دوشنبه 06 فروردین 1403 - 25 Mar 2024
کد خبر: 17696
تاریخ انتشار: 1401/03/30 22:58
در جریان بازدید خبرنگاران از شرکت ذوب‌آهن مطرح شد

ذوب‌آهن، متهم اشتباه کم‌آبی

خبرنگاران حوزه صنعت و معدن کشور در راستای افزایش تعامل و همکاری ذوب‌آهن اصفهان و رسانه‌ها و آشنایی نزدیک‌تر این خبرنگاران با خط تولید از این مجتمع عظیم صنعتی بازدید کردند.

 در این نشست، ضمن تاکید بر جایگاه شرکت ذوب‌آهن اصفهان و تاثیر آن بر پیشبرد مسیر توسعه صنعتی کشور تاکید شد: ذوب‌آهن اصفهان ظرف مدت ۴ سال و با ظرفیت اولیه ۵۰۰ هزار تن احداث شد. این شرکت در حال ‌حاضر از جایگاه ویژه و ممتازی در سطح جهانی برخوردار است، تا جایی که سال گذشته حدود ۴۵ درصد از محصولات این واحد روانه بازارهای جهانی شده است.

فضای سبز منحصربه فرد

احمد اکبری، معاون سرمایه‌های انسانی و توسعه مدیریت ذوب‌آهن اصفهان در جمع خبرنگاران گفت: سرمایه‌های انسانی ذوب‌اصفهان که در بخش‌های گوناگون خط تولید، شاهد تلاش و کوشش آنها بودید، اساسی‌ترین دارایی‌های کارخانه محسوب می‌شوند، زیرا بدون حضور این عزیزان و دانش و اندیشه پویای آنها، این ماشین‌آلات و تجهیزات کارآیی نخواهند داشت. وی افزود: برای حفظ سرمایه‌های انسانی و توسعه شایستگی‌ها و توانمندی‌های آنها، سلامتی این عزیزان در اولویت اول ما قرار دارد و این مهم رسالت اولیه ذوب‌آهن اصفهان از بدو تاسیس تاکنون است. معاون سرمایه‌های انسانی و توسعه مدیریت شرکت تصریح کرد: این کارخانه ۱۶هزار و ۵۰۰ هکتار فضای سبز منحصربه فرد و دست‌کاشت دارد که سرانه فضای سبز شرکت به‌ازای کارکنان، بیش از یک هکتار است. این مقام مسئول خاطرنشان کرد: این کارخانه یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین بیمارستان‌های سطح کشور را دارا است که در کنار خدمت‌رسانی به کارکنان شرکت و خانواده‌های آنها به‌عموم هموطنان عزیز در امر سلامت یاری می‌رساند.

تولید فولاد در ایران ثمره احداث ذوب‌آهن اصفهان است

علیرضا امیری، مدیر روابط‌عمومی ذوب‌آهن اصفهان نیز در نشست با این خبرنگاران گفت: تولید فولاد در ایران ثمره احداث ذوب‌آهن اصفهان است، این کارخانه عظیم صنعتی به‌عنوان یک آرمان ملی با حضور نیروهای مختلف از سطح کشور و تلاش شبانه‌روزی آنها طی ۴ سال ساخته شد که این دستاورد بی‌نظیر به‌عنوان یک رکورد ثبت شد. وی افزود: احداث شهر فولادشهر از جمله دستاوردهای دیگر ذوب‌آهن اصفهان است که به‌عنوان یک شهر مدرن ساخته شد و یک مسئولیت اجتماعی بزرگ به‌شمار می‌رود. مدیر روابط‌عمومی ذوب‌آهن اصفهان تصریح کرد: از زمان ساخت ذوب‌آهن تاکنون حدود ۱۴۰ هزار نفر در آموزشگاه این کارخانه آموزش دیدند و در صنایع مختلف کشور منشأ خیر و برکت شدند و این رویکرد تاکنون ادامه دارد. این مقام مسئول ادامه داد: دوران دفاع مقدس نیز برای ذوب‌آهن اصفهان برگ زرین دیگری محسوب می‌شود، زیرا این کارخانه در کنار حفظ خط تولید، برای پشتیبانی از جبهه‌های جنگ با اعزام ۱۴هزار نفر رزمنده و ارسال قطعات و تجهیزات نقش بی‌بدیلی را ایفا کرد که سند افتخار آن تا همیشه جاودانه خواهد بود. علیرضا امیری بیان کرد: ذوب‌آهن اصفهان با بهره‌مندی از انواع گواهینامه‌های ملی و بین‌المللی مطابق با استانداردهای روز دنیا، انواع محصولات فولادی مانند ریل، آرک معدن، انواع تیرآهن، میلگرد و... را تولید می‌کند و در کنار تامین نیاز بازار داخل، نیمی از محصولاتش را صادر می‌کند.

وی گفت: این شرکت در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی پساب شهرهای فولادشهر، مینادشت و ۱۱ روستای شهرستان فلاورجان و همچنین زرین‌شهر را خریداری کرده و در سیکل تولیدش مورداستفاده قرار می‌دهد. در خرید پساب این شهرهای همجوار ۵۰۰ میلیارد تومان و برای انتقال پساب کارخانه نیز ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و اقدام دیگر در این زمینه ساخت تصفیه‌خانه پساب در ذوب‌آهن با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد تومان است.

وی همچنین درباره مقوله بومی‌سازی نیز گفت: ذوب‌آهن اصفهان با دارا بودن کارگاه‌های مدل‌سازی، قالب‌سازی، ریخته‌گری و ساخت، ۸۵ درصد از قطعات و تجهیزات را در داخل کارخانه می‌سازد و در تامین قطعات و تجهیزات سایر صنایع کشور نیز نقش دارد.

امیری در پایان ضمن تاکید بر تلاش این مجموعه برای کاهش مصرف آب خاطرنشان کرد: صنعت فولاد در سال‌های گذشته به‌عنوان متهم کم‌آبی در اصفهان مطرح شده است. این اتهام در شرایطی به صنعت فولاد مطرح می‌شود که این شرکت با بهره‌مندی از پساب شهرهای اطراف اقدام به کاهش قابل‌توجه مصرف آب کرده است.

احترام به محیط‌زیست

حمید حسینی، مدیر بهداشت و محیط‌زیست ذوب‌آهن نیز گفت: این شرکت در حدود سال ۹۴، 200 مترمکعب بر ساعت پساب زرین‌شهر را در تصفیه‌خانه جذب کرد و هم‌اکنون نیز ۸۴۰ مترمکعب پساب شهرهای ایمان‌شهر، فولادشهر و لنجان را در تصفیه‌خانه جذب می‌کند که از منظر بهداشت بسیار موثر است و از بعد تامین آب نیز حدود ۵۰ درصد از آب برداشتی کارخانه را کاهش می‌دهد.

وی افزود: این شرکت ۱۶هزار و ۵۰۰ هکتار جنگل دست‌کاشت دارد که در بین صنایع یک رکورد بی‌نظیر به‌شمار می‌رود. از این عدد ۱۴هزار هکتار آن دیم است و مابقی آن نیز از طریق پساب مازاد کارخانه آبیاری می‌شود.

شایان ذکر است، فولادسازی، کوره بلند شماره یک، پروژه ساخت درب‌های فلکسیبل کک‌سازی و مدیریت نورد از جمله بخش‌هایی بود که موردبازدید خبرنگاران قرار گرفت و آنها از نزدیک فرآیند تولید را مشاهده کردند.

سخن پایانی

مدیران شرکت ذوب‌آهن اصفهان بر تلاش این مجموعه با هدف کاهش مصرف انرژی برق، گاز و آب تاکید داشتند. سرانه مصرف آب در ذوب‌آهن اصفهان برای تولید یک کیلوگرم فولاد برابر ۵ لیتر برآورد می‌شود. این رقم تا حدودی از استانداردهای جهانی بالاتر است، البته بخشی از این موضوع را باید ناشی از تامین بسیاری از پیش‌نیازهای تولید فولاد در این مجموعه دانست، تا جایی که حتی برق موردنیاز این صنایع نیز توسط نیروگاه برق واقع در ذوب‌آهن اصفهان تامین می‌شود.

 با این وجود باید خاطرنشان کرد  مدیران و مسئولان این شرکت اهتمام خود را برای کاهش مصرف برق به‌کار بسته‌اند. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45aj6o