سید ابراهیم رئیسی در مراسم پایانی سیزدهمین جشنواره بینالمللی فارابی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضور در جمع استادان، فرهیختگان و پژوهشگران علوم انسانی و اسلامی و تبریک به برگزیدگان این جشنواره گفت: در نشستهایی از این دست، لازم است دانشمندان و فرهیختگان ضمن آسیبشناسی وضع موجود، در زمینه کاهش فاصله با وضع مطلوب، پیشنهاد و راهکار ارائه کنند.
رئیسجمهوری همچنین با تاکید بر ضرورت آسیبشناسی در حوزه علوم انسانی، افزود: علوم انسانی اسلامی، مغزافزار حاکمیت و مدیریت و نیز قوه محرکه پیشرفت در نظامی است که مبتنی بر دین بوده و درونمایه آن علم و دانش است. در چهلوچهارمین سال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، لازم است آسیبشناسی شود که چه میزان رشد و پیشرفت در این حوزه صورت گرفته است؟
رئیسی بر اینکه علوم انسانی ما باید تراز انقلاب اسلامی باشد تاکید کرد و افزود: بهنظر میرسد برای نیل به علوم انسانی تراز انقلاب اسلامی، در آنچه که باید اتفاق میافتاد، عقبماندگیهایی وجود دارد و این عقبماندگی باید بهدست پژوهشگران و اساتید این حوزه جبران شود.
رئیسجمهوری با تاکید بر لزوم نظریهپردازی، نوآوری و خلاقیت در حوزه علوم انسانی و توجه به رویکرد دینی در این حوزه، اظهار کرد: فصلالفصول انسان، تعلم است و علاوه بر آن، انسانیت انسان مبتنی بر آموختههای او از وحی است و با ارتباط با وحی شکل میگیرد.
رئیسجمهوری نشان دادن راه به انسان را ماموریت خطیر علوم انسانی اسلامی دانست و تصریح کرد: برای بالندگی و رشد در حوزه علوم انسانی، باید تقلید از غرب در این حوزه کنار گذاشته شود و مبتنی بر مبانی غنی اسلامی، کار اجتهادی و نوآورانه انجام گیرد. در گام بعدی اجتهاد و نوآوری در این حوزه باید در مجامع علمی و حوزوی و دانشگاهی مورد استقبال قرار گیرد و نخبگان و عالمان و دانشگاهیان با دید باز اما نگاهی نقادانه به سراغ نظریههای جدید بروند و آنها را با ابزار نقد، مورد پالایش قرار دهند.
وی بر لزوم ایجاد کرسیهای نقد و نقدپذیری تاکید و اظهار کرد: همانطور که رهبری حکیم و فرزانه انقلاب فرمودند، نباید باکی از نقد نظریات وجود داشته باشد و باید مجال بحث و طرح نقد فراهم شود. رئیسجمهوری گفت: متولیان علوم انسانی باید بدانند نخستین شرط تحقق تحول در این حوزه، تحول شناختی است و در این زمینه باید از چهرههای تحولخواه و تحولگرا استفاده کنیم. رئیسی تکریم، تشویق و حمایت از اساتید و پژوهشگران را در ایجاد این تحول ضروری و موثر دانست و افزود: گاهی برخی اساتید و بزرگان علوم انسانی گلایه دارند که شرایط علوم دیگر بر علوم انسانی هم تحمیل میشود؛ در صورتی که علوم انسانی باید با شرایط و مقتضیات خود تبیین و تشریح شود. وی با بیان اینکه پیام این نشست و رویداد باید این باشد که تا چه میزان مسائل کشور مبتنی بر علوم انسانی پاسخ گرفته، افزود: همواره یکی از دغدغههای بنده اجرای عدالت در همه عرصهها، بهویژه در پرداخت دستمزدها بوده که در این زمینه از استادان دانشگاهی برای تبیین و تنظیم یک شیوه علمی عادلانه برای پایان دادن به نظام ناعادلانه پرداختها دعوت شده است. پیش از سخنرانی رئیسجمهوری، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی با بیان اینکه کشوری که هزینه برای علم را سرمایهگذاری بداند، بهطور حتم دست برتر در همه عرصهها را خواهد داشت، گفت: خرسندیم که رهبر حکیم و فرزانه و همچنین رئیسجمهوری ما برای علم و عالمان و فناوران جایگاه ویژهای قائل هستند.
محدعلی زلفیگل با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی اساس پیشرفت خود را علم میداند، افزود: وزارت علوم با لحاظ نوع نگاه و حاکمیت جمهوری اسلامی و در دولت مردمی، 5 اولویت «مرجعیت دیپلماسی علم و فناوری»، «آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند»، «نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری»، «شاگرد نوآور و نوآورپروری» و «تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش» را سرلوحه کار خود قرار داده و برای تحقق آن از تمام ظرفیتهای علمی و پژوهشی موجود در کشور استفاده خواهد کرد.
در این مراسم با حضور رئیسجمهوری از ۱۰ شخصیت پیشگام و پیشتاز علوم انسانی و اسلامی، ۱۰ استاد برگزیده بینالمللی و ۲۲ برگزیده گروههای مختلف علمی با اهدای لوح یادبود تجلیل شد.