دوشنبه 27 فروردین 1403 - 15 Apr 2024
کد خبر: 678
تاریخ انتشار: 1400/06/07 09:32

دولت جدید به فکر صنعت نمایشگاهی باشد

با گذشت یک سال و نیم از شیوع ویروس کرونا، صنعت نمایشگاهی ایران در یکی از سخت‌ترین روزهای خود قرار دارد. این صنعت که نقش کلیدی در رشد و رونق تولید ملی و توسعه تجارت خارجی ایفا می‌کند با ادامه روند رکود و تعطیلی در آستانه ورشکستگی و حذف قرارگرفته است.

محمدجواد قنبری، معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی بابیان این مطلب به صمت افزود: از سوی دیگر، اخیرا شاهد صدور اطلاعیه‌های غیرتخصصی از سوی مراجعی مانند اتاق اصناف مبنی بر عدم‌برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و عمومی در مراکز نمایشگاهی بودیم که خارج از حیطه وظایف آنها و خلاف قانون و ضوابط و دستورالعمل‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت که شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی و سازمان توسعه تجارت ایران را به‌عنوان مرجع تصمیم‌گیر درباره صنعت نمایشگاهی کشور تعیین کرده، است.

وی ادامه داد: نکته‌ای که در شرایط حاضر به‌دلیل تعطیلی‌های مکرر ناشی از پاندومی کرونا به اذهان فعالان صنعت نمایشگاهی خطور می‌کند این است که چرا اغلب صنوف، مراکز خرید و پاساژها امکان فعالیت دارند اما سایت‌های نمایشگاهی کشور باوجود اینکه جزو شاخص‌ترین مراکز اقتصادی در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مصوب وزارت بهداشت هستند، همچنان باید تعطیل باشند.

قنبری گفت: شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی در این ارتباط بارها اعتراض خود را به مراجع مربوطه نظیر ستاد ملی مدیریت کرونا و وزارت بهداشت در مکاتبات و جلسات اعلام کرده و تذکر لازم را نیز به اتاق اصناف ابلاغ و از مراجع ذیصلاح و مرتبط وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست کرده برای دفاع منطقی و بیان نظرات کارشناسی و تخصصی درباره برگزاری نمایشگاه‌ها باید نماینده صنعت نمایشگاهی کشور در جلسات ستاد ملی مدیریت کرونا حضور یابد که طبق آخرین پیگیری‌ها هماهنگی و اقدامات لازم در این راستا از سوی معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عمل آمده است.

وی افزود: از سال گذشته با پیگیری‌های مستمر مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی، شاهد فعالیت مجدد مراکز نمایشگاهی کشور هر چند به‌صورت محدود بودیم اما ده‌ها نمایشگاه تخصصی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و تحت نظارت ستاد ملی کرونا برگزار شد که البته با موانع و محدودیت‌های مکرر بعدی در سال ۱۴۰۰ متأسفانه دوباره با افت برگزاری نمایشگاه‌ها مواجه شده‌ایم.

او همچنین گفت: مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی همچنان مصمم و پیگیر رفع موانع برپایی نمایشگاه‌ها در سراسر کشور است و در این زمینه چه به‌صورت مکاتبات رسمی و چه نشست‌ها و جلسات حضوری، پیامدهای عدم‌برگزاری نمایشگاه‌ها را به مسئولان ذی‌ربط گوشزد کرده است.

متأسفانه در یک سال و نیم گذشته به‌واسطه عدم‌استمرار برگزاری نمایشگاه‌ها بیش از هزار میلیارد تومان خسارت و زیان به صنعت نمایشگاهی کشور و فعالان این صنعت واردشده و هزاران نفر نیز به‌طور مستقیم و غیرمستقیم که مشاغل و فرصت‌های شغلی آنها به این صنعت وابسته است مانند برگزارکنندگان، غرفه‌سازان، سایت‌داران، شرکت‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای، بخش‌های حمل‌ونقل و ترانسفر، تورهای نمایشگاهی و مراکز اقامتی و... بیکار شده و شغل خود را از دست داده‌اند و کسی هم پاسخگوی بیکاری آنها و مشکلات ناشی از آن نیست.

وی همچنین یادآور شد: بی‌توجهی به ظرفیت‌های صنعت نمایشگاهی به‌عنوان یکی از پیشران‌های مهم اقتصادی، آسیب جدی به حوزه تجارت و اقتصاد کشور وارد می‌کند و این در حالی است که سایت‌های نمایشگاهی کشور با وسعت زیاد، سقف‌های بلند و امکانات جانبی، غربالگری، تب‏سنجی، محدودیت بازدید عمومی ناظران بهداشتی و... به‌خوبی شاخص‌های مربوط به پروتکل‌های بهداشتی از جمله فاصله‌های اجتماعی را مراعات و شرایط ایده‌آلی را برای حضور موثر شرکت‌های تولیدی و هلدینگ‌های اقتصادی در نمایشگاه‌ها و بازاریابی آنها فراهم می‌کند.

معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی در پایان تاکید کرد: با صدای بلند به همه مسئولان کشور در دولت جدید اعلام می‌کنیم صنعت نمایشگاهی ایران بیش از این تحمل رکود و تعطیلی و ورشکستگی صدها شرکت و فعالان حوزه‌های مرتبط کاری خود را ندارد و چنانچه تدابیر و همکاری لازم از سوی دست‌اندرکاران امر بهداشت و ستاد ملی مدیریت کرونا اتخاذ نشود به‌زودی شاهد بحران بیکاری و اقتصادی در این بخش مهم از حوزه تجارت و اقتصاد کشور خواهیم بود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4byx53