاژ مورد نیاز شما را تعیین می کند. زیرا برآورد اشتباه می تواند مشکلاتی را برایتان ایجاد نماید. اگر مقدار عددی از نیازتان کمتر بود، نیاز واقعی شما برآورده نمی شود و در صورت بیشتر بودن شما متحمل هزینه های اضافی خواهید شد.

شرکت مهندسی آبادیزل یکی از عمده ترین تامین کنندگان و عرضه کنندگان انواع محصولات صنعتی الکتروپمپ، الکترو موتور و گیربکس است. همچنین شما میتوانید برای اطلاع از قیمت و خرید موتور برق به فروشگاه اینترنتی آبادیزل مراجعه نمایید.



 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qapap