پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 17821
تاریخ انتشار: 1401/04/05 01:06
گفت‌وگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران:

دولت تیشه به ریشه این صنف زد / تالارها پا در کفش ما کردند

رئیس اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران اظهار داشت: درحال‌حاضر یکسری از ادارات مثل پلیس +۱۰، پیشخوان دولت، اداره گذرنامه و پست صنف ما را کاملا به سمت نابودی بردند.

 

طی دو سالی که کشور درگیر ویروس کرونا بود، بازار خیلی از اصناف تعطیل شد. با جلوگیری از برگزاری مراسم‌های عروسی صنف دیگری غیر از تالار‌های پذیرایی به سمت ورشکستگی رفت که فیلمبرداران و عکاسان بودند. زمانیکه مراسمی برگزار نشود قطعا این صنف دیگر متقاضی ندارد تا از آن طریق زندگی خود را بگذرانند. حال با گذشتن از روزهای سیاه کرونا و بهبود وضعیت با واکسیناسیون، دیگر وقت بازگشت رونق به اصناف است.

گسترش نیوز در خصوص وضعیت فعلی و میزان تقاضا از عکاسان و فیلبرداران به گفت‌وگو با زعفر یاوری، رئیس اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران پرداخت.

 

 

 

زعفر-یاوری

 

یاوری در ابتدا با اشاره به تغییر شیوه عکس برداری پرسنلی در برخی از ادارات اظهار کرد: در حال‌ حاضر یکسری از ادارات مثل پلیس +۱۰، پیشخوان دولت، اداره گذرنامه و پست صنف ما را کاملا به سمت نابودی بردند. در این ادارات عکاسی کاملا بی‌کیفیت و توسط خودشان انجام می‌شود. این‌ها کار دولتی است و نباید کار صنفی انجام دهند.

عکس پرسنلی درآمد اصلی عکاسان بود

وی در ادامه افزود: ۷۰ درصد درآمد عکاسان ما از عکس پرسنلی است که درحال‌حاضر توسط ادارات گرفته می‌شود. پس با این وجود عکاسان کشور چگونه زندگی خود را بگذرانند و درآمد کسب کنند؟ دو سال پیش حدود ۱۹۰۰ واحد جوازدار داشتیم که درحال‌حاضر به ۱۰۰۰ واحد رسیده است و این صنف به سمت نابودی می‌رود.

رئیس اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران در خصوص راهکارهای ارائه شده برای جلوگیری از این موضوع گفت: ما بارها جلسه گذاشتیم و راهکار ارائه دادیم که این ادارات با هر دستگاه و تکنولوژی که می‌خواهند توسط عکاسان این کار انجام می‌شود و آ ن‌ها آمادگی انجام این کار را با کیفیت مطلوب دارند.

یاوری در ادامه گفت: اعضای صنف با ناراحتی به ما مراجعه می‌کنند و معترض هستند که ما برای آنها چه کاری انجام دادیم که این شرایط بهبود یابد؟ آیا جلوی اداره پست یا سایر ادارات را گرفتیم؟ آنها از اتحادیه ناراحت هستند و کاری از دست ما ساخته نیست.

رئیس اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران با اشاره به موضوع مالیات بیان کرد: مشکل بعدی صنف ما مالیات است. زمانی که عکاسان درآمدی نداشتند چه مالیاتی باید پرداخت کنند؟

تالارها عاملی دیگر در نابودی صنف عکاسان

وی در خصوص میزان تقاضا با توجه به برگزاری مراسم‌های عروسی اظهارکرد: درحال‌حاضر با کاهش کرونا عروسی‌ها رونق گرفته است اما هر دامادی که برای قرارداد به تالار پذیرایی مورد نظر خود مراجعه می‌کند، تالار در قرارداد ذکر می‌کند که خودشان عکاس دارند و عکاس از بیرون به تالار راه نمی‌دهند. حدودا ۴ سال است که تالارها این کار را انجام می‌دهند. فیلم بردار نیز جزء خدمات است. بعد از تحویل فیلم عروسی زمانیکه عروس و داماد متوجه بی‌کیفیتی فیلم می‌شوند به سراغ اتحادیه می‌آیند تا به شکایت آنها رسیدگی شود. آن روزی که تالار عکاس خود را تحمیل کرد باید به فکر اتحادیه بودید و سوال می‌پرسیدید بعد از آن از دست ما کاری ساخته نیست. ما چندین مرتبه جلسه با اتحادیه تالار پذیرایی داشتیم و حق را به دادند اما هنوز هم این مشکل حل نشده است.

هزینه تجهیزات

یاوری در خصوص هزینه تامین تجهیزات گفت: هزینه تامین تجهیزات دوربین با رشد قیمت‌ها به شدت افزایش یافته که قطعا بر دستمزد تاثیر‌گذار است.

نرخ ثابت برای عکاسی از عروسی

رئیس اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران در پایان پیرامون قیمت‌های متفاوت در هزینه عکاسی و فیلم برداری اظهارکرد: نرخ ثابت وجود دارد اما خدمات عکاسی و فیلم برداری ثابت نیست و انواع مختلفی دارد ( مثلا آلبوم عکس با تعداد صفحات و جلد متفاوت ) اما اگر فردی از خدمات داده شده توسط واحدهای با مجوز از کیفیت و نرخ ناراضی باشد با مراجعه به اتحادیه به شکایات آنها رسیدگی می‌شود.

منبع:گسترش نیوز

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xq9db