چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 18046
تاریخ انتشار: 1401/04/13 02:00
در گفتگوی گسترش نیوز با عضو هیئت مدیره انجمن شرکت های ساختمانی:

دلال بازی بلای جان مستاجران / مسکن مهر خیانت بود!

محمد علی پور شیرازی گفت: هجوم مردم به کلانشهرها برای بهره مند شدن از یک زندگی با کیفیت تر نیز از عوامل تاثیر گذار برای افزایش قیمت مسکن است، از این رو با قبول این نکته که قیمت مسکن از تمام فاکتورهای سیاسی، اجتماعی، سیاسی و اجتماعی تاثیر می گیرد، در می یابیم که تنها گران شدن مصالح ساختمانی و بالا رفتن دستمزد کارگران، دلایل گرانی مسکن نیستند.

با افزایش قیمت مسکن شاهد کند شدن تورم بخش مسکن در سال های اخیر بوده ایم  به طوری که تورم این بازار در سال ۱۳۹۹ به ۹۹ درصد افزایش داشت و ضربه سنگینی بر تعادل این بازار زد، ولی در سال جاری این عدد به ۳۶ درصد کاهش پیدا کرد و کارشناسان این حوزه علت های متفاوتی را برای این موضوع مطرح کرده اند.

اقدامات دولت برای ساماندهی بازار مسکن از یک سو با تاثیر مثبتی که بر انتظارات تورمی داشت، باعث شد تا حدودی روند افزایش قیمت ها کند شود و از طرف دیگر شکاف عمیق بین درآمد اقشار دهک پایین جامعه با سبد معشیتی خانوار ,قدرت خرید خانه را به صورت چشمگیری کاهش داده است. از این عوامل می شود به مهمترین دلایل کند شدن تورم بخش مسکن در کشور یاد کرد.

در رابطه با این موضوع محمد علی پور شیرازی، عضو هیئت مدیره انجمن شرکت های ساختمانی به گسترش نیوز می گوید: وضعیت اقتصادی همیشه بر قیمت مسکن تاثیر گذار است و با افزایش نوسانات تورمی، قیمت مسکن هم با چالش روبرو شده است زیرا یک نیاز اساسی و حیاتی برای خانوار است. بازار مسکن همیشه تحت تاثیر مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... قرار می گیرد و به علت اهمیتی که  این بازار در طول تاریخ برای افراد داشته، همیشه مورد توجه بوده است.

 

محمد-علی-پورشیرازی

 همچنین هجوم مردم به کلانشهرها برای بهره مند شدن از یک زندگی با کیفیت تر نیز از عوامل تاثیر گذار برای افزایش قیمت مسکن است، از این رو با قبول این نکته که قیمت مسکن از تمام فاکتورهای سیاسی، اجتماعی، سیاسی و اجتماعی تاثیر می گیرد، در می یابیم که تنها گران شدن مصالح ساختمانی و بالا رفتن دستمزد کارگران، دلایل گرانی مسکن نیستند. همچنین حرکت های سیاسی چند سالی است که مسیر ناهمواری را برای ساماندهی بازار مسکن شکل داده است و با اجرای طرح های نامناسب و بی هدف بر تلاطم این بازار پر طرفدار افزوده است.

حرکت لاکپشت وار تورم بخش مسکن

پورشیرازی بیان کرد: افزایش هزینه های زندگی، فشار اقتصادی زیادی را به خانوارها تحمیل کرده است و دیگر درآمد افراد جوابگوی این همه  گرانی نیست.طبق آمارهای منتشر شده، هزینه های مسکن تا ۶۰ درصد از درآمد خانوارها را می بلعد و مشکلات معیشتی زیادی را برای مردم به وجود می آورد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بحث مسکن با توجه به تاثیر پذیری گسترده ای که دارد به یک چالش پیچیده و خاصی تبدیل شده است که برای ساماندهی این بازار حیاتی نیاز است بسیاری از بسترهای اقتصادی کشور اصلاح شود.

مسکن مهر،طرحی کاملا شکست خورده

پور شیرازی گفت: مسکن مهر یک خیانت بود و طرح آن در دولت نهم و دهم استارت خورد که بسیار ناکارآمد اجرا شد. مسکن مهر برگرفته از طرح مارشال آلمان بود که بعد از جنگ جهانی دوم توانست در حوزه مسکن بسیار دقیق و کارساز عمل کند و  بازار مسکن را جایی برساند که دیگر کسی مشکل خانه دار شدن نداشته باشد.

طرح ملی مسکن

وی ادامه داد: ولی در ایران برعکس این اتفاق رخ داد و با وعده های اشتباه و اجرای بی برنامه و بی اساس ساخت و سازها ، نه تنها مشکل مسکن حل نشد بلکه بسیاری از افرادی که تمام دارایی خود را برای خانه دار شدن بابت این خانه ها گذاشته بودند با مشکلات جبران ناپذیری روبرو شدند، مشکلاتی که بعد از گذشت ۱۷ سال هنوز تمام نشده و میراث تلخی برای دولت سیزدهم بر جای گذاشته است.

نقش پر رنگ دلال بازی در گرانی مسکن

پورشیرازی خاطر نشان کرد: متاسفانه در بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی دلال بازی دلیل اصلی مشکلات مختلف بوده و با منفعت طلبی و کارشکنی های مداوم تمام اهداف سیاسی را خنثی کرده و آتش بر دامن نابسامانی ها می زنند. اتفاقی که هرگز در کشورهای اروپایی شاهد آن نیستیم.

در کشوری مثل فرانسه که از ثبات اقتصادی مناسبی برخوردار است، دلالی مسکن به نحوی صورت می گیرد که مالک و خریدار نتوانند بر گرانی مسکن دامن بزنند و اگر یکی از طرفین بخواهند قیمت خارج از عرف پیشنهاد دهند، با مخالفت دلالان مسکن روبرو می شوند و به خاطر اینکه کمیسیون بیشتری دریافت کنند طرفین را در تنگناه قرار نمی دهند.

بازار-مسکن

وی در پایان گفت: در کشور ما بحث دلالی مسکن به شکل منفی وجود دارد، ولی باید در نظر گرفت که اکثر دلالی های مسکن که مشخصاً مشاوران املاک انجام می دهند لزوما به منطقه مورد معامله بستگی دارد و معاملاتی که در مناطق کم برخوردار انجام می شوند به دلیل بزاعت مالی اندک معامله شوندگان، مانور مشاوران املاک برای بالا بردن قیمت ها بسیار کمتر از مناطق برخورد دار شهری است و در مناطقی که افراد ثروتمندی وجود دارد مشاوران املاک در نقش فروشنده و یا موجر ظاهر شده و برای کسب سود بیشتر، قیمت های خارج از عرف پیشنهاد می دهند و باعث گرانی مسکن می شوند.

منبع:گسترش نیوز


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4y8gge