یک‌شنبه 05 فروردین 1403 - 24 Mar 2024
کد خبر: 1526
تاریخ انتشار: 1400/06/28 19:46

دریافت سیمان با این شرط وزیر صمت

وزیر صمت شرط جدیدی برای فعالان صنعت سیمان گذاشته است. شرطی که می‌گوید همه فعالان صنعت سیمان باید در سامانه افق ثبت‌نام کنند. گویا خرید و فروش سیمان خارج از این سامانه، تخلف محسوب می‌شود.

رضا فاطمی امین در توییتی در حساب کاربری خود نوشت: تمامی فعالان صنعت سیمان مکلف به ثبت‌نام در سامانه جامع تجارت و ثبت اطلاعات خرید و فروش در سامانه افق هستند.

او گفته به صورت کلان برای تعدیل قیمت سیمان به موفقیت‌های خوبی رسیده ایم، استان‌ها باید بیشتر از این پای کار بیایند و کار به صورت ویژه مورد توجه واقع گردد.

پس از این جلسه وزیر صمت بود که معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر هم اعلام کرد «همه فعالان حوزه تجاری سیمان از واحد‌های تولیدی سیمان، خریداران سیمان شامل عمده فروش، خرده فروش، مجریان طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی ملی و استانی، واحد‌های سیمان‌بر مکلف به ثبت اطلاعات خرید و فروش در سامانه افق هستند و هرگونه خرید و فروش خارج از سامانه‌های یاد شده تخلف است.»این در حالی است که پیش از این خرید و فروش سیمان قرار بود در بورس کالا انجام شود و حتی فاطمی امین گفته بود قیمت سیمان را با کمک بورس کالا به ۲۵ هزار تومان رسانده است. قیمتی که البته فقط در بورس کالا دیده می‌شد و هنوز به بازار آزاد نرسیده است.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد وعده وزیر صمت برای ارزانی سیمان هنوز نتیجه نداده و یا سیمان در بازار آزاد موجود نیست و یا قیمت هر پاکت سیمان حدود ۶۰ هزار تومان است. اگرچه برخی از مردم می‌گویند سیمان را با قیمت بالاتر از این خریده‌اند.

حالا وزیر صمت گفته همه فعالان صنعت سیمان باید در سامانه افق ثبت‌نام کنند.

سامانه افق یا همان سامانه جامع تجارت ایران، سامانه‌ای است که فعالان هر حوزه باید اطلاعات خود را در آن ثبت کنند تا از این طریق به دولت کمک کند که با ایجاد شفافیت در آمار تجارت با قاچاق کالا، احتکار، رانت، فساد اداری، امضا‌های طلایی و تبعیض اقتصادی مبارزه کند.

مروری بر اطلاعیه‌های موجود در این سامانه نشان می‌دهد هم خریداران و هم تولیدکنندگان سیمان مکلف شده‌اند از ابتدای شهریور سال جاری اطلاعات تولید مصرف سیمان را در سامانه افق ثبت‌نام کنند.

تولیدکنندگان سیمان باید کلیه اطلاعات مربوط به واحد تجاری خود، نوع فعالیت، انبارهای نگهداری کالا و محل تولید سیمان، تولید روزانه و فروش خود را در این سامانه وارد کنند.

علاوه بر این، عرضه کنندگان و مصرف کنندگان سیمان اعم از عمده‌فروشی، خرده‌فروشی، تولیدکنندگان پایین دستی و پروژه‌های عمرانی هم باید اطلاعات خود را در سامانه افق ثبت کنند.

این گروه هم باید نام و اخذ نقش تجاری، محل انبار نگهداری کالا، نحوه استفاده از کالا توسط تولیدکنندگان پایین‌دست و پروژه‌های عمرانی و حتی فروش سیمان توسط فروشندگان مصالح ساختمانی به مصرف‌کننده را اعلام کنند.

ممنوعیت خرید و فروش سیمان

به عبارتی آمار کل تولیدات و مصارف صنعت سیمان چه جزئی و چه کلی باید در این سامانه ثبت شود. سامانه‌ای که زیر نظر وزارت صمت و رضا فاطمی امین است.

فعالان بازار معتقدند این شیوه مدیریت بازار سیمان، مداخله و قیمت‌گذاری دستوری است. اگرچه فاطمی امین نگاهی جز این دارد و می‌گوید قیمت سیمان را بدون قیمت‌گذاری دستوری در بازار کنترل کرده است.

از طرف دیگر گفته می‌شود هر نوع خرید و فروش سیمان خارج از این سامانه تخلف است. به عبارتی به نظر می‌رسد خرید و فروش سیمان خارج از این سامانه ممنوع شده است.

 

منبع: تجارت نیوز

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/27dmv2