شنبه 01 اردیبهشت 1403 - 20 Apr 2024
کد خبر: 20258
تاریخ انتشار: 1401/08/10 06:48
رئیس هیات‌عامل ایدرو:

دستورالعمل سرمایه‌گذاری در حال بازنگری است

رشد و توسعه اقتصادی استان‌ها براساس فرصت‌ها و امکاناتی که دارند، یکی از اهداف سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) است. در این راستا، جهرم یکی از مناطق ویژه اقتصادی در استان فارس بوده که با هدف توسعه صادرات و ایجاد تحرک در صنعت و تجارت راه‌اندازی شده است.

 حضور در بازارهای جهانی و تولید و صادرات کالا، رشد و توسعه اقتصادی استان و بهرهگیری از تواناییهای بالقوه استان فارس، تشویق سرمایهگذاران داخلی و خارجی برای ورود به عرصه تولید، اقدام عملی در جهت ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در استان، جذب سرمایههای داخلی و خارجی و استفاده از حجم عظیم نقدینگی موجود در استان فارس که درحالحاضر پس از تهران مقام دوم کشور را داراست، جذب دانش و انتقال فناوری از طریق همکاری علمی و صنعتی با شرکتهای بینالمللی و حمایت از صنایع و صنعتگران داخلی و ایجاد تسهیلات برای آنها از دیگر اهداف ایجاد این منطقه ویژه اقتصادی است.

اهداف و مزایا

کاهش بروکراسی اداری برای جذب سرمایهگذاران در منطقه ویژه اقتصادی جهرم، قوانین مرتبط با اشتغال افراد و موضوعات بیمه تامین اجتماعی مشابه مناطق آزاد است؛ بنابراین هزینههای بالاسری برای کارفرمایان به مراتب کمتر از سرزمین اصلی است و محدودیتهای قانون کار در سرزمین اصلی در مناطق جاری نیست.

هرگونه مبادلات تجاری بین شرکتهای مستقر در مناطق ویژه و آزاد از پرداخت مالیات بر ارزشافزوده معاف است. معافیتهای گمرکی قابل اعمال در منطقه موجب کاهش قابلتوجه هزینههای سرمایهگذاری اولیه میشود، بهویژه در مواردی که برای انجام سرمایهگذاری نیاز به تامین تجهیزات و ادوات از کشورهای خارجی باشد. درباره طرحهای بزرگ همانند پتروشیمی و پالایشگاه تا ۲۵ درصد هزینه کاهش مییابد.

 تضمین خروج اصل و فرع سرمایهگذاری خارجی طبق قوانین مصوب، موجب تشویق و ترغیب سرمایهگذاران خارجی برای حضور در منطقه و موجب تسهیل مشارکت طرفین ایرانی و خارجی در سرمایهگذاری میشود.

 همچنین تسریع در امر واردات و صادرات به منطقه یا از آن، بهدلیل حذف بسیاری از تشریفات گمرکی، قانونی و ضوابط و مقررات موجب میشود بستر لازم برای چابکی بیشتر تولیدکنندگان و حتی سوق دادن تولید به سمت فرآیندهای Just in Time فراهم شود.

تسهیلات ویژه

تامین زیرساختهای آب، برق، گاز و مخابرات توسط منطقه، استفاده از معافیتهای گمرکی برای واردات تجهیزات و مواد اولیه، معافیت گمرکی برای ورود کالاهای ساختهشده در منطقه به داخل کشور به میزان ارزشافزوده، معافیت از پرداخت مالیات بر ارزشافزوده برای شرکتهای فعال در منطقه، امکان صادرات، ترانزیت، ترانشیب و صدور مجدد کالا و... از تسهیلات ویژه در این منطقه ویژه اقتصادی بهشمار میرود.

بازنگری در دستورالعملها

علی نبوی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیاتعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران درباره سرمایهگذاری گفت: دستورالعمل سرمایهگذاری در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال بازنگری بوده و چند مشوق به دستورالعمل در حال اضافه شدن است.

بهگزارش ایدرونیوز، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه بررسی مسائل مشکلات منطقه ویژه اقتصادی جهرم افزود: ایدرو بهعنوان یک سازمان توسعهای، وظیفه سرمایهگذاری و حمایت از سرمایهگذاران دارد.

نبوی با بیان اینکه وظیفه ایدرو بنگاهداری نیست، بلکه باید زیرساختهای صنعتی کشور را ایجاد و مهیا کند، ادامه داد: اهتمام جدی برای فعالسازی منطقه ویژه اقتصادی جهرم داریم.

وی تصریح کرد: دستورالعمل سرمایهگذاری در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در حال بازنگری است و چند مشوق به دستورالعمل در حال اضافه شدن است تا سرمایهگذاران بیشتر تمایل به سرمایهگذاری در مناطق ویژه داشته باشند.

معاون وزیر صنعت، معاون و تجارت اعلام کرد: تمام زیرساختهای لازم در فاز یک منطقه ویژه اقتصادی جهرم آماده است و سرمایهگذاران هیچ کمبود و نیازی برای فعالیت ندارند. رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بیان کرد: با توجه به ظرفیتهایی که داریم آمادگی کمک و حمایت از سرمایهگذاران در این منطقه خواهد بود.

ایجاد اشتغال و امید

استاندار فارس نیز در این جلسه گفت: برای کمک و حمایت در تسریع در فعالسازی منطقه ویژه اقتصادی جهرم آمادگی کامل داریم. محمدهادی ایمانیه تاکید کرد: ایجاد هر یک شغل و ایجاد امید در جوانان، از هر کار مستحب دیگری ارزشمندتر است.

استاندار فارس ادامه داد: با توجه به اینکه مسیر راهآهن و قسمت عمده شاهراه ارتباطی جنوب کشور بهویژه از بندرعباس به شمال کشور در این شهرستان عبور میکند، حتما این منطقه ویژه در حوزه اقتصادی کشور و استان فارس یک منطقه بسیار پویا خواهد بود.

ریلگذاری برای جذب سرمایهگذار

رئیس کمیسیون عمران و نماینده مردم جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی هم در ادامه، افزود: سرمایهگذار بهدنبال مکانی میگردد تا بتواند با کمترین هزینه بیشترین سود داشته باشد. محمدرضا رضایی اظهار کرد: باید در تعیین قیمت زمین منطقی با سرمایهگذاران برخورد شود و علاوهبر قیمت واقعی زمین، جاذبه برای سرمایهگذاران ایجاد کند.

نماینده مردم جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی گفت: وظیفه ایدرو، ریلگذاری و مهیا کردن شرایط برای جذب سرمایهگذار است و توقع داریم خود این سازمان چند شرکت و کارخانه در منطقه ویژه اقتصادی جهرم راهاندازی کند.

برگزاری یک کارگاه آموزشی

کارگاه آموزشی استقرار چرخه مدیریت و ارتقای بهرهوری در ایدرو برگزار شد.

معاونت برنامهریزی و توسعه ایدرو بهمنظور استقرار چرخه بهرهوری در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکتهای تابعه، کارگاههای آموزشی استقرار چرخه مدیریت و ارتقای بهرهوری را برگزار کرد.

این کارگاهها در راستای تکالیف موضوع بند (و) تبصره (۱۸) قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور و با هدف تحقق اهداف بهرهوری مندرج در جدول شماره (۲) ماده (۳) قانون برنامه ششم توسعه، توسط مدیریت برنامهریزی، بودجه و ارزیابی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و با همکاری سازمان ملی بهرهوری ایران طراحی شد.

کارگاههای یادشده با عناوین هدفشناسی بهرهوری ایدرو، سنجش بهرهوری و ظرفیتشناسی ارتقای بهرهوری، تعیین مسائل و اقدامات اساسی، برنامهریزی عملیاتی بهرهوری و بازبینی، توسعه و بهبود برنامهها در سطح ستاد و شرکتهای تابعه ایدرو در تاریخهای ۱۴۰۱/۰۷/۱۸، ۱۴۰۱/۰۷/۱۹، ۱۴۰۱/۰۷/۲۳، ۱۴۰۱/۰۷/۲۵ و ۱۴۰۱/۰۷/۰۸ برگزار شد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4j57xe