سه‌شنبه 07 فروردین 1403 - 26 Mar 2024
کد خبر: 479
تاریخ انتشار: 1400/06/03 13:01

دلار ۳۰ هزار تومانی برمی گردد؟

حرکت به سمت ۲۰ هزار تومان یا صعود تا مرز ۳۰ هزار تومان دو حالت کلی هستند که محتمل به‌نظر می‌رسند.

دلار امروز چهارشنبه سوم شهریور، معاملات بازار آزاد را با قیمت ۲۷ هزار و ۷۳۰ تومان آغاز کرد، اما با توجه به اینکه در معاملات کلان پشت‌خطی که بین دلال‌ها تا نیمه‌شب گذشته جریان داشت و نرخ دلار بین ۲۷ هزار و ۶۰۰ تا ۲۷ هزار و ۸۳۰ تومان بود، این شانس را پیدا کرد که همچنان گران شود.

فراموش نکنید امروز مجلس میزبان جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی سیدابراهیم رئیسی است و اتفاقات و رخداد‌های غیرمنتظره این پتانسیل را دارند که تا آخر شب روی بازار ارز تاثیرگذار باشند. اگر نمایندگان کابینه یا حداقل وزرای مهم را بدون دردسر تایید کنند بازار کمی آرام خواهد شد. در هر صورت امروز آخرین روزی است که اسکناس آمریکایی در بازار آزاد می‌تواند نوسانات بدون حساب و کتاب نوسان داشته باشد و از روز شنبه دولت جدید باید برنامه‌ها و وعده هایش را عملی کند. به‌شکلی طعنه‌آمیز در وضعیت فعلی عدد ۲۸ هزار و ۲۷ هزار برای دلار فرق چندانی با هم ندارند و تنها اتفاقی مثل برجام و مذاکرات هستند که تکلیف دلار را روشن می‌کنند. حرکت به سمت ۲۰ هزار تومان یا صعود تا مرز ۳۰ هزار تومان دو حالت کلی هستند که محتمل به‌نظر می‌رسند.

دلیل اینکه هنوز با هیجان اخبار بازار ارز و سکه و طلا را پیگیری می‌کنیم، احتمالا به‌این موضوع برمی‌گردد که بدانیم بالاخره کی خسته می‌شوند و کوتاه می‌آیند. برخلاف آنچه ما و شما دوست داریم، زمزمه‌هایی درباره رسیدن قیمت دلار به ۳۰ هزار تومان وجود دارد و می‌توان گفت احتمال تحقق آن‌ها کم نیست.

دلار در تعطیلات اخیر با سرعت مسیر صعودی را طی کرد و قیمت آن در عرض یک هفته از محدوده ۲۶ هزار به ۲۷ هزار تومان رسید. برخی معامله‌گران بر این باور بودند که این روند افزایشی، تحت تاثیر تنش‌های افغانستان و کاملا هیجانی بوده و با آغاز کار دوباره بازار فروکش خواهد کرد، ولی برخلاف انتظارات، دلار بعد از اتمام تعطیلات به سیر صعودی خود ادامه داد. عامل این اتفاق را حداقل در دو، سه روز اخیر می‌توان ناشی از گیجی و کرختی بازار دانست. حداقل از صمیم قلب امیدواریم اینطوری باشد. شوربختانه تا بازار بخواهد از خواب بیدار شود، پنجشنبه از راه رسیده و دوباره در تعطیلات رسمی و غیررسمی دو روزه آخر هفته، کنترل بازار دست دلال‌ها خواهد افتاد.

اگر افزایش اخیر قیمت دلار را به انتظارات تورمی ربط بدهیم، توقع داریم شاهد ته کشیدن زور و توان نیرو‌های افزایشی در شروع هفته آینده باشیم. بالاخره تا کی می‌توان بازار را معطل کرد و انتظار داشت قیمت دلار یک‌کله افزایش پیدا کند؟ اگر این فرضیه درست باشد، دلال‌ها آخرین تلاش خود برای کسب سود بیشتر در معاملات کم حجم دو روز آخر مرداد و سه روز اول شهریور را انجام داده‌اند و از شنبه مجبور می‌شوند با سود به‌دست آمده روانه بازار دیگری شوند.

افزایش عرضه دلار در روز‌های پیش رو می‌تواند بخشی از التهاب تصنعی روز‌های اخیر را بشکند. برای این کار به شجاعت کسی نیاز داریم که رئیس‌کل، سرپرست، وزیر و معاون وزیر جایی نباشد. اگر بدانید با این کار شما، سقوطی دومینووار در پیش خواهد بود، با خاطری آسوده دستور را صادر نمی‌کنید؟

پیش‌بینی قیمت دلار پس از جلسه رای اعتماد مجلسدولت جدید از امروز رسما مسئولیت نوسانات قیمت ارز را برعهده خواهد داشت

پیش‌بینی قیمت دلار از دیدگاه بدبینانه

بدبینانه به‌نظر می‌آید، اما به‌صورت منطقی نباید احتمال صعود قیمت دلار تا ۳۰ هزار تومان را نادیده گرفت. رییس اسبق کانون صرافان یکی از موافقان این نظریه است؛ او پیش‌بینی کرده نرخ ارز تا اواخر سال به حدود ۳۵ هزار تومان می‌رسد. علی‌اصغر سمیعی به خبرآنلاین گفته با اثرپذیری بازار ارز از برجام موافق نیست و تنها با توجه به نرخ تورم و نرخ بهره می‌توان گفت نرخ ارز تا اواخر سال ۱۴۰۰ حدود ۳۵ هزار تومان خواهد بود. به‌گفته او حتی پیوستن دوباره به برجام در اصل ماجرا تغییری ایجاد نمی‌کند. علی‌اصغر سمیعی را به‌عنوان رییس کانون صرافان می‌شناسیم و تاحدودی نظراتش برخواسته از کف بازار است. جایی که تعارف سرش نمی‌شود و پیش‌بینی‌ها بر اساس صلاح و مصلحت نیست. در مقابل این نظریه افرادی هستند که می‌گویند دلار می‌تواند تا ۲۰ هزار تومان و در مواردی حتی تا ۱۵ هزار تومان کاهش پیدا کند. مطرح‌کنندگان این نظریه دوم افرادی هستند که مدام پای برجام و مذاکرات و توافق احتمالی را وسط می‌کشند. دیگر میل شماست که ببینید منطق کدام نظریه با مذاق‌تان جور در می‌آید.

از این طرف در بازار طلا شاهد رسیدن ارزش هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان هستیم. سه طلای تمام بهار آزادی طرح جدید را حدود ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌فروشند و نیم‌سکه و ربع سکه به‌ترتیب شش میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و سه میلیون و ۹۵۰ هزار تومان فروخته می‌شوند. ارزش هر سکه گرمی هم معادل دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان است.

همه این عدد و رقم‌ها به دوره خیره‌سری دلار تعلق دارند و برای اینکه بتوانیم وضعیت بازار در روز‌های آینده را پیش‌بینی کنیم باید منتظر روشن شدن تکلیف دلار بمانیم. بعید است امروز چهارشنبه یا حتی روز پنجشبه روند صعودی بهای دلار متوقف شود یا شاهد تغییر چشمگیر قیمت باشیم. در نتیجه به احتمال زیاد قیمت سکه تمام بهار جدید حداقل تا سه روز آینده بالای مرز ۱۲ میلیون تومان می‌ماند.

در کل، سقوط افغانستان به‌دست طالبان، نگرانی از آینده تجارت و سیر نزولی بازگشت ارز‌های صادراتی به کشور و ناامیدی نسبت به آینده برجام از مهم‌ترین سیگنال‌های افزایشی قیمت دلار از جهت اخبار سیاسی هستند. به‌عقیده بیشتر کارشناسان تا زمانی که پای موج کاهشی قدرتمند ناشی از اخبار امیدوارکننده درباره مذاکرات هسته‌ای وسط نباشد، دلار از همین عوامل خرد تاثیر می‌پذیرد و اخبار داخلی از جمله جلسه رای اعتماد و کامل شدن دولت، نه برای دلار مهم است و نه برای طلا، چون نه اولی اصلاح‌طلب است و نه دومی اصولگرا!

منبع: فرارو


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/a4dqp2