سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
کد خبر: 10104
تاریخ انتشار: 1400/10/16 22:45

راز گرانی دلار آبی

به اعتقاد سلطانی‌زاده، عضو شورای عالی کانون صرافان گفت اختلاف قیمتی بین دلار آبی و سفید وجود ندارد. در ایران به دلیل تقاضا بیشتر مردم برای این نوع دلار، اختلاف قیمت ایجاد شده است.

دلار در ایران نقش مهمی در اقتصاد ایران دارد و شاهد حضور دلارهای متنوعی در بازار هستیم.  حتما نام دلار فردایی، دلار هرات، دلار سلیمانیه، دلار آمریکا،‌ دلار استرالیا و دلار کانادا را شنیده‌اید. جالب‌ترین تفاوت قیمت را در دلار آبی و سفید شاهد هستیم. خیلی از صرافی‌ها دلار آبی را گران‌تر و حتی به مشتریان خاص می‌فروشند. اگه علاقه‌مند به شناخت دلارهای مختلف و تفاوت‌هایشان هستید در این گزارش همراه ما باشید.

کامران سلطانی‌زاده، عضو شورای عالی کانون صرافان ایرانیان در گفتگو با گسترش نیوز گفت: تمامی ارزها چند سال یک بار تغییر در سال ساخت دارند. در ایران هم سکه سال ۱۳۸۶ گران‌تر است و سال‌های مختلف در بازار، علاقه‌مندان خاص خود را دارد. دلار هم در سال‌های ۱۹۹۶، ۲۰۰۰، ۲۰۰۳ و ۲۰۰۶ چاپ شده است. آخرین ورژن، دلار آبی رنگ با هولوگرام پیچیده است. دلار آبی از نظر ظاهری زیباتر است و امنیت بیشتری دارد.

سلطان-زاده

تقاضای بیشتر دلار آبی را گران کرد

سلطانی‌زاده اظهار کرد: اختلاف قیمتی بین دلار آبی و سفید وجود ندارد. خصوصاً دلارهایی که سال تولید آنها بعد از ۲۰۰۰ است، هیچ اختلاف قیمتی ندارند. البته در ایران به دلیل تقاضای بالای مردم اختلاف قیمت ایجاد شده است. خیلی از افراد جامعه به صورت ذهنی علاقه‌مند به دلار نو و تانشده هستند. در نتیجه خیلی از افراد علاقه‌مند به دلار سفید نیستند. حتی اگر صراف و فروشنده به دلیل کمبود دلار آبی، بهای بیشتری را طلب کند حاضر به پرداخت هستند.

وی افزود: همین برخوردها و تقاضاهای ایجاد شده اختلاف قیمت ۵۰ تا ۱۰۰ تومانی ایجاد کرده است. از نظر کیفیت و خدمت‌دهی در هیچ جای دنیا دلار آبی و سفید متفاوت نیست. دلار باید استاندارهای خود را داشته باشد و دستگاه‌های ارزشمار، اصالت دلار را تعیین می‌کند. دلار نباید مهر، خط‌خوردگی و پارگی داشته باشد. این انواع دلار و قیمت‌گذاری‌ها تاثیری در روند اقتصادی کشور ما ندارد. شاهد نوعی رویه سلیقگی هستیم؛ یعنی در ارتباط با همه کالاها، افراد به دنبال نو و دست نخورده هستند. کالای داخل ویترین خریدار ندارد و کالای داخل بسته‌بندی ارزش دارد».

جوسازی دلار فردایی

عضو شورای عالی کانون صرافان ایرانیان تاکید کرد: «دلار فردایی برای معاملات پیش‌بینی‌شده روز بعد کاربرد دارد و به معاملات کاغذی و غیر رسمی مشهور است. این معاملات پایه و اساس مشخصی ندارند. به اعتقاد سلطانی‌زاده، از دلار فردایی عمدتا برای جوسازی استفاده می‌شود. وی ضمن بیان این نکته افزود: «دلالان با استفاده از این نوع دلارها برای بازار جهت‌سازی می‌کنند. البته سازوکارهای مشابه دلار فردایی را در دنیا شاهد هستیم که به عنوان معاملات آینده (Futures) شناخته می‌شود. اگر معاملات فیوچر به صورت رسمی داشته باشیم این ساز و کارهای غیر رسمی از بین خواهد رفت. برای برخورد با معاملات غیررسمی باید فضا را بر اساس ساز و کار قانونی به سمت فضای رسمی سوق دهیم».

سلطانی‌زاده خاطرنشان کرد: «معاملات فیوچر در همه جای دنیا مرسوم است. شرایط حقوقی کشور، محدودیت‌هایی را برای این نوع معاملات ایجاد کرده است اما به ناچار باید با روند اقتصاد دنیا همسو  باشیم. این تقاضا در بازار ایران وجود دارد. با ساماندهی این روند مشکلات تجار و صادرکننده‌ها حل خواهد شد».

عضو شورای عالی کانون صرافان ایرانیان در پایان گفت: «برای تامین نیازهای رسمی باید از صرافی‌های رسمی سراسر کشور خرید کنیم.  بانک مرکزی جدولی را طراحی کرده است که بسیاری از نیازهای رسمی همکاران ما را پاسخ می‌دهد. این جدول، نیازهای ما را در حوزه‌های حمل و نقل، ترانزیت و دانشجویی مشخص کرده است. صرافی‌های سراسر کشور این نیازها را تامین می‌کنند. صرافی‌ها ملزم به ارائه شماره سریال اسکناس به مردم هستند. فاکتورهای رسمی مشکلات مردم را در حمل و نقل دارایی کاهش می‌دهد و مشکلات پولشویی نیز برطرف می‌شود».


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/39arw4