یک‌شنبه 26 فروردین 1403 - 14 Apr 2024
کد خبر: 18986
تاریخ انتشار: 1401/05/24 05:40
یک فعال اقتصادی :

در بازار رقابتی صادرات تنها تضمین، کیفیت و قیمت مطلوب است

یک صادرکننده و فعال اقتصادی گفت: در این شرایط اگر کیفیت و قیمت مطلوب بازار هدف نباشد، نمی‌توان خیلی به این بازارها امیدوار بود.

علی‌اصغر جمعه‌ای در گفتگو با «روزگارما» اصلاح ساختار اقتصادی و اصلاح نگرش به صادرات را امری ضروری در دولت جدید توصیف کرد و گفت: موفقیت در صادرات مستلزم رعایت همه ابعاد و بهبود همه زیرساخت‌های آن است. یکی از این پیش‌زمینه‌ها اصلاح مسیرهای ارتباطی است.

وی با بیان اینکه بدون اصلاح ارتباط سیستماتیک و هدفمند با کشورهای منطقه‌ و فرامنطقه نمی‌توان به توسعه صادرات امید داشت، افزود: در حوزه صادرات در وهلة اول باید محصول و کالای تولید شده از کیفیت برتری و مطلوبی در بازار هدف برخوردار باشد و در ثانی بتواند در قیمت نیز با نمونه‌های موجود در بازار رقابت‌ کند. بدون رعایت این دو نکته، در هیچ بازاری حتی در منطقه و در همسایگی ایران نیز نمی‌توان به موفقیت رسید. به عبارت ساده، تمام مزیت‌های صادراتی تنها زمانی اثرذار هستند که کیفیت و قیمت محصولات تولیدی قابل رقابت باشد وگرنه در هیچ کشوری برای هیچ محصولی فرش قرمز پهن نمی‌کنند.

 

جمعه‌ای ادامه داد: مبادلات کالا و تجارت با کشورهای همسایه و مکمل نیز گرچه می‌تواند در سایه تفاهم‌نامه‌ها و توافق‌نامه‌های دو سویه انجام شود و تا حدی قوانین بین‌المللی را دور زد اما واقعیت اینست که حتی در این نوع تجارت نیز باید اصول و حداقل استانداردها نیز رعایت شود.

وی یادآور شد: علاوه بر آن فراموش نکنیم که به دلیل اعمال نفوذ ایالات متحده، برخی از کشورهای منطقه برای توسعه روابط تجاری با ایران تحت فشار هستند؛ بنابراین در این شرایط اگر کیفیت و قیمت مطلوب بازار هدف نباشد، نمی‌توان خیلی به این بازارها امیدوار بود.

این صادرکننده با تاکید بر اینکه رفتار در مناسبات بین‌المللی نوعی بازی با مهره‌های شطرنج است، خاطرنشان کرد: مسئولان باید در مناسبات بین‌المللی به نوعی رفتار کنند که ضمن حفظ ارکان و اصول اعتقادی جامعه بومی، در بازارهای اقتصادی بالاترین حد فعالیت ممکن را داشت. نکته مهم اما اینست که پیش از هر کاری باید مسیر و خروجی مراحل مختلف از تولید تا بازار خارجی مطابق با استانداردهای بین‌المللی بهبود یابد.

منبع:اکوناپرس


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3n9amr